تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
5
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی:

اعتبار لازم برای پرداخت طلب نخلداران خوزستانی تامین شد

  • کد خبر : 7115
  • 12 دی 1400 - 11:12
اعتبار لازم برای پرداخت طلب نخلداران خوزستانی تامین شد
امید جنوب - عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت:اعتبار لازم برای پرداخت بقیه مطالبات نخلداران خوزستانی که امسال حدود ۱۸ هزار تن خرمای استعمران را به صورت تضمینی به دولت فروختند از سوی وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی تامین شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، مجتبی یوسفی روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگاران ضمن عذر خواهی از نخلداران استان به خاطر تاخیر در پرداخت مطالبات آنان افزود: با پیگیری های هفته گذشته و نشست با وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مبلغ پرداختی تامین شده و در روزهای آینده مطالبات همه نخلداران پرداخت خواهد شد.
نماینده مردم اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت:برای خرید تضمینی خرمای استعمران  منابع پیش بینی شده ای در بودجه امسال تخصیص نیافت ولی با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات نخلداران تامین شد.
به گفته وی دولت فقط برای خرید تضمینی گندم اعتبار مورد نیاز را در بودجه پیش بینی و تامین می کند از این رو تامین اعتبار از دیگر منابع زمان بر شد ولی در نهایت این گره این مشکل باز شد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هفته پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود مطالبات نخلداران خوزستان درحال پیگیری است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.
یوسفی پیش از این به نقل از وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود ۱۵ آذر ۱۴۰۰ همه مطالبات نخلداران خوزستانی به حساب آنان واریز خواهد شد.
این وعده نماینده مجلس در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب داشت و بسیاری از نخلداران خوزستانی منتظر بودند تا ۱۵ آذر همه مطالبات خود را دریافت کنند ولی چنین اتفاقی رخ نداد.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان روز یکشنبه نیز به خبرنگار ایرنا گفت:تا پایان هفته جاری عمده مطالبات نخلداران به حساب آنان واریز خواهد شد.
محمد امین معین راد با اشاره به اینکه امسال نخلداران خوزستانی حدود ۱۸هزار تن خرمای استعمران به مبلغ یک هزار و ۴۶۰میلیارد ریال به قیمت تضمینی به دولت (تعاون روستایی ) فروختند افزود: از این مبلغ تنها حدود ۳۰۰میلیارد ریال به نخلداران پرداخت شد ولی با هماهنگی انجام شده باقی مانده طلب نخلداران با تامین اعتباری که صورت گرفته در روزهای آینده پرداخت می‌شود.
وی از صبر و حوصله نخلداران خوزستانی که به صورت مستمر پیگیر مطالبات خود و دسترنج بودند قدردانی کرد.
اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مهر گذشته در بازدید از مراکز خرید تضمینی خرما در آبادان و شادگان قول داد پس از فروش محصول ، مطالبات نخلداران خوزستانی در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود.
خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال توقف از ۲۴شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ آبان در خوزستان انجام شد. بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسید هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت‌گذاری ‌شد.
بخش زیادی از خرمای استمعران خوزستان نیز از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی بخش خصوصی خریداری ‌شد.
کل تولید خرمای استعمران خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن بود که از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب خواهد شد.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که امسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش داشت.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند که همین مساله سبب کاهش کیفیت خرمای تولیدی استان شده بود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=7115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.