تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
13
یک شاعر:

شعر امروز در هر شکل و قالبی از “حافظ” تاثیر پذیرفته است

  • کد خبر : 4215
  • 20 مهر 1400 - 12:12
شعر امروز در هر شکل و قالبی از “حافظ” تاثیر پذیرفته است
امید جنوب - محمدعلی بهمنی معتقد است: نمی‌توان نقش حافظ را در شعر امروز نادیده گرفت زیرا به طور قطع شعر امروز در هر شکل و قالبی از حافظ تاثیر پذیرفته است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، محمدعلی بهمنی به مناسبت روز حافظ (۲۰ مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حافظ ماندگار است و در شعر ما بسیار تاثیرگذار بوده، هست و خواهد بود.

وی تصریح کرد: وقتی شعر شاعران قرن‌های قبل و بزرگانی از جمله حافظ را می‌خوانیم، می‌بینیم که شعر در آن قرن‌ها چه انرژی و گفتار شگفتی داشته و با توجه به این که شعر باید با زمان خود پیش برود، در روزگار ما شعر باید به شگفتی بیشتری برسد.

شاعر مجموعه «این خانه واژه‌های نسوزی دارد» گفت: انتظار این است که با وجود شاعران بزرگی مثل حافظ در گذشته و کلام شگفت آنها شعر امروز به شگفتی بیشتری برسد، نه اینکه ضعیف و پایمال باشد. ما از شاعران گذشته آموخته‌ایم اما باید برای فرداها چیزی داشته باشیم تا شاعران بتوانند از آنها بیاموزند که متاسفانه در این زمینه لنگ هستیم.

بهمنی با بیان این که شعر از گذشته درس‌هایی گرفته تا درس‌هایی برای فرداها داشته باشد، افزود: حافظ از خود برای شعر امروز و قرن‌های بعد میراثی برجای گذاشته و این جزیی از اندیشه هنر است که درس‌هایی از گذشته گرفته شود و درس‌هایی برای فردا داشته باشد.

شاعر «نیستان» گفت: اندیشه هنر این است که فقط برای زمان خودش خلق نشود، بلکه برای همه زمان‌ها باشد. هر خلقی از هنر در هر شرایطی علاوه برای این که برای روزگار خود مصرف دارد برای فرداها نیز خواهد بود.

او با بیان این که در هنر نباید به دنبال آن باشیم که شاعران چه کرده‌اند و بخواهیم بر روی آن مکث کنیم و گذشته شاعران را تجزیه و تحلیل کنیم، اظهار کرد: این که عده‌ای گذشته شاعران و شعر آنها را برای دیگران تجزیه و تحلیل می‌کنند به دیگران ظلم کرده‌اند. اگر ضعفی از گذشته در شعرها وجود دارد، ما که در امروز زندگی می‌کنیم نباید آن ضعف را داشته باشیم، نه این که درباره ضعف‌ها فقط برای دیگران توضیح دهیم.

بهمنی با اعتقاد به این که شعر و هنر گذشته برای همه زیبا است و ما را به جایگاه کنونی رسانده است، گفت: حافظ خود را به ما نشان داده که از آن زمان تاکنون در میان ما است و ما نیز باید چیزی برای فرداها داشته باشیم تا بتوانیم در میان آنها باشیم.

وی همچنین با اشاره