تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
6
عضو شورای شهر اهواز :

فساد و تعلل پیمانکار، علت وقفه در جمع آوری زباله

  • کد خبر : 11335
  • 13 خرداد 1401 - 2:52
فساد و تعلل پیمانکار، علت وقفه در جمع آوری زباله
عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: دلیل وقفه ایجاد شده در جمع آوری پسماند و زباله برخی از مناطق شهر فساد را فساد و تعلل پیمانکار دانست.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایمنا، علی مدد هاشم پور اظهار کرد: همانگونه که استحضار دارید شهرداری اهواز، تمامی خدمات شهری شامل، نظافت فضای شهری، حمل پسماند ،توسعه و نگهداری فضای سبز و پیشگیری از تخلفات شهری را به بخش خصوصی واگذار نموده است و بیش از پنج هزار نفر نیروی خدماتی تحت پوشش چندین شرکت پیمانکاری با بیش از چهارصد دستگاه خودروی سبک و سنگین ، این وظایف را بر عهده دارند.

وی افزود: شهرداری ، ماهانه بیش از یکصد میلیارد تومان و سالانه بیش از هزار و دویست میلیارد تومان از محل عوارض پرداختی شهروندان برای انجام این امور به پیمانکاران پرداخت می کند تا شاهد شهری پاکیزه و تمیز و فضای سبزی فرح بخش باشیم با این حال رضایت شهروندان جلب نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز تاکید کرد: شهرداری اهواز تاکنون به همه ی تعهدات مالی خود در برابر شرکت های پیمانکاری به صورت تمام و کمال پایبند بوده است اما متناسب با آن خدمات دریافت نمی کند، در چند سال اخیر شاهد شکل گیری روابط ناسالم و فسادهای مالی از ناحیه ی بخشی از شرکت های پیمانکاری هستیم. رهایی از فساد های شکل گرفته با ورود مراجع نظارتی و قضایی و همراهی ،همدلی و حمایت شهروندان امکان پذیر است.


وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته، برخی از پیمانکاران قانون گریز و منفعت طلب با کارگران توافق کردند ، کمتر کار کنند و کمتر هم حقوق دریافت کنند این در حالی است که شهرداری حقوق و مزایای کامل و قانونی کارگران را به پیمانکاران پرداخت می کرد مضاف بر اینکه بعضی از افرادی که هیچگونه خدمتی به شهرداری ارائه نمی دادند، حقوق و مزایای کامل دریافت می کردند.

هاشم پور ادامه داد: شورای شهر و شهرداری اهواز به منطور بهبود اوضاع و جلوگیری از سوء استفاده ها و فساد های مالی برخی از پیمانکاران تصمیماتی به شرح زیر اتخاذ نمود:
۱.برای ایجاد فضای رقابتی توام با شفافیت مقرر شد،انتخاب پیمانکاران طبق قانون فقط از طریق سامانه ستاد ( سامانه ملی مناقصات ) انجام شود .
۲.تمامی کارگران تحت پوشش پیمانکار ، می بایست روزانه ۷ساعت و ۲۰دقیقه کارکرد داشته باشند و پیمانکاران نیز موظف به پرداخت حقوق آنها ،طبق قانون کار هستند بدین منظور، نصب دستگاه حضور و غیاب در محل کار، برای ثبت حضور وغیاب همه نیروها، الزامی شد.

۳.به منظور اطمینان از پرداخت کامل و قانونی حقوق کارگران توسط پیمانکاران، مقرر گردید ؛ با افتتاح یک حساب مشترک بین کارفرما(شهرداری) و پیمانکاران تدابیر لازم جهت کنترل مبالغ پرداختی پیمانکاران و دریافتی کارگران پیش بینی شود .
۴. پیمانکارانی که به تعهدات خود پایبند نباشند و در انجام وظایف خود کوتاهی نمایند از شرکت در مناقصات شهرداری محروم شوند و در لیست سیاه قرارگیرند.

وی با اشاره به اینکه تمام حقوق کارگران طبق قانون کار پرداخت شده و حتی پرداخت حقوق کارگران نسبت به کادر اداری در اولویت پرداخت قرار گرفته است و افزایش حقوق سال جاری نیز اعمال گردید، باز هم کارگران تحصن می کنند، تصریح کرد: تعداد محدودی لیدر که با پیمانکاران متخلف منافع مشترک دارند و تبانی کرده اند ،قاطبه ی کارگران زحمتکش را به مخالفت با تصمیمات سازنده شورای شهر و شهرداری از جمله انجام حضور و غیاب روزانه ، کارکرد روزانه تعیین شده و امتناع از انجام وظیفه قانونی و ایجاد هرج و مرج تحریک می کنند، با هدایت آنها این امر القا شده است که ما می توانیم میزان دستمزد و ساعت کارکرد روزانه تعیین و عملیاتی نماییم.

رییس کمیسیون برنامه و بوجه شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در واقع جای کارفرما و پیمانکار در شهرداری اهواز جابجا شده است و اگر بخواهد این اوضاع اصلاح شود نیاز به همکاری همه جانبه همه دستگاه های مرتبط با موضوع است، از دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب اهواز به عنوان مدعی العموم ،انتظار می رود به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت شهروندان و بهداشت عمومی جامعه با کمک گرفتن از مراجع اطلاعاتی و امنیتی نسبت به شناسایی افراد یاد شده و برخورد قاطع و قانونی با آنها، وارد عمل شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.