تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024
3

پساب الکل‌سازی فرصتی برای مهار ریزگردها

  • کد خبر : 11434
  • 18 خرداد 1401 - 8:43
پساب الکل‌سازی فرصتی برای مهار ریزگردها
امید جنوب- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در این نشست گفت: پروژه تصفیه و تغلیظ پساب الکل‌سازی، ۵۰ درصد از پساب تولیدی آن را پوشش می‌دهد.

محمدجواد اشرفی حجم پساب الکل‌سازی و خمیرمایه را دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز عنوان کرد و افزود: این پساب با COD حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار در حوضچه‌های اطراف تخلیه می‌شد در حالیکه استاندارد تخلیه پساب در اراضی کشاورزی ۲۰۰ است.

وی اضافه کرد: این پساب تهدیدی برای آب‌های زیرزمینی و سرایت به آب‌های جاری به شمار می‌رود و در برخی روزها به ویژه در ایام شرجی با ایجاد بوی نامطبوع برای ساکنان اطراف و حتی شهر اهواز، نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد.

اشرفی با اشاره به پیگیری‌های چند ساله اداره کل حفاظت محیط زیست برای حل مشکل پساب این کارخانه، ادامه داد: در این زمینه پرونده قضایی تشکیل و حکم بازداشت مدیرعامل سابق کارخانه الکل‌سازی نیز صادر شده بود.

به گفته وی، با توجه به اینکه مدیریت پساب الکل‌سازی و خمیرمایه پیچیده بوده و شرکت نیشکر اطمینانی از عملکرد طرح نداشته، در فاز نخست برای مدیریت ۵۰ درصد از پساب به میزان یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برنامه‌ریزی شده و در صورت مطلوب بودن، فاز دوم نیز اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: تفاهم نامه اولیه‌ای با کارخانه الکل‌سازی برای استفاده از پساب در راستای تثبیت کانون‌های گرد و غبار امضا شده که با توجه به خاصیت تثبیت‌گری و مغذی بودن این پساب در برخی عرصه‌ها استفاده شود.

اشرفی همچنین با اشاره به مشکلات آتش زدن نیزارهای مزارع نیشکر برای ساکنان اطراف آن، گفت: در حال حاضر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه نیشکر در حال بهره‌برداری است که حدود ۳۵ درصد از آن بصورت برداشت سبز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش سطح برداشت سبز و عدم آتش زدن مزارع نیشکر، افزود: قرار بود برداشت سبز مزارع در بازه پنج ساله، به بالای ۶۰ درصد برسد که به دلیل مسائل تحریم امکان واردات ماشین‌آلات (دروگر) کمتر بود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11434

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.