تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
5
به مناسبت هفته ملی کودک؛

نشست ادبی دستور زبان عشق در گتوند برگزار شد

  • کد خبر : 3937
  • 17 مهر 1400 - 11:16
نشست ادبی دستور زبان عشق در گتوند برگزار شد
امید جنوب -نشست ادبی "دستور زبان عشق" به مناسبت هفته ملی کودک با حضور دختر قیصر امین پور شاعر معاصر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان‌گتوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، دبیر برگزاری این نشست ادبی جمعه شب در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: این نشست ادبی با محوریت شعرخوانی و بزرگداشت زنده یاد دکتر قیصر امین‌پور و با حضور آیه امین‌پور دختر این شاعر معاصر و پرآوازه ایرانی، علی منصوری از ترانه سرایان جوان‌کشور، شعرا، مربیان و جمعی از اعضای ادبی مرکز فرهنگی هنری گتوند برگزار شد.

سکینه ظهراب زاده افزود: زندگی و شعر قیصر امین‌پور در این نشست ادبی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و از فعالیت‌های وی به عنوان شاعر کودک در مجله‌ سروش یاد شد ضمن اینکه اعضا با آثار و تألیفات این شاعر نام‌آور خوزستانی آشنایی بیشتری پیدا کردند.

وی ادامه داد: خوانش و نقد و بررسی آثار قیصر امین پور از سوی شاعران استانی، مربیان و اعضای ادبی از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

دبیر برگزاری این آیین اظهارداشت: قیصر امین پور از اولین شاعرانی بود که شعر نوجوان را جدی گرفت و برای نوجوانان مفاهیم خدا شناسی و فلسفه وجود، چرایی و زیبایی‌های آفرینش را در شعر نوجوان وارد کرد.

 وی با بیان اینکه قیصر اشعار زیبایی از خود به یادگار گذاشت، افزود: او به خاطر علاقه به شعر نوجوانان، سروش نوجوان را راه اندازی کرد و به مدت ۱۵ سال دبیر این مجله بود.

ظهراب زاده در پایان گفت: به قول پرستو، توفان در پرانتز، بی بال پریدن، ظهر روز دهم و تنفس صبح از جمله کتاب های نوجوان این شاعرملی هستند.

قیصر امین‌پور شاعر و استاد فقید دانشگاه از موسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره‌ای دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی – هنری سروش بود.

این شاعر متولد دوم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ گتوند پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال ۱۳۷۸ بامداد سه‌شنبه هشتم آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند خوزستان به خاک سپرده شد.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب (۱۳۶۳)، آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲)، گل‌ها همه آفتابگردانند (۱۳۸۰) و دستور زبان عشق (۱۳۸۶) از مجموعه‌های شعر قیصر هستند.

توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (۱۳۶۵)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (۱۳۸۳) و شعر و کودکی (۱۳۸۶) از دیگر آثار این شاعر نام آشنا است.

قیصر امین‌پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد.

شهرستان گتوند از قطب‌های شعر، فرهنگ و هنر در شمال استان خوزستان است.

هفته‌ ملی کودک از ۱۶ مهر تا ۲۲ مهر، یادواره‌ شهید علی لندی، با شعار “حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی” در سراسر کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=3937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.