تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7
عضو شورای شهر اهواز گفت؛

لزوم تغییر نوع نگاه به محیط زیست در خوزستان

  • کد خبر : 9258
  • 18 اسفند 1400 - 20:58
لزوم تغییر نوع نگاه به محیط زیست در خوزستان
امید جنوب- عضو شورای شهر اهواز تاکید کرد: وظیفه یک عضو شورای شهر در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت تعریف می‌شود و معمولاً چالش‌ها یا تناقض‌هایی هم میان اعضای شورا و هم میان مطالبه گران مردمی در تفکیک این دو وظیفه ایجاد می‌شود که جای تأمل دارد.

محمدمهدی مطیعی امروز_ چهارشنبه هجدهم اسفندماه_ در همایش روز درختکاری اظهار کرد: وظیفه یک عضو شورای شهر در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت تعریف می‌شود و معمولاً چالش‌ها یا تناقض‌هایی هم میان اعضای شورا و هم میان مطالبه گران مردمی در تفکیک این دو وظیفه ایجاد می‌شود که جای تأمل دارد.

وی با اشاره به تفکیک قائل شدن میان قانون‌گذاری و نظارت، خاطرنشان کرد: تغییر دیدگاه و نوع نگاه مسئولان به مسئله فضای سبز یکی از مهمترین اهدافی است که کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای شهر برای خود تعریف کرده است، در استان خوزستان به محیط زیست یک نگاه فانتزی وجود دارد و به دنبال این هستیم این دیدگاه اصلاح شود.

نوع نگاه به محیط زیست باید اصلاح شود

رئیس کمیسیون محیط زیست ادامه داد: معمولاً در ابتدا به فعالیت‌های عمرانی توجه می‌شود و سپس شرایط مهیا شد در حوزه فضای سبز نیز فعالیت می‌شود، این نوع نگاه باید اصلاح شود و پرداختن به مسائل زیست محیطی لازم‌الاجرا باشد.

مطیعی تصریح کرد: تأمین و خرید نهال‌های مورد نیاز شهرداری از مجموعه‌های داخل استان، یکی از اولین مصوبه‌های شورای شهر در کمیسیون محیط زیست است، در این خصوص با انجمن گل و گیاه تفاهم لازم انجام شده و در صورت اینکه گونه‌ای در استان وجود نداشته باشد با معرفی انجمن گل و گیاه از خارج استان تهیه شود.

وی ادامه داد: طرح مطالعات جامعه فضای سبز یکی از مواردی است که در شش ماه اخیر به شدت پیگیر آن بودیم، تقریباً تمام موارد مورد نیاز این طرح مشخص و از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز اجرا خواهد شد این در حالی است که آخرین طرح مطالعه فضای سبز در سال ۷۳ اجرا شده است.

تدوین تقویم اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردار

رئیس کمیسیون محیط زیست شهر اهواز اضافه کرد: تهیه تقویم اجرایی سازمان پارک‌ها که در آن به صورت روزانه، ماهانه و سالانه مشخص شده است که چه اقداماتی باید صورت گیرد از دیگر مواد مورد نظر کمیسیون محیط زیست است، همچنین استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و عمل شدن آن از دیگر موارد مهم مورد نظر شورای شهر است.

مطیعی گفت: قانون گذار میزان کمربند سبز اهواز و نقش هر یک از دستگاه‌ها در ایجاد آن را مشخص کرده است، در قالب تعامل مثبت پیگیر انجام وظایفی که بر عهده سایر دستگاه‌ها قرار گرفته‌اند هستیم، نوع و شیوه مشارکت شهروندان و اصناف در حوزه محیط زیست بسیار اهمیت دارد و به دنبال تدوین یک طرح برای این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد پیوستگی و پایدار بودن بر کاری حاکم باشد باید بر اساس برنامه مدون و زمان بندی شده اقدام شود، مهمترین و خاص ترین خواسته شورای شهر تنوع بخشیدن به کشت درختان در فضای سبز شهر اهواز است، برای این کار یک برنامه مدون تدارک دیده شده که نمونه آن را در همایش حاضر مشاهده می‌کنید که نهال‌های متنوعی برای کاشتن فراهم شده است.

کاشت یک میلیون اصله نهال در ۷ سال گذشته

مطیعی تصریح کرد: در هفت سال گذشته بیش از یک میلیون نهال در اهواز کشت شده است با این حال شرایط فضای سبز اهواز در حال حاضر مطلوب نیست این امر نشانده دهند عدم توجه به اصل پایداری فضای سبز است برای این امر طرح سفیران شهر اهواز با حضور متخصصین امر تدارک دیده شد تا با استفاده از مشاوره‌های آنها نسبت به غنای فضای سبز اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده کمتری از فضای سبز صورت گرفت با این حال برای حفظ وضعیت موجود و استفاده از فضای سبز طرح روشنایی پارک‌ها و همچنین با همکاری نیروی انتظامی طرح جلوگیری از قلع و قمع درختان اجرا شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای اسلامی شهر اهواز گفت: اقدامات اجرای در حوزه پسماند بر عهده معاونت خدمات شهری است اما مسائل آموزشی و نظارت بر آن بر عهده کمیسیون محیط زیست و فضای سبز گذاشته شده است، در این حوزه باید دو اقدام تفکیک زباله‌های عفونی از خانگی و همچنین تفکیک زباله خشک و تر صورت گیرد این امر با برنامه‌ریزی سازمان پسماند در سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.