تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
1
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد:

ورود نیشکر برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال اکالیپتوس

  • کد خبر : 17113
  • 07 آذر 1402 - 20:10
ورود نیشکر برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال اکالیپتوس
امید جنوب- شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در واحدهای هشتگانه نیشکری کاشته و با برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال، در پویش «یک میلیارد درخت» در خوزستان پیشگام شده است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در واحدهای هشتگانه نیشکری کاشته و با برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال، در پویش «یک میلیارد درخت» در خوزستان پیشگام شده است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این خبر، اعلام کرد که در قالب این پویش، از سال آینده هر کشت‌و‌صنعت نیشکری متعهد به برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار، این اقدام شرکت توسعه نیشکر یک‌قدم مهم در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و رونق زراعت چوب است.

دکتر عبدعلی ناصری تأکید کرد که در سال جاری هر یک از کشت‌و‌صنعت‌های هشت‌گانه در هماهنگی با اداره‌کل منابع طبیعی برای تولید ۵۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس برنامه‌ریزی کرده‌اند و برای سال‌های آینده نیز شرایط را برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال در مجموع واحدها مهیّا می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف نهال‌کاری در کشت و صنعت‌های نیشکری، بیان کرد، صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال سه‌گام توسعه نیشکر در نهضت درختکاری است و بر اساس این طرح، هر ساله طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، نهال‌های مثمر و غیرمثمر از جمله اکالیپتوس کاشته می‌شود.

فعالیت نهالستان صنعت نیشکر برای تولید نهال

مدیرعامل توسعه نیشکر به ظرفیت‌های این شرکت در تولید نهال نیز اشاره کرد و گفت، در حال حاضر نهالستان مجهّزی با ۵۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) ایجاد شده و در عین حال، نهالستان کشت‌و‌صنعت‌های دیگر هم از جمله فارابی در حال آماده‌سازی برای شروع فعالیت است.

ناصری از تعریف یک زنجیره کامل برای تولید نهال و کاشت اکالیپتوس در صنعت نیشکر خبر داد و افزود، یک برنامه مدوّن برای چرخه گیاه اکالیپتوس در این صنعت طراحی شده است و طی این برنامه حتی برای تبدیل ضایعات اکالیپتوس به زغال، ام.دی.اف و اسانس برنامه‌ریزی شده است.

به گفته او، شرکت توسعه نیشکر به تنهایی یک چهارم تعهد خوزستان در پویش یک میلیارد درخت را برعهده دارد و این نشان می‌دهد که نیشکر صنعتی سبز است که در مسیر صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی گام برمی‌دارد.

ورود نیشکر به اقتصاد از دروازه درختکاری

بر اساس این گزارش، صنعت نیشکر از دروازه درختکاری، هم به اقتصاد و اشتغال ورود کرده و هم در مسیر خوزستانی سرسبز و صیانت از منابع طبیعی گام برداشته است.

کشت صنعتی و متراکم اکالیپتوس در واحدهای نیشکری یکی از گام‌های این صنعت سبز است که در کنار ایجاد محیطی مفرّح، زراعت چوب را رونق بخشیده و در عین حال، تولید تجاری «اسانس» نیز در ردیف محصولات غیرنیشکری درآمده است.

در ادامه این مسیر سرسبز، سال گذشته هم این شرکت با پیوستن به پویش «ایران سرسبز» هدف‌گذاری درختکاری در بیش از دو هزار هکتار را در دستور کار قرار داد که صیانت از جنگل‌ها و رونق زراعت چوب را به دنبال داشت.

همچنین، این صنعت در چارچوب تعامل و مشارکت با ستاد نهضت سبز خوزستان، اداره کل منابع طبیعی استان و همکاری با سازمان های مردم نهاد، کاشت بیش از چهار میلیون و صد هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر را در چندسال اخیر در محدوده واحدهای نیشکری به سرانجام رسانده و با آبیاری بخشی از این نهال‌ها با زهاب نیشکر، در صرفه‌جویی منابع آبی نیز قدم مهمی برداشته است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=17113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.