تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
4

کاهش ۲۷ درصدی جوجه ریزی در تیر ماه امسال خوزستان

  • کد خبر : 12725
  • 04 مرداد 1401 - 9:24
کاهش ۲۷ درصدی جوجه ریزی در تیر ماه امسال خوزستان
امید جنوب - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: میزان جوجه ریزی در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، رضا اسدی روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: مرغ تولیدی جوجه ریزی تیرماه از ۲۰ مرداد ماه وارد بازار می شود که با این میزان تولید روزانه ۱۴۰ تن مرغ خواهیم داشت که با این روند در بخش مرغ با چالش مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین در سال ۱۴۰۰ میزان تلفات جوجه ریزی در استان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است اظهار داشت: متاسفانه امسال به دلایل مختلف در تولید مرغ با چالش مواجه شده ایم، در سال گذشته با وجود اینکه پیگیری های زیادی برای افزایش جوجه ریزی در بهمن ماه و اسفند ماه انجام گرفت اما با کاهش جوجه ریزی در این ۲ ماه مواجه شدیم و باعث کاهش تولید و عرضه مرغ در ابتدای سال جاری شد.

به طور میانگین سالانه باید ۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در خوزستان انجام شود و به طور متوسط روزانه ۲۰۰ تن مرغ در استان کشتار شود.

در خوزستان ۸۰۰ واحد مرغداری وجود دارد اما توان تولید نیاز خوزستان در تامین مرغ را ندارند، میزان مصرف مرغ مورد نیاز در استان روزانه ۴۰۰ تن است.

در ادامه این نشست مدیرکل اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: طبق اطلاعاتی که سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ارائه کرده است میزان جوجه ریزی در دی ماه پارسال ۱۶ درصد، بهمن ماه ۲۵ درصد و در اسفند ماه پارسال ۳۳ درصد کاهش داشته است این در حالی است که بیشترین حمایت ها و برنامه ریزی ها برای افزایش تولید در این مدت در استان از مرغداری ها انجام گرفته است، باید مشخص شود که چرا با این میزان کاهش جوجه ریزی در خوزستان مواجه شدیم.

سعید حسینی نژاد اظهار داشت: پیش بینی ها برای جوجه ریزی در زمستان پارسال به واقعیت نپیوست و به میزانی که جوجه ریزی انجام گرفت مرغ وارد بازار استان نشد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه این نشست افزود: اگر قیمت فروش مرغ از مرغداری ها متناسب با قیمت تمام شده مشخص شود و قیمت ها واقعی شود مرغداران برای تولید مرغ ترغیب می شوند.
علی رحم کریمی اظهار داشت: پیشنهاد اتحادیه مرغ، فروش مرغ به قیمت هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار ریال است تا هزینه های آن ها جبران شود اما این قیمت به مصرف کننده نیز فشار وارد می کند و باعث رکود در بازار می شود.

وی با بیان اینکه تامین چهار کالای برنج، شکر، مرغ منجمد و گوشت قرمز برای برگزاری مراسم در ایام محرم در نظر گرفته شده است افزود: این کالاها با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و بر اساس شیوه نامه ستاد تنظیم بازار عرضه خواهند شد، ۴۰۰ تن مرغ، ۲ هزار و ۹۸۰ تن برنج، یکهزار و ۷۸۰ تن شکر و ۲۷۳ تن گوشت قرمز سهمیه ای که تا کنون بر اساس نیاز سنجی برای ایام ماه محرم در استان در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=12725

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.