تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
16
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول

مسمومیت، دومین عامل مرگ قبل از چهار سالگی است

  • کد خبر : 4621
  • 03 آبان 1400 - 9:44
مسمومیت، دومین عامل مرگ قبل از چهار سالگی است
امید جنوب - مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: کودکان به دلیل کنجکاوی در معرض خطر انواع مسمومیت ها قرار دارند بطوریکه دومین عامل مرگ در کودکان قبل از چهار سالگی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، ندا محمد سعید روز دوشنبه افزود: والدین برای جلوگیری از مسمومیت کودکان خود باید ابزارهایی مانند ساعت، دستگاه فشارخون، کنترل تلویزیون و حتی اسباب بازی‌های باتری‌دار را دور از دسترس آنها قرار دهند. 

وی ادامه داد: کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی باید دور از دسترس کودک قرار داده شوند چراکه کودک ممکن است با مصرف محتویات آنها جان کودک با کشیدن کیسه روی سر به خطر بیفتد.

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر لزوم در دسترس نبودن سطل زباله برای کودکان بیان کرد: کودکان ممکن است در سطل را باز کنند و مواد دور ریخته شده را ببلعند.

وی افزود: کودکان به دلیل بازیگوشی بیشتر در معرض خطر گزیدگی مار، زنبور و … قرار دارند از این رو اگر هنگام تفریح در مناطق غیرمسکونی و طبیعت بدن کودک حتما با لباس آستین بلند و شلوار پوشانده شود.

سعید بیان کرد: گلها و گیاهان آپارتمانی در فضایی دور از دسترس کودکان نگهداری شوند چراکه بعضی از این گیاهان مثل خرزهره، دیفن باخیا، آزالپا، ادریس، کالادیوم، گل انگشتانه، شوکران و کرچک سمی و خطرناک هستند.

وی افزود: نام گیاهان موجود در محیط کار و زندگی باید مشخص و در موارد بروز مسمومیت به کادر پزشکی اطلاع داده شود؛ شیره سمی بعضی از این گیاهان می‌تواند باعث تورم، خارش و سوزش مخاط دهان، خفگی یا آسیب گوارشی شود.
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان توصیه کرد: درصورت بروز علائم مسمومیت در کودکان بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته شود.
برای چندمین سال متوالی هفته اول آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نامگذاری شده و دوم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4621

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.