تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
6
رئیس شورا:

“بومی بودن” ملاک انتخاب شهردار اهواز نبود / فشاری در انتخاب “امینی” دخیل نبوده است

  • کد خبر : 2415
  • 09 شهریور 1400 - 0:02
“بومی بودن” ملاک انتخاب شهردار اهواز نبود / فشاری در انتخاب “امینی” دخیل نبوده است
امید جنوب - رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به شرایط انتخاب شهردار گفت: از روز نخست اعلام کردیم که بر اساس ملاک و معیار پیش می‌رویم. برخی سوال می‌کردند که آیا بومی یا غیربومی بودن شهردار برای شورا شرط است؟ خیر، بومی بودن شهردار اهواز شرط نیست و ملاک، معیارها و شاخص‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، سیاوش محمودی در ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۸ شهریورماه) با دستور کار انتخاب شهردار اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به استناد ماده ۸۰ آیین‌نامه تشکیلات و وظایف شوراهای شهر، در مدت مدت یک ماه پس از رسمیت یافتن شورای شهر، اعضا باید شهردار را با لحاظ شرایط آیین‌نامه تصدی شهردار که در سال ۹۷ ابلاغ شده است، انتخاب کنند.

وی افزود: در این آیین‌نامه، شرایط خاصی برای انتخاب شهردار تعیین شده است. مهم‌ترین آیتم‌های شرایط احراز تصدی سمت شهردار داشتن مدارک تحصیلی مرتبط است. در گذشته افرادی بدون مدارک مرتبط شهردار می‌شدند اما در این آیین‌نامه رشته‌های تحصیلی مشخصی برای شهردار در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: داشتن سوابق مرتبط اجرایی نیز از دیگر شرایط شهردار کلانشهرها است. بر این اساس، شهرداران شهرهای بالای یک میلیون نفر باید ۹ سال سابقه مدیریت ارشد داشته باشند که این شاخصه موجب می‌شود شرایط و تعداد انتخاب‌ها نسبت به دوره‌های قبل کمتر باشد.

وی با اشاره به ملاک‌های انتخاب شهردار اهواز برای اعضای شورا، بیان کرد: در این راستا دوره‌های قبل شوراهای شهر آسیب‌شناسی شدند و ۳۰ شاخص مطرح شد و ملاک‌های انتخاب شهردار بر اساس نیازهای اهواز تعیین شدند.

محمودی گفت: برای عبور از مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، معیارهایی برای شهردار مشخص شد و به همه مردم اعلام کردیم چنین افرادی را به ما اعلام کنند تا انتخاب خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب شهردار اهواز، تصریح کرد: داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد، متخصص و انقلابی بودن، داشتن تجارب شغلی مرتبط با شهرداری، داشتن برنامه عملیاتی متناسب با مشکلات اهواز، داشتن روحیه کار جهادی و انقلابی، عزم جدی برای فسادستیزی و ایجاد شفافیت، داشتن روحیه مشورت با دلسوزان و نخبگان، معتقد به جوانان متخصص و انقلابی با رویکرد کارسازی و داشتن رویکرد اقتصادی برخی از شاخصه‌های مورد نظر برای انتخاب شهردار اهواز هستند.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه در این دوره نیاز مردم اولویت ما است، عنوان کرد: شهرداری باید درآمدزایی داشته باشد بنابراین شهردار باید در این زمینه تجارب موفقی داشته باشد. امروزه شهرداری‌ها مجموعه‌ای تخصصی هستند و اگر فردی در مجموعه دیگری فعالیت داشته، میزان موفقیت وی در شهرداری کم است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در اهواز وجود دارد اما در مجموعه شهرداری نیاز به کارسازی است تا اهواز به سمت تحول سوق داده شود. از طرف دیگر، امروز مساله اصلی در اهواز جذب سرمایه و درآمد است. اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری اهواز صرف پرداخت حقوق می‌شود و شهردار اهواز باید به درآمدزایی توجه کند.

