تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
14
شاعر خوزستانی:

قیصر از چهره‌های ماندگار ادبیات فارسی است

  • کد خبر : 4756
  • 09 آبان 1400 - 9:40
قیصر از چهره‌های ماندگار ادبیات فارسی است
امید جنوب - یک روزنامه نگار، شاعر و نویسنده خوزستان گفت: قیصر امین پور شاعری مردمی و از چهره‌های ماندگار ادب معاصر است که ویژگی‌های منحصر به فرد وی، شعر و شخصیتش را بر صدر نشاند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، فردین کوراوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به آثار و فعالیت‌های زنده یاد دکتر قیصر امین‌پور افزود: کارنامه‌ ادبی قیصر امین پور از چند منظر مهم و قابل بررسی است؛ وی از نخستین شاعران نسل بعد از انقلاب بود که به صورت جدی در جریان‌های نو شعر فارسی، شعر نئوکلاسیک و شعر نیمایی نقش‌آفرینی کرد.

وی با بیان اینکه قیصر امین پور خیلی زود به یک زبان پیراسته در شعر رسید و در بقیه عمر ادبی خود تلاش کرد تا این زبان را پرورش دهد، ادامه داد: امین پور در رباعی، دوبیتی و مثنوی به ویژه در غزل‌سرایی بسیار چیره دست بود و تازگی و طراوت آثارش، شعر او را از دیگران متمایز می‌کرد.

این نویسنده خوزستانی با بیان اینکه قیصر ظرفیت‌های ذهنی و  زبانی مردم‌ را دریافته بود و آن را در ادبیات کلامش جاری می‌ساخت، گفت: امروزه غزل قیصر امین پور یکی از جریان‌های نوگرای غزل بوده و در کار خودش پیروانی پیدا کرده است.

وی افزود: آخرین نسل غزل سرایان‌ قبل از قیصر امین پور که به شاعرانی مانند محمدعلی بهمنی، حسین‌ منزوی و سیمین بهبهانی ختم می‌شد، با آمدن قیصر، سویه‌های تازه‌ای را پی گرفت و پیروانی هم پیدا کرد.

کوراوند با بیان اینکه شعر قیصر در شعر سپید نیز زبان آرام و رام، وزن‌های جویباری و پر ترنم داشت؛ اظهارداشت: موضوعاتی که با هستی شناسی انسان رابطه مستقیم داشتند و مفاهیمی مانند مرگ، زندگی، حیات، رستگاری، گناه و مفاهیم اجتماعی در شعر قیصر نمایان بود.

وی ادامه داد: پیشرو بودن در پرداختن به موضوعات و محتواهایی که با شروع جنگ تحمیلی پیش آمد شعر امین پور را شعری نوگرا و شعری دارای پیشنهادات تازه و زبان شعری معاصر قرار داد.

این شاعر خوزستانی گفت: دکتر قیصر امین پور در نوشتن نقدها و پژوهش‌های ادبی، پرداختن به مسایل اصلی و اساسی شعر فارسی بسیار پیشرو بود؛ تحصیل در دانشگاه تهران و شاگردی نزد بزرگانی مانند دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از وی چهره‌ای علمی، آکادمیک، پژوهشگر و کارگشا ساخته بود که آثاری بسیار درخشان و مقالات و کتاب‌های پژوهشی خوبی منتشر کرد و همچنان مورد وثوق و رجوع هستند.

وی افزود: قیصر در کنار این فعالیت‌ها جزو اولین افرادی بود که نوشتن نثر ادبی و قطعه ادبی را به شکل بسیار جدی پیگیری کرد؛ قطعاتی زیبا و دلنشین از وی به جا مانده که روند نوشتن قطعات و نثر ادبی را در شعر بعد از انقلاب پر رنگ تر و پویاتر کرد.

فعالیت چشمگیر قیصر امین‌پور در ادبیات کودک و نوجوان

کوراوند به فعالیت قیصر امین‌پور در زمینه ادبیات کودکان و نوجوان اشاره و بیان کرد: این شاعر از اولین شاعرانی بود که به صورت جدی در انقلاب، شعر کودک و نوجوان را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان مرهون و رشد یافته در دهه‌هایی است که ما به عنوان دهه‌های بعد از انقلاب از آن نام می‌بریم؛ شعر، داستان و ادبیات کودک و نوجوانان به لحاظ کمی، کیفی، تعدد معرفی آثار ترجمه شده از ادبیات دیگر زبان‌ها به زبان فارسی بعد از انقلاب به شدت رشد و اعتلا داشته است.

این شاعر خوزستانی گفت: ادبیات کودک و نوجوان در فاصله کوتاهی یکی از پرمخاطب ترین، پرتولیدترین و پر رونق ترین گونه‌های ادبی زبان فارسی در حوزه مجلات، نشریات و جنگ‌ها و آثار مکتوب و مستقل بود.

