تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5
ناصری در جلسه بهره‌برداری در شرکت دعبل خزاعی برگزار خبر داد؛

پیش‌بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر با وجود بحران بی‌سابقه کم آبی

  • کد خبر : 1383
  • 19 مرداد 1400 - 10:29
پیش‌بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر با وجود بحران بی‌سابقه کم آبی
امید جنوب-مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از پیش‌بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: علی‌رغم محدودیت منابع آبی با مدیریت مناسب آبیاری مزارع نیشکر، این میزان تولید شکر محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی: دکتر عبدعلی ناصری در جلسه بهره برداری که یکشنبه ۱۷ مرداد برگزار شد، با اشاره به گذر از شرایط کم آبی با مدیریت منابع آبی بیان داشت که اقدامات دو معاونت کشاورزی و صنعت توسعه نیشکر در مصرف بهینه آب و کنترل بحران کم‌آبی موجب شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه صنعت نیشکر همواره با فراز و نشیب‌های زیادی از جمله خشکسالی و سیلاب روبرو بوده است، تاکید کرد که در سیل فروردین ماه ۹۸ حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی شرکت های توسعه نیشکر و صنایع جانبی آسیب دید اما با برنامه ریزی و همت پرسنل، تهدید سیلاب به شکوفایی تولید بدل شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر ادامه داد: با وجود خشکسالی و کم آبی بی‌سابقه در سال جاری اما با توجه به مدیریت آبیاری مزارع و استفاده از شیوه های نوین آبیاری، ۸۷ تا ۹۰ درصد رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شد.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فصل برداشت نیشکر افزود: ۲۷ مهرماه برداشت نیشکر آغاز می شود و با عنایت ازلی و همت پرسنل، بار دیگر در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، حماسه آفرینی‌ها در این صنعت بزرگ رقم خواهد خورد.

تاخیر در برداشت نیشکر موجب کاهش تولید خواهد شد

در ادامه این جلسه، معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از شروع برداشت نیشکر از ۲۷ مهرماه خبر داد و گفت: برداشت نیشکر در صورت شرایط مناسب آب و هوایی حداکثر تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی، دکتر جعفر آل‌کثیر عملیات برداشت نیشکر را بزرگترین عملیات متمرکز و مکانیزه برداشت در بخش کشاورزی کشور دانست و بیان داشت: بهترین زمان شروع و پایان برداشت نیشکر برای پایداری محصول از اول آبان تا پایان اسفند و حداکثر تا ۱۵ فروردین سال بعد است.

وی با اشاره به تعیین مناسب‌ترین زمان برای قطع آبیاری مزارع نیشکر، افزود: برای “رسیدگی” مناسب گیاه نیشکر و استحصال بیشترین شکر، لازم است اول مهرماه، آب اولین مزارع برای برداشت نیشکر قطع شود و مابقی مزارع نیز به ترتیب تاریخ برداشت، تا پایان آبان ماه آبیاری‌شان به اتمام برسد.

معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکید کرد که گیاه نیشکر مانند سایر گیاهان، تاریخ کاشت، داشت و برداشت معینی دارد و تاخیر در هر کدام از این مراحل سه گانه، کاهش تولید را به همراه خواهد داشت.

آل کثیر ادامه داد: تاخیر در زمان برداشت نیشکر باعث کاهش دوره رشد محصول در سال آینده می شود و همچنین به دلیل احتمال بارش های مداوم و سرمازدگی گیاه نیشکر، تاخیر در برداشت علاوه بر تاثیر منفی در محصول امسال، محصول سال آینده را نیز با خطر کاهش شدید مواجه می‌سازد.

وی از مدیران کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر درخواست کرد طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته و بر مبنای تاریخ اعلام شده، برداشت نیشکر را شروع کنند تا پس از برطرف کردن مشکلات احتمالی کارخانجات شکر پس از تعمیرات تابستانه، بتوانند با ظرفیت مناسب برداشت نیشکر و استحصال شکر را از سر گیرند.

آمادگی کارخانه های شکر برای تولید حداکثری با شروع فصل برداشت نیشکر

معاونت صنعت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در ادامه این جلسه ، از روند عملیات تعمیر و بازسازی کارخانه های شکر توسعه نیشکر خبر داد.

امیر درخشان زاده در جلسه بهره برداری که یک شنبه ۱۷ مرداد برگزار شد، گفت: عملیات اورهال خط تولید شکر در کشت و صنعت های هفتگانه در حال انجام است تا با شروع فصل برداشت بتوانیم تولیدی مناسب وفراتر از ظرفیت های اسمی کارخانه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال بهره برداری، شکر سفید در واحدهای تصفیه شکر به بیش از ۷۰۰ هزار تن برسد.

معاونت صنعت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: به همت پرسنل و بهبود کیفیت شکر خام تولیدی، روزانه ۶۱۸ تن شکر سفید فراتر از ظرفیت اسمی واحدهای تصفیه شکر استحصال می شود.

بروز خشکسالی شدید و بحران کم آبی در سال ۱۳۹۷ آسیب زیادی به مزارع نیشکری خوزستان وارد کرد و در نهایت سبب کاهش تولید شکر تا ۳۰۰ هزار تن در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان شد.

همزمان با جلسه بهره‌برداری ، ۱۰ دستگاه دیزل ژنراتور در کشت و صنعت‌ها وارد مدار شد و مابقی دیزل ژنراتورها نیز تا پایان مرداد به منظور تزریق برق به شبکه سراسری راه اندازی می شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=1383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.