تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
5

کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه ممنوع اعلام شد

  • کد خبر : 10075
  • 24 فروردین 1401 - 13:05
کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه ممنوع اعلام شد
امید جنوب _ معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۵۸ درصدی آورد حوضه رودخانه کرخه گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آب، کشت تابستانه در حوضه کرخه ممنوع شده است.

به گزارش امید جنوب، علی شهبازی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه حوضه کرخه بیشترین کاهش را داشته افزود: آورد حوضه کرخه ۱.۳ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش و نسبت به آمار بلند مدت ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی مهمترین برنامه برای تابستان پیش رو را ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف به ویژه شلتوک در سراسر خوزستان عنوان کرد و افزود: ممنوعیت کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی از بهمن ماه سال گذشته اعلام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: به دلیل کاهش شدید منابع آبی در حوضه کرخه کشت تابستانه در این حوضه ممنوع شده است.شهبازی با بیان اینکه حجم ذخایر سد کرخه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۶ میلیارد مترمکعب کاهش داشته، گفت: از سال گذشته تراز سد کرخه منفی و زیر تراز نیروگاه بوده و هم اکنون نیز ذخیره این سد ۶ متر زیر تراز نیروگاه (۳۶۰ میلیون مترمکعب زیر تراز نیروگاه) قرار دارد.

وی تاکید کرد: در حوضه کرخه امکان تامین نیاز کشت تابستانه وجود ندارد و تمرکز بر روی تامین نیازهای پایه و ضروری شامل مصرف شرب، محیط زیست و دام‌های سنگین است و باید پایداری جریان و منابع آب برای این بخش‌ها حفظ شود تا بتوانیم از شرایط سخت در این حوضه گذر کنیم.

شهبازی ادامه داد: این مصوبات در شورای حفاظت منابع آب و شورای کشاورزی استان تصویب شده و برنامه‌ریزی توزیع منابع آب در دسترس و اقدامات مرتبط با آن در این شوراها انجام می‌شود.به گفته وی همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه در حال انجام هماهنگی‌ هستند و تکالیفی برای دستگاه‌ها تعیین شده است.

کاهش ۳۴ درصدی آورد رودخانه‌های خوزستانمعاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: در نیمه دوم سال گذشته (نیم سال آبی)، آورد حوضه‌های آبریز خوزستان در مجموع ۹ میلیارد و ۹۳۸ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به پارسال پنج درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۴ درصد کاهش دارد.

وی افزود: آوردها در حوضه کارون نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد کاهش، در حوضه دز ۳۹ درصد کاهش و در حوضه مارون ۱۶ درصد کاهش داشته است.شهبازی اضافه کرد: وضعیت ذخایر سدهای حوضه کارون در حال حاضر مشابه پارسال است و حجم مفید مخازن این حوضه ۲.۷ میلیارد مترمکعب، معادل ۴۴ درصد حجم مفید مخازن است.

وی ادامه داد: در حوضه مارون نیز وضعیت ذخایر مشابه سال گذشته است و ۶۰ درصد حجم مفید سد مارون، معادل ۶۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره در این سد وجود دارد.

شهبازی با اشاره به کاهش بارندگی در حوضه‌های آبی خوزستان، اظهار داشت: در نیم سال آبی (از اول مهر ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱)، خوزستان و استان‌های بالادست که جریان مولد حوضه‌های آبی این استان را تامین می‌کنند، ۴۰ تا ۷۵ درصد کاهش بارندگی داشتند.

وی افزود: در این ۶ ماه فقط چهار سامانه بارشی موثر داشتیم، از اواسط بهمن ماه تا کنون بارش موثری در حوضه‌های آبی خوزستان رخ نداده و از نیمه دوم اسفند تاکنون نیز هیچ بارشی در این استان اتفاق نیفتاده است.

شهبازی اضافه کرد: در زمانی که انتظار باران‌های موثر برای ذخیره سازی آب داشتیم، این اتفاق نیفتاد و این سبب شد که حجم ذخایر سدها به ویژه در سد کرخه در شرایط نامناسبی باشد بنابراین نیازمندیم که راهکار مدیریت مصرف بطور جدی اجرا شود.بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای ممنوعیت کشت‌های پرمصرف از جمله شلتوک را در استان اعلام کرده بود.

بحران آب در تابستان سال گذشته در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان، دامداران، اهالی شهرها و روستاهای مسیر کرخه و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.

رودخانه کرخه یکی رودخانه‌های دائمی خوزستان و از منابع تامین کننده اصلی آب شرب این استان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. کاهش آبدهی این رودخانه، تالاب هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه را در سال‌های اخیر با بحران روبه رو کرده است.

به گفته نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ، حدود ۸۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای دیم خوزستان به علت خشکسالی از بین رفته است.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=10075

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.