تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
6
مدیرکل استاندارد خوزستان :

صنایع مشمول استاندارد اجباری درخوزستان ازالگوی مصرف انرژی انحراف دارند

  • کد خبر : 6651
  • 30 آذر 1400 - 10:25
صنایع مشمول استاندارد اجباری درخوزستان ازالگوی مصرف انرژی انحراف دارند
امید جنوب- مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه ۱۵۹ واحد انرژی بر (واحد تولیدی) استان خوزستان مشمول مقررات استاندارد اجباری شناخته شدندگفت: اغلب صنایع مشمول قانون استاندارد اجباری در این استان از الگوی مصرف انرژی انحراف دارند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، رضا قیصی پور روز سه شنبه در گفت‌وگوی با خبرنگاران اظهارداشت: در حال حاضر ۴۰ صنعت انرژی بر کشور مشمول استاندارد اجباری هستند. 

وی ادامه‌داد: برابر با آیین نامه اجرایی ماده ۲۵ و ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف، سازمان ملی استاندارد مطابق با معیارهای تعیین شده، از این واحدهای تولیدی انرژی بر استان با محور مصرف انرژی برق، گاز و سوخت مایع بازرسی انجام می دهد.

مدیرکل استاندارد خوزستان با تاکید بر اینکه اغلب این واحدهای انرژی بر در استان از الگوی مصرف (انرژی) انحراف دارند گفت: به عنوان مثال، یکی از این واحدها در استان خوزستان از انحراف ۱۷۲ درصدی برخوردار است که این شرایط باعث اتلاف منابع ، وضعیت نگران کننده‌ای در بخش مصرف برق و گاز فراهم کرده است.

قیصی پور تصریح‌کرد: مطابق مواد ۲۵ و ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف، سازمان ملی استاندارد برای صنایع انرژی بر، معیار مصرف تعیین کرده است و به ازای تولید یک واحد کالا، میزان مصرف انرژی (حسب نوع صنعت) را تعیین کرده است.

وی گفت:استانداردهای این رویه (تعیین الگوی مصرف ویژه صنایع انرژی بر) در شورای عالی استاندارد و بر اساس اهمیت تعیین شده است که مشمول استاندارد اجباری شناخته شده‌اند.

مدیرکل استاندارد خوزستان یادآورشد: علاوه بر اینکه محصول صنایع باید منطبق با استانداردهای تولیدی باشد؛ همچنین مصرف انرژی آنها نیز باید بر اساس معیارهای استاندارد باشد.

قیصی پور افزود: انحراف صنایع از الگوی مصرف، ضمن اینکه تبعات زیست میحطی خواهد داشت؛ باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و کاهش رقابت پذیری محصولات در حوزه تجاری می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی و بازسازی صنایع و واحدهای تولیدی انرژی بر مطابق با الگوی مصرف گفت: در قانون جرائمی برای واحدهای دارای انحراف از الگوی مصرف نیز تعیین شده است اما این موضوع هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

بر اساس وظایف و ماموریت‌های سازمان ملی استاندارد ایران، واحدهای تولیدی که فرایند تولید آنها مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد شده‌ مورد بازرسی قرار می‌گیرند که از این بین، تعدادی از آنها موفق به دریافت گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد شدند.

 از آنجایی که بخش زیادی از انرژی مورد مصرف در واحدهای تولیدی و صنایع پرمصرف ناشی از عدم استفاده صحیح از انرژی و عدم به کارگیری تکنولوژی های اثربخش تولیدی است، رعایت استانداردهای معیار مصرف انرژی، از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، اجباری اعلام شده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.