تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
6

مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا پایان آبان انجام می‌شود

  • کد خبر : 4245
  • 21 مهر 1400 - 9:58
مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا پایان آبان انجام می‌شود
امید جنوب - معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت : چشم انداز بلند مدت برای تثبیت و محافظت دیواره غربی آبشارهای شوشتر مشخص شده و مطالعات مربوطه در این زمینه تا پایان آبان امسال انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، فاضل عبیات روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از سازه های آبی شوشتر بیان کرد: پس از پایان مطالعات این دیواره، فرآیند تصویب آن در وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود.

وی افزود: در این زمینه باید فرآیند لازم طی شود و کار به شرکت ها یا موسسات اجرایی صلاحیت دار واگذار شود تا بتوان پروژه‌هایی که از این مطالعات استخراج شده را به خوبی انجام بدهد و در بلند مدت این سازه‌ها با مشکلی روبه رو نشوند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلاتی در خصوص مسوولیت‌ دستگاه‌های اجرایی نسبت به این اثر ثبت جهانی مطرح شد که قرار است نشستی در ۲ هفته آینده در سطح ملی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور ، نیرو و میراث فرهنگی برگزار شود تا تصمیم لازم برای حل مشکلات گرفته شود.

وی گفت: علاوه بر این، اقدامات کوتاه مدتی نیز به صورت اضطراری برای پیشگیری از هرگونه حادثه و جلوگیری از ریزش توسط مهندسان مشاور مشخص شده و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه  ابلاغ شده است.

عبیات با بیان اینکه اقداماتی نیز در ارتباط با نشتی آب و فاضلاب در این سازه انجام شده ادامه داد: مقرر شد برای اطمینان بیشتر با پیشرفته ترین روش ها کلیه شبکه آب این منطقه به وسعت ۹۰ کیلومتر مربع تا پایان مهر، نشت یابی شود.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

مجموعه این سازه‌های آبی ،با عنوان “نظام آبی تاریخی شوشتر” به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.