تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

پرداخت مطالبات نخلداران و کشاورزان خوزستانی در اولویت است

  • کد خبر : 4093
  • 19 مهر 1400 - 10:32
پرداخت مطالبات نخلداران و کشاورزان خوزستانی در اولویت است
امید جنوب - معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت:پرداخت مطالبات نخلداران و کشاورزان خوزستانی دراولویت این سازمان قرار دارد و به زودی پرداخت مطالبات آنها که حدود ۷۰۰میلیارد ریال است شروع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، اسماعیل قادری‌فر روز دوشنبه در جریان بازدید از مراکز خرید تضمینی خرمای استعمران در شادگان و آبادان افزود: در گام نخست و کوتاه مدت سازمان تعاون روستایی ، حاصل دسترنج کشاورزان در این شرایط تنش آبی و خشکسالی با حذف واسطه‌ها با رویکرد خرید تضمینی جمع آوری شده و در انبارها و سردخانه ها نگهداری می‌شود که ظرف ۱۰ روز کاری آینده همه محصول موجود در این انبارها جمع آوری شده و به سرعت در بازارهای هدف به فروش خواهد رسید.
وی‌ در ادامه با بیان این مطلب که اولویت نخست ما پرداخت مطالبات نخلداران و کشاورزان خوزستانی است اظهار داشت:گام دوم فراهم آوردن امکانات، انبارها و فضاهای لازم برای محصول تولیدی کشاورزان است که تا سال زراعی آینده با همکاری مدیران استانی و شهرستانی این مهم محقق خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:ما در زنجیره ارزش محصول مهم خرما که یکی از کلیدی ‌ترین تولیدات کشاورزان جنوب کشور است هیچ ورودی نداشتیم ولی این نوید را می‌دهیم که با همکاری دانشگاه‌های منطقه از ظرفیت علمی نخبگان بومی منطقه استفاده کرده تا بتوانیم مرکز نوآوری زنجیره ارزش خرما را ایجاد کنیم.
قادری‌فر همچنین ضمن اشاره به لزوم تزریق نوآوری به زنجیره ارزش خرما بیان داشت: باید بتوانیم در زمینه کشت، داشت، برداشت و آبیاری خرما، صنایع تبدیلی و در حوزه بازرگانی و فروش این محصول مهم از حداکثر توان نخبگان بومی استفاده کنیم و با استفاده از نوآوری در زنجیره ارزش بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را از این محصول و نعمت بزرگ خدادادی ببریم.
رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه افزود:هوشمندسازی زنجیره تولید، تامین و توزیع یکی از برنامه‌های محوری است که در ابلاغ وزیر جهاد کشاروزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دیده شده، متاسفانه وجود دلال‌ها و واسطه‌هایی که حاصل دسترنج کشاورزان را می‌خرند و بعضا از مزرعه تا سفره حدود ۷۰۰ درصد ارزش افزوده در قیمت به وجود آورده و عمده آن به جیب همین دلالان می‌رود و به ضرر تولید کننده و مصرف کننده است را به کمک کسب و کارهای نوین و ایجاد زنجیره ارزش برطرف می کنیم.
قادری‌فر اظهار داشت:باید به نقش اتحادیه‌ها، تشکل‌های مردمی و تعاونی‌های روستایی اهمیت دهیم، اگر بتوانیم پشتیبانی و حمایت درستی داشته باشیم خود اتحادیه‌های کشاورزی که متشکل از همین مردم، کشاورزان و نخلداران هستند وارد کار شده و منجر به حذف واسطه‌ها و دلالان و کاهش سوداگری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه ضمن اشاره به بازارهای هدف صادراتی یادآور شد: خرمای استعمران خوزستان بهترین بازار را در آسیای جنوب شرقی، هند، چین و پاکستان دارد اما به دلایلی نتوانسته ایم زمینه صادرات پایدار را برای این کشورها فراهم کنیم.
وی اضافه کرد:نگاه صادرات محور به تولیدات کشاورزی پس از تامین نیاز داخلی یکی از هدف گذاری ‌های سازمان تعاون روستایی در سال های آینده خواهد بود.
قادری‌فر ضمن اشاره به خرید تضمینی و حمایتی بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری عنوان کرد: الگوی کشت قراردادی موضوع بسیار مهمی است که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی است و برنامه‌های آن متعاقبا” اعلام خواهد شد.
وی به پرداخت مطالبات نخلداران خوزستانی اشاره و بیان کرد: همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا به محض دریافت نخستین وجوه از بازرگانان ، پرداخت مطالبات شروع شود.
خرمای استعمران درجه ۱ از قرار هرکیلوگرم ۹۲ هزار ریال، درجه ۲ از قرار هرکیلوگرم  ۷۸هزارو  ۲۰۰ ریال و قیمت خرمای استعمران درجه سه از قرار هرکیلوگرم ۶۰هزار خریداری می شود.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، کل خرمای استعمران تولید خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن است که از این میزان بالغ بر ۸۵ هزار تن به ارزش ۱۰۰میلیون دلار به خارج از کشور صادر خواهد شد.
برداشت خرما در خوزستان از دهم شهریور ماه به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی های پاییزی ادامه خواهد یافت.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، کرانه شرقی اروندرود،۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما در خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.