محمودی با اشاره به چگونگی انتخاب شهردار گفت: در پی انتشار فراخوان معرفی گزینه‌ها برای سمت شهرداری اهواز، ۴۰ گزینه مطرح و بررسی شد که با ۱۵ نفر مذاکره کردیم. برخی از ۱۵ گزینه در شهرهای دیگر سمت گرفتند یا سمت شهردار اهواز را قبول نکردند.  

وی افزود: در نهایت پنج نفر برنامه عملیاتی ارائه دادند که این افراد از اهواز بازدید کردند. دو نفر از این تعداد، انصراف دادند و اعلام کردند نمی‌توانند در اهواز خدمت کنند بنابراین تنها سه گزینه برای سمت شهرداری اهواز باقی ماند.

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: از روز نخست اعلام کردیم که بر اساس ملاک و معیار پیش می‌رویم. برخی سوال می‌کردند که آیا بومی یا غیربومی بودن شهردار برای شورا شرط است؟ خیر، بومی بودن شهردار اهواز شرط نیست و ملاک، معیارها و شاخص‌ها است.

وی بیان کرد: در نهایت به یک گزینه آن هم آقای رضا امینی به عنوان گزینه شهردار اهواز رسیدیم. اصلیت وی از چهارمحال و بختیاری است.

محمودی افزود: رزمنده و جانباز دفاع مقدس و برادر شهید بودن از سوابق آقای امینی است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای رشته جامعه‌شناسی و گواهینامه‌های بین‌المللی در حوزه‌های مدیریت، بهره‌وری، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و سوابقی در حوزه کشاورزی و مدیریت تعاونی است. مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان در سال‌های ۸۲ تا ۸۶، شهردار منطقه ۸ اصفهان از سال ۸۶ تا ۹۲، ریاست شورای شهر اصفهان به مدت چهار سال، دو سال عضویت در دوره پنجم شورای شهر اصفهان و ۱۰ سال فعالیت در شهرداری و داشتن ثبات مدیریت از سوابق کاری وی است.

وی بیان کرد: شناختن شورا و شهرداری و تعامل بین این دو از شاخصه‌های آقای امینی است. وی گزینه شهرداری ۱۱ شهر بود که برخی از این شهرها نیز کلانشهر بودند.

رئیس شورای شهر اهواز افزود: آقای امینی از گزینه‌های مردمی بوده است. هیچ نفوذ یا فشاری در خصوص انتخاب وی دخیل نبوده است هر چند شاید این بحث‌ها مطرح شود اما شورای شهر اهواز بر اساس ملاک‌های تعیین‌شده، به این گزینه رسیدند.

وی با بیان اینکه با روزمرگی در اهواز تحول مد نظر ما ایجاد نمی‌شود، گفت: آقای امینی روحیه جهادی و مردمی دارد و پای کار می‌ماند. در اهواز یک تعریض ملکی ۱۵ سال انجام‌نشده باقی مانده است در حالی که وی موارد تعریض‌ها و چنین مواردی را با نشستن بین مردم انجام داده است. فسادستیزی نیز از خصوصیات وی است.

محمودی با تاکید بر لزوم ثبات مدیریت بر اساس شایسته‌سالاری در شهرداری اهواز، گفت: دیدگاه شورای ششم اهواز، تغییر و تحول بنیادی در حوزه‌های مختلف شهرداری است که این اولویت، ما را به چنین فردی رساند. امروز شهرداری در حوزه منابع انسانی مشکلات اساسی دارد و تحول، سامان‌دهی، کارسازی و تربیت نیروی متخصص برای آینده شهرداری را از آقای امینی خواسته‌ایم. انضباط اداری و مالی و سرمایه‌گذاری و کار بر اساس اولویت‌های مردم نیز از موارد تاکید ما است و تلاش می‌کنیم شورای شهر اهواز، در واقع شورای شهر باشد.

پس از آن شورا وارد دستور کار جلسه شد و رای‌گیری انتخاب شهردار اهواز با یک گزینه انجام و در نهایت، امینی با ۱۳ رای موافق از مجموع ۱۳ عضو شورا به عنوان شهردار اهواز انتخاب و معرفی شد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=2415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.