تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
15
در نشست زمین‌خواری و تاثیر آن بر فضای سبز مطرح شد؛

فضای سبز قربانی توسعه شهری/ آموزش و مطالبه‌گری اولویت مقابله با زمین‌خواری

  • کد خبر : 5037
  • 16 آبان 1400 - 21:15
فضای سبز قربانی توسعه شهری/ آموزش و مطالبه‌گری اولویت مقابله با زمین‌خواری
امید جنوب - رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه آموزش از مهمترین موضوعات برای ایجاد ساختار جدید و رفع موانع است، گفت: شورای شهر آماده است تا در کنار مردم و سازمان‌های مردم نهاد بتواند کارهای مهم مطالبه‌گری را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار امید جنوب  شبنم قنواتی، امروز _ یکشنبه ۱۶ آبان ماه_ در نشست زمین‌خواری در اهواز و تأثیر آن در فضای سبز شهری، اظهار کرد: فضای سبز حق طبیعی هر شهروند و از اهمیت خاصی برخوردار است و کلانشهری همچون اهواز که آلوده‌ترین شهر کشور به شمار می‌آید، سرانه فضای سبز و پارک آن نیز زیر متوسط سرانه کشور است.

وی افزود: از طرفی به دلیل تمرکز صنایع و کمبود فضای سبز باید نگران اولین باران‌های پاییزی که به اصطلاح اسیدی آن را می‌نامند باشیم. معتقدم این باران‌ها قطعاً مسموم است چرا که باران اسیدی ممکن است در همه شهرها اتفاق بی افتد اما در شهر اهواز که در انحصار آلاینده‌ها است باران‌های مسموم را شاهد خواهیم بود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، می‌بایست اهواز از یک سرانه فضای سبز معقولی برخوردار بود که بتواند با تولید اکسیژن بخشی از مخاطرات صنایع آلاینده را کاهش و جبران کند.

قنواتی اظهار کرد: ما از اینکه دومین بیمارستان تخصصی سرطان در اهواز افتتاح می‌شود خوشحال می‌شویم، غافل از بررسی علت افزایش این بیماری با توجه به آمارهای تکان‌دهنده‌ای که وجود دارد و اگر برای تغییر کاربری‌ها با از بین بردن فضای سبز مجدانه پیگیر هستیم برای این است که شهر را به یک محیط قابل سکونت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نیاز فضای سبز تصریح کرد: فضای سبز برای سلامت همه ما بسیار پر اهمیت است و از لحاظ بصری قطعاً روی خلق افراد تأثیر مثبتی دارد.

مدیر انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان در خصوص تغییر کاربری‌ها و زمین خواری در اهواز گفت: این مسئله بیشتر در فضای سبز و بستر رودخانه کارون اتفاق افتاده است و افرادی خلاف قانون مجوزهایی برای احداث رستوران و … در بستر رودخانه گرفته و اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که در تشدید سیل هم طبق سیلاب گذشته مؤثر بوده‌اند.

قنواتی تاکید کرد: در حوزه زمین خواری و تغییر کاربری‌ها باید بسیار جدی باشیم و عمل کنیم تا دیگر شاهد این قبیل سهل انگاری‌ها نباشیم.

وی درباره گسترش ساخت و سازها در جاده ساحلی شهرستان کارون، گفت: علت اصلی اول سهل انگاری مسئولان و دوم عدم تعیین مرز بین اهواز و شهرستان کارون است در نتیجه زمین خوار با استفاده از این خلأ پیش می‌رود و به فضای سبز با قطع درختان نخل مثمر آسیب جدی وارد می‌کند.

فضای سبز، قربانی توسعه شهری و ساخت و سازها

امین غفاری، فعال رسانه‌ای نیز در این نشست اظهار کرد: همه ما شرایط آب و هوایی اهواز را به لحاظ گرما، صنایع آلاینده، ریزگرد و … می‌دانیم که نشان می‌دهد تا چقدر باید به محیط زیست و فضای سبز این کلانشهر توجه ویژه داشت.

وی افزود: طی بررسی‌ها برخی مناطق اهواز یک قطعه فضای سبز و پارک هم ندارند و باید به دیگر مناطق بروند تا بتوانند روی یک نیمکت کنار درختی بنشینند. در صورتی که در دیگر شهرها این چنین نیست و فضای سبز به میزان کافی دارند.

