تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
5
معاون وزیر راه و شهرسازی:

۳۰هزار میلیارد تومان برای نگهداری جاده‌های کشور نیاز است

  • کد خبر : 9516
  • 04 فروردین 1401 - 13:36
۳۰هزار میلیارد تومان برای نگهداری جاده‌های کشور نیاز است
امید جنوب _ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بدبینانه‌ترین حالت ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌ها نیاز است، نسبت به وضعیت راه‌های کشور هشدار داد و گفت: در صورتی که به وضعیت جاده ها رسیدگی نشود، بعد از بحران آب با بحران راه مواجه می‌شویم.

به گزارش امید جنوب، داریوش امانی روز پنجشنبه در بازدید از مرکز مدیریت راه‌های خوزستان در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، اظهار داشت: امروز در بدبینانه‌ترین حالت برای نگهداری راه‌های کشور به این مقدار اعتبار نیاز داریم که این رقم صرفنظر از راه‌های فرعی و راه‌های روستایی است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به شاخص نگهداری راه‌ها در دنیا، افزود: طبق این شاخص‌ها چهار تا ۶ درصد قیمت روز یک کیلومتر راه به عنوان هزینه نگهداری پیش بینی می‌شود، بنابراین با احتساب ۲ درصد برای ۲۲۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور، در حدود ۱۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های کشور نیاز است.

وی اضافه کرد: به مجلس هم اعلام کردیم که در بدبینانه‌ترین حالت، در صورتی که بسیاری از راه‌های فرعی و روستایی را کنار بگذاریم، فقط برای نگهداری راه‌های اصلی و شریانی در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است.

امانی با اشاره به تاثیر تورم بر هزینه نگهداری راه‌ها، توضیح داد: پارسال هر تن قیر را ۱.۷ میلیون تومان می‌خریدیم که امسال هزینه یک تن آن به ۱۳ میلیون تومان هم رسید و با ورود مجلس مصوب شد به قیمت ۹.۵ میلیون تومان به سازمان راهداری فروخته شود، بنابراین اگر تورم همین باشد، قیمت نگهداری راه‌ها هم ثابت خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال با وجودی که دولت کمک‌های خوبی کرد، ۱۴ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها اختصاص داده شد که با رقم موردنظر ما فاصله زیادی دارد.

امانی اظهار داشت: جاده اگر چه یک جسم مادی به نظر می‌آید اما همانند بدن انسان عمل می‎کند و اگر برای نگهداری آن به موقع عمل نشود، در سال‌های بعد باید ۲برابر بیشتر برای تعمیر هزینه شود.

وی تصریح کرد: به مجلس و رییس جمهوری اعلام شده که اگر به راه‌ها رسیدگی نشود، بعد از بحران آب با بحران راه مواجه می‌شویم.

امانی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها گفت: طبق اعلام پلیس، پارسال سهم راه در تصادفات رانندگی ۲برابر سال قبل از آن شده بود، ما متوجه این مساله هستیم اما برای نگهداری راه‌ها هزینه سنگینی لازم است.

پیگیری شهید خدمت برای راهدارانمعاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: تاکنون حدود ۱۳۰ نفر از ماموران راهداری در حین خدمت کشته شده‌اند که طرح شهید حین خدمت قلمداد شدن آنها در حال پیگیری است.

وی افزود: ماموران راهداری به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای سال فعال هستند، که این مساله خطراتی برای آنها به دنبال داشته به طوری که یکی از همکاران راهدار ۲ روز پیش در یاسوج در تصادف جاده‌ای کشته شد.غیرفعال شدن یک سوم دوربین‌های نظارت تصویریمدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز در این بازدید گفت: از ۱۰۶ دوربین نظارت تصویری در جاده‌های خوزستان، در حال حاضر ۹۰ دوربین فعال هستند.

غلامعباس بهرامی‌نیا افزود: برخی از دوربین‌ها به دلیل سرقت و یا تیراندازی از مدار خارج شده است.وی اضافه کرد: ۵۸ دوربین نظارت تصویری برای جاده‌ها در حال طی کردن مراحل مناقصه هستند.

بهرامی‌نیا با بیان اینکه درهمه محورهای پرترافیک استان دوربین نصب شده است، ادامه داد: اضافه شدن ۱۰ نقطه جدید در حال انجام است که این دوربین‌ها در محورهای رامهرمز- بهبهان، اهواز- رامهرمز، بعد از سه راهی غیزانیه و خرمشهر به اهواز در حال نصب است.وی اظهار داشت: هزینه راه‌اندازی هر دوربین نظارت تصویری در حدود ۱.۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، امانی معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز با استاندار خوزستان دیدار داشت و به همراه وی از مرکز مدیریت راه‌های استان بازدید داشت.

بازدید از آزاد راه خلیج فارس و محل برگزاری پویش همراهان سفر ایمن، پایانه بار و مجموعه بندری بندر امام، مقصد بعدی معاون وزیر در سفر به خوزستان اعلام شده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.