وی یکی از نقش آفرینان اصلی این حوزه را دکتر قیصر امین پور دانست و افزود: ادبیات جنگ در زمان قیصر امین پور، سلمان هراتی و سید حسن حسینی یک سویه تازه‌ای پیدا کرد که در ادبیات پیش از خودشان رواج و شاید حتی نمونه هم نداشته است.  

مدیر برتر انجمن‌های ادبی کشور اظهارداشت: از این نظر با شعری آرمانگرا مواجه شدیم که با داشتن مفاهیم و اهدافی بلند به سویه‌های اجتماعی توجه داشت اما از شعارگونگی دور بود و البته تیغه تیز نقد نیز داشت یعنی فقط به توصیف و تحسین از اتفاقات و وقایعی که در مجادلات جنگ‌ها رخ می‌دهد، می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه سویه‌های انسانی وی مفهوم جنگ را از دیدی منصفانه و انسان مدارانه به نقد و چالش کشاند، افزود: دکتر امین پور به رغم سن محدود اما یکی از چهره‌های ماندگار ادبیات فارسی ااست و خواهد بود.

کوراوند بیان کرد: برخی از خصوصیات قیصر مانند توجه به نسل جوان، تلاش برای پرورش چهره‌های جدید، رسمی کردن جریان شعر جوان توسط انجمن‌ها، نشست‌ها، فستیوال‌ها و برنامه‌هایی که وی نقش محوری داشت باعث شد که از او یک چهره کاملا متفاوت در حوزه تولید اثر، انتشار مفاهیم شعری و حوزه پرورش نیروی انسانی و هنرمند فعال در ادبیات بوجود آید و به جرات می‌توان‌ گفت کمتر افرادی یافت می‌شود که این کیفیت، کمیت و تاثیرگذاری در شعر دوران خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: قیصر از نظر خصوصیات اخلاقی و تمایل و تمرکز بر شعر درنهایت به کاراکتری تبدیل شد که تمام دسته جات و تمام سویه‌های فکری، عقیدتی و سیاسی از وی به نیکی نام بردند.

آرامگاه قیصر می‌بایست به قطب ادبی کشور تبدیل می‌شد

این روزنامه نگار، نویسنده و شاعر خوزستانی با بیان اینکه حضور قیصر امین پور در گتوند می‌توانست آغازگر یک اتفاق بزرگ در ادبیات استان خوزستان باشد، گفت: آرامگاه امین پور می‌توانست مانند فردوسی بزرگ در مشهد یا شهریار در آذربایجان، به محلی برای ایجاد قطب ادبی کشور تبدیل شود.

وی افزود: ادبیات و ادیبان خوزستان نقش بسیاری مهمی در ساختار، رویکرد و چشم اندازهای شعر فارسی دارند اما می‌توانست به لحاظ فیزیکی و جغرافیایی هم این اتفاق بیفتد.

کوراوند با تاکید بر اینکه آرامگاه قیصر باید به محل فرهنگی، هنری، ادبی و برای رونق حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شود، افزود: متاسفانه به هیچ وجه از ظرفیت‌های قیصر امین پور این شاعر فرزانه و یگانه استفاده نشد و آرامگاه وی با بدترین شکل و نازل ترین رویکردها ساخته شده است.

وی ادامه داد: باید در شهرستان گتوند فرهنگ‌سرا و سالن‌های موسیقی و اجرای شعر ساخته شود و گتوند به یکی از مکان‌های محبوب گردشگران و ایرانگردان این روزگار باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هنوز هم‌ گتوند به عنوان یک شهرستان بن بست شناخته می‌شود.

ظرفیت عظیم قیصر مغفول مانده است

این نویسنده خوزستانی با بیان اینکه مسوولان استان، ظرفیت عظیم قیصر را نشناخته‌اند، گفت: مسوولان ما در خوزستان حتی نقش فرهنگ، هنر و ادبیات را در شکل گیری تمدن آینده ما، پررنگ کردن فضا و دستاوردهای فرهنگی و دور کردن ذهن جوانان از ناراستی و کاستی‌ها درک نکرده‌اند.

وی افزود: گاه از اینکه قیصر امین پور در پایتخت به خاک سپرده نشد غبطه می‌خورم؛ اگر این آرامگاه نمی‌تواند برای شهر زادگاهش مفید باشد، حداقل خیلی از دوستدارانش از تهران و سایر کشورها و جغرافیای نفوذ زبان فارسی می‌توانستند در پایتخت به این چهره یگانه ادای احترام‌ کنند.

قیصر امین‌پور شاعر و استاد فقید دانشگاه از موسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره‌ای دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی – هنری سروش بود.

این شاعر متولد دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ گتوند پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال ۱۳۷۸، به دلیل اثرات ناشی از تصادف در آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب (۱۳۶۳)، آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲)، گل‌ها همه آفتابگردانند (۱۳۸۰) و دستور زبان عشق (۱۳۸۶) از مجموعه‌های شعر قیصر هستند.

توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (۱۳۶۵)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (۱۳۸۳) و شعر و کودکی (۱۳۸۶) از دیگر آثار این شاعر نام آشنا است.

قیصر امین‌پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.