این فعال رسانه‌ای گفت: در سال‌های اخیر زمین‌های فضای سبز شهری دائم در حوزه‌های مختلف اعم از تجاری، آموزشی، مسکونی در حال تغییر کاربری هستند و بعد از پیگیری می‌بینیم یا از شهرداری یا از راه و شهرسازی مجوز گرفته‌اند، اما در اسناد مشخص است اشتباه پیش رفته‌اند و در گذشته این محل فضای سبز بوده است.

وی اضافه کرد: باید ببینیم که تا چه حد مردم، دستگاه قضا، نمایندگان، شورا و شهرداری به فضای سبز اهمیت می‌دهند و دغدغه دارند تا در کنار هم بتوانیم در حفظ فضای سبز کوشا باشیم. نباید بگذاریم موضوع مهم محیط زیست مورد توجه قرار نگیرد و یا از آن غفلت شود.

غفاری تصریح کرد: قطعاً راه‌های قانونی وجود دارد تا معضل زمین خواری در اهواز حل شود. همچنین باید بر اساس ابزارهای موجود آموزش‌های لازم داده و این مطالبه باید دائم توسط مردم و رسانه مطرح شود. مردم بدانند همه حق زندگی داریم و نباید همچنان شاهد این باشیم که سرانه فضای سبز اهواز کمتر از حد معقول باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون ماده ۷ شهرداری موضوع توسعه فضای سبز و جلوگیری از قطع درختان مطرح است که مبالغ جریمه قطع درختان را برای توسعه فضای سبز هزینه می‌کنند، جالب است بدانید در دیگر کلانشهرها طبق تحقیقی که انجام دادم در سال‌های ۹۸-۹۹ شهرداری کرمان ۳ میلیارد تومان مبلغ جریمه بابت قطع درختان، تبریز دو و پنج میلیارد تومان، کرمانشاه بیش از سه میلیارد تومان، تهران ۳۵۰ میلیارد تومان و شهرداری اهواز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ تومان دریافت کرده است که با دیگر شهرها قابل مقایسه نیست و علت آن عدم توجه به این کمیسیون است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به علت گسترش زمین خواری در اهواز گفت: نبود دولت الکترونیک، عدم شفافیت جلسات و مصوبه‌ها و تعارض منافعی که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد باعث ظهور و گسترش زمین خواری و تغییر کاربری شده است.

آموزش و مطالبه‌گری اولویت مقابله با زمین خواری

محمد مطیعی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست با اشاره به ضعف در نوع مطالبه‌گری، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما بر می‌گردد به اینکه نمی‌دانیم از چه کانالی باید برای مطالبه‌گری استفاده کنیم.

وی افزود: آموزش از مهمترین موضوعات برای ایجاد ساختار جدید و رفع موانع است اما متأسفانه از آن ضمن کار غافل شده‌ایم و در آگاهی ضعف داریم که می‌طلبد همه کسانی که می‌دانند دغدغه دارند و می‌توانند کاری کنند در این خصوص ورود کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: شورای شهر آماده است تا در کنار مردم و سازمان‌های مردم نهاد بتواند کارهای مهم مطالبه‌گری را انجام دهد، چه بسا که از دیگر ضعف‌های موجود در اهواز نوع نگاه شهروندان و مسئولین نسبت به محیط زیست است.

وی اضافه کرد: جهت احداث هر مجموعه‌ای اولین جایی که به ذهن ما خطور می‌کند بریدن سر فضای سبز است که نشان از نگاه کوچک ما نسبت به محیط زیست است و زمین خواران قطعاً این کوتاهی و بی توجهی را دیده‌اند که این روش را پیش گرفته‌اند. چون در سال‌های اخیر نگاه واقعی به فضای سبز نداشتیم این معضل را شاهد هستیم.

مطیعی تاکید کرد: هر جا نیاز به اصلاح و تغییر است باید در کنار هم بتوانیم جلوی آن را بگیریم چرا که شورا و شهرداری به تنهایی قادر به مبارزه با زمین خواری نیستند و نیاز به ورود و مطالبه‌گری درست همه شهروندان، دانشجویان و دغدغه مندان است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=5037

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.