تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
9

صدای پای رکاب در مسیر سبز نیشکر

  • کد خبر : 5378
  • 29 آبان 1400 - 10:16
صدای پای رکاب در مسیر سبز نیشکر
امید جنوب - برای اولین بار صدای پای رکاب‌زنان خوزستانی در مسیر سبز نیشکر طنین افکند و آبان ماه نیشکر طبیعتی دگر یافت. ۱۱۰ دوچرخه‌سوار سفیر طبیعت در جاده نیشکر شدند؛ جاده‌ای به طول ۱۰ کیلومتر با مزارع سرسبز و نی‌شکرهای قدکشیده در دو سو.

به گزارش امید جنوب ، دوچرخه سواران جاده نیشکر برای اولین بار آدینه‌ای متفاوت را به تجربه نشستند؛ صبحی که نسیم پاییزی از لای مزارع سرسبز نی‌شکر گونه‌هایشان را نوازش داد و رایحه دلپذیر طبیعت در مشام‌شان پیچید.

سه گروه دوچرخه سواری هم‌رکاب شدند و جاده سبز نیشکر برای اولین بار جمع‌ سه گرره دوچرخه سواری اکسین، ورنا اکسین و گرشا را جمع کرد و حاصل جمع‌شان، ترنم نشاط در گردشگری نیشکر شد.

از هر سن و قشر آمده بودند؛ از کودک چند ساله به همراه پدر تا جوانان و پا به سن گذاشته‌ها؛ همگی لبخند بر لب و پا در رکاب. یکی با تیشرتی زیبا و خطاطی شده با شعر «چو ایران نباشد تن من مباد» و دیگری با پرچم ِ فارابی در دست و منتظر ثبت شدن تصویرش در قاب دوربین عکاسان. صدای بلند موسیقی وطنی یک دوچرخه سوار هم حال طبیعت‌گردان نیشکر را خوش کرده بود؛ «همتِ حافظ و اَنفاسِ سحرخیزان بود…»

پیوند گروه‌های ورزشی با صنایع برای اولین بار

امیر چراغی از دوچرخه سواران این تور بود. او از محققان نیشکر است و بخوبی با ظرفیت‌های آن آشناست. امیر برگزاری چنین توری را اتفاقی مبارک در استان می‌داند که برای اولین بار یک گروه مردمی دوچرخه‌سواری با صنایع پیوند خورده و به قول او، این اتفاق کمی نیست.

این دوچرخه سوار خوزستانی حرکتی را که نیشکر شروع کرده، آغاز راهی می‌داند که درهای شرکت توسعه بر روی گروه‌های ورزشی را خواهد گشود تا همه با قابلیت‌های بی‌نظیر این گیاه جادویی آشنا ‌شوند.

اکوسیستم نیشکر شرایط ایده‌آلی برای گروه‌های دوچرخه سواری است و محیط سرسبز و بی‌ترافیک کشت و صنعت‌های نیشکر، بهترین محل برای ورزشکاران می‌تواند باشد.

نکته مهمی که امیر چراغی در خلال گفت‌وگوهایش مطرح کرد، رفع ابهامات در رابطه با توسعه نیشکر با برگزاری تورهای مختلف ورزشی و گردشگری است. به گفته این دوچرخه‌سوار، حتی منتقدین توسعه نیشکر نیز در چند روز منتهی به تور دوچرخه سواری، کنجکاو شده بودند و در مورد فعالیت‌های محیط زیستی این صنعت و قابلیت‌های بی‌شمار گردشگری آن مطالعه می‌کردند. در واقع برگزاری این تور به رفع ابهامات‌شان کمک کرد.

تصویری که از نیشکر تغییر کرد

هادی کعبی لیدر گروه‌ دوچرخه سواری «گرشا» به همراه گروهش اولین تجربه حضورش در نیشکر بود. قبل از اینکه به نیشکر بیاید تصوری متفاوت از این صنعت داشت؛ تصویری از آتش و دود و بی‌نظمی. تصوری که پس از دوچرخه سواری در جاده سبز نیشکر دگرگونه شد. از نظر هادی، نیشکر یکی از بی‌نظیرترین جاها برای گردشگری و ورزش است که نمونه‌اش در کمتر جایی از استان می‌توان یافت.

هادی کعبی خواستار تداوم حمایت مدیران نیشکر از ورزش‌های همگانی بویژه دوچرخه‌سواری شد.

تجربه‌ای متفاوت در نیشکر

وحید دیلمی مدیر دوچرخه سواران اکسین نیز همچون کعبی، اولین تجربه حضورش در نیشکر بود. او تا پیش از این چنین مزارع سرسبز و یک‌دست را فقط از تلویزیون دیده بود و حالا که پایش به نیشکر باز شده عظمت و بزرگی نیشکر را دریافته است.

۱۱۰ دوچرخه‌سوار در آخرین آدینه دومین ماه پاییزی، حس و حال خوبی را در جاده نیشکر تجربه کردند؛ حس خوبی که شکرستان ایران زمین در اولین جشنواره ملی نیشکر و آخرین روز برگزاری، سبب ساز آن شده بود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=5378

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.