تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
5

لایروبی انهار سنتی شادگان راهی برای احیای نخلستان‌های در حال مرگ

  • کد خبر : 898
  • 12 مرداد 1400 - 19:53
لایروبی انهار سنتی شادگان راهی برای احیای نخلستان‌های در حال مرگ
امید جنوب - تدوین نظام نامه مدیریت لایروبی نهرهای سنتی آبیاری کشاورزی با توجه به کم آبی در شادگان برای احیای نخلستان‌های در حال مرگ این شهرستان اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، کم آبی در خوزستان به ویژه شادگان، زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌های این شهرستان را در پایین دست با چالش جدی روبه‌رو کرده است و به دلیل مسدود بودن برخی نهرهای منطقه، بیشتر کشاورزان برای کشت همچنان با مشکل بی آبی روبه‌رو هستند.

لایروبی رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی منطقه می‌تواند در کاهش هدر رفت آب بسیار موثر باشد، اما پرسش این است که چرا نهادهای متولی تاکنون برای لایروبی رودخانه‌ها و انهار این مناطق اقدام اساسی انجام نداده و دست روی دست گذاشته تا کشاورزان و دامداران برای تامین آب مورد نیاز با چالش جدی روبه‌رو شوند. 
یکی از کشاورزان در مناطق پایین دست شادگان با گلایه از آنچه که بی توجهی نسبت به تامین آب و نیز لایروبی انهار منطقه نامید در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: با وجود تاکید استاندار خوزستان و فرماندار شادگان در خصوص لایروبی انهار کشاورزی، متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

صادق حیاوی با انتقاد از بی آبی بی سابقه در شهرستان شادگان و مرگ تدریجی نخلستان‌های منطقه افزود: به دلیل نبود آب هنوز نتوانسته‌ایم زمین‌های خودمان را آبیاری کنیم و این در حالی است که هر ساله برای تامین آب کشاورزی و حتی دام نیاز به لایروبی انهار است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان با وجود حمایت‌ دولت، از ادامه فعالیت در این عرصه ناامید هستند و اگر انهار لایروبی نشود اندک آبی که گاهی برای تامین آب نخلستان‌ها رهاسازی می‌شود به نخلستان‌ها نخواهد رسید.

یکی دیگر از کشاورزان روستای عبودی شادگان نیز گفت: کشاورزان این روستا با حدود بیش از هزار هکتار زمین کشاورزی، نگرانند که به دلیل نرسیدن آب، از کشت محصول در زمین خود محروم بمانند.

حسین مجدمی افزود: اهالی این روستا خواستار توجه بیشتر مسوولان نسبت به رفع مشکلات کشاورزی و لایروبی انهار این منطقه هستند.

وی بیان کرد: با جاری شدن مقدار ناچیز آب در رودخانه‌ها و نهرهای منطقه، مشکل کشاورزان حل نخواهد شد؛ خشکسالی همچنان ادامه دارد و مسوولان باید در یک اقدام اساسی و فوری نسبت به لایروبی انهار منطقه اقدام کنند.

مجدمی خواستار لایروبی این کانال‌ها برای آبیاری نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی و کوتاه کردن زمان ممکن مسیر آب در زمین‌های کشاورزی باتوجه به نبود بضاعت مالی کشاورزان این منطقه شد و بر ضرورت حفاری نهرهای سنتی تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان در این باره به خبرنگاران گفت: ۳۰۰ کیلومتر از انهار شادگان برای رسیدن آب به روستاهای پایین دست به لایروبی نیاز دارند.

خلیل منیعات بیان کرد: روستاهای پایین دست شادگان از جمله خنافره و عبودی که وسعت زیادی از نخلستان‌های این شهرستان را در خود جای داده‌اند اکنون با بی آبی روبه‌رو هستند.

وی اعتبار هر کیلومتر لایروبی را ۱۵۰ میلیون ریال بیان کرد و گفت: برای لایروبی ۳۰۰ کیلومتر انهار در شهرستان شادگان به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تامین این اعتبار از محل درآمدهای کشاورزی شادگان ناممکن خواهد بود.

منیعات بیان کرد: برداشت بی‌رویه آب در بالا دست نیز مزید بر علت شده تا آب برای زمین‌های کشاورزی و دامداران مناطق پایین دست شادگان به سختی تامین شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی از فعالیت پمپ‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی مناطق بالادست جلوگیری شده و کنترل لازم در طول مسیر نیز اعمال خواهد شد تا آب مورد نیاز به زمین‌های کشاورزی روستاهای پایین دست شادگان برسد اما تنها راه برطرف شدن مشکل لایروبی انهار است.

منیعات میزان آب رهاسازی شده از سد مارون را ۱۰۰ متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: پیش از این میزان آب رهاسازی شده از این سد ۷۰ متر مکعب در روز بود که با پیگیری فرماندار و نماینده مردم شادگان در مجلس این میزان به ۱۰۰ مترمکعب در روز افزایش یافت.

شهرستان شادگان دارای ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار نخلستان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نخل است که از این سطح ۱۰ هزار هکتار آن بارور و سه هزار و ۶۰۰ هکتار آن غیربارور است.

شادگان یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما از جمله استعمران، گنطار ، بریم، برحی، اشگر است. 

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی قرار دارند.

گندم، انواع سبزیجات، بامیه و خرما عمده‌ محصولات کشاورزی شادگان هستند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.