تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024
3

افزایش سرعت پیشبرد پروژه‌های صنعت نفت در مناطق نفتخیز جنوب

  • کد خبر : 16691
  • 11 تیر 1402 - 12:17
افزایش سرعت پیشبرد پروژه‌های صنعت نفت در مناطق نفتخیز جنوب
امید جنوب- مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با عزم و اراده‌ای که مدیران نفت وجود دارد، خوشبختانه طرح‌های و پروژه‌های فنی و عمرانی با سرعت بسیار مطلوبی در حال حرکت است که پیش بینی می‌شود تا انتهای سال بتوان به اهداف بسیار مهمی دست پیدا کرد.

مهندس علیرضا دانشی ظهر روز شنبه ۳ تیرماه در حاشیه بازدید از “پروژه نصب و راه‌اندازی برج هیدروژن سولفوره‌زدای واحد بهره‌برداری مارون ۵” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، با بیان اینکه سرعت پیشبرد پروژه‌های مهندسی و عمرانی در صنعت نفت مطلوب است، اظهار داشت: امروز ما با حجمی از پروژه‌های بر زمین مانده در این صنعت مواجه هستیم که با عزم مدیران فعلی، به خوبی این پروژه‌ها در حال پیشرفت هستند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، وی در خصوص جزئیات پروژه برج هیدروژن سولفوره‌زدا مارون ۵ گفت: با همت معاونت‌های طرح‌های نفت و گاز، طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، مدیریت شرکت مارون و سایر کارکنان و عوامل کارفرما و شرکت‌های پیمانکاری، عملیات نصب این برج که در گذشته خریداری شده بود اما به دلایلی نصب نشده بود، طی عملیاتی کاملا تخصصی و با رعایت تمامی الزامات ایمنی انجام پذیرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: ساخت این برج توسط سازنده‌ی بومی در شهر اهواز انجام پذیرفته و تمامی مراحل طراحی، اجراء و نصب آن با موفقیت کامل به دست توانمند جوانان داخلی صورت گرفته است. بر اساس اعلام مجری سطح‌الارض طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید منطقه مارون پیش‌بینی می‌گردد ان‌شاالله تا بهمن ماه سال جاری با نصب سینی‌های داخلی و قسمت‌های خارجی برج و همچنین تکمیل سایر ادوات مکانیکی/برقی/ابزاردقیقی مربوطه، امکان راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از پروژه محقق گردد.

مهندس دانشی همچنین در خصوص این برج گفت: متاسفانه مدتی است نفت مخزن آسماری مارون دچار افت کیفیت شده است و باعث تحمیل هزینه‌های اضافی گردیده که برای رفع این معضل عملیات نصب و راه‌اندازی برج‌‌های هیدروژن سولفوره‌زدا در دستور کار قرار گرفت. هدف از نصب این برج، جداسازی هیدروژن سولفوره از نفت خام است پس از انجام این کار و شیرین سازی نفت، خوراک با کیفیت بهتری جهت مصارف پالایشگاهی/صادراتی حاصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه گفت: ارتفاع این برج در حدود ۴۸ متر است و مرتفع‌ترین سازه نصب شده در شرکت مارون است که وزن آن بدون سینی‌ها حدود ۵۰ تن بوده که پس از نصب سینی‌های داخلی و سایر ادوات بیرونی مربوطه به حدود ۱۰۰ تن خواهد رسید. این برج پس از راه‌اندازی روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت را شیرین‌سازی می‌نماید. نصب برج دیگری با ظرفیت مشابه در واحد بهره‌برداری مارون ۳ تا اواسط ماه جاری در دستور کار قرار دارد.

در ادامه‌ یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام توسط طرح نگهداشت و افزایش تولید ناحیه مارون تحت عنوان “احداث پل رودگذر جهت عبور خطوط لوله نفت و گاز از رودخانه جراحی” نیز توسط مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیران طرح نگهداشت و افزایش تولید و شرکت بهره‌بردار مورد بازدید قرار گرفت.

این پل بتنی با طول ۹۰۰ متر و عرض ۳۰ متر به عنوان عظیم‌ترین سازه بتنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بستر رودخانه جراحی در حال احداث بوده که تاکنون حدود ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اجرای ۷۳ عدد شمع به ابعاد تقریبی ۲۰ متر، ۵۳ عدد ستون، اجرای ۳ مجموعه سر‌ستون، ساخت ۱۰۰ عدد تیر افقی با (وزن تقریبی هر کدام ۵۰ تن) با حجم بتن‌ریزی بالغ بر ۱۰۰۰۰ مترمکعب و آرماتوربندی حدود ۱۵۰۰ تن بخشی از اقدامات انجام شده است.

در این خصوص مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: رودخانه جراحی به دلیل داشتن جریان‌های تند و خروشان همواره برای خطوط انتقال نفت عبوری از پل قدیمی موجود مخاطراتی را موجب می‌شد که با افتتاح پل بتنی جدید بر روی این رودخانه جهت انتقال لوله‌های نفت خام، گاز مایع و خطوط لوله جریانی نفت، این معضل رفع خواهد شد.

مهندس دانشی با بیان اینکه پل مذکور مسیری جهت عبور ۱۵ رشته خط لوله‌ی یاد شده می‌باشد افزود: به موازات احداث پل، تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای شیرخانه‌های دو سمت پل نیز مد نظر قرار دارد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=16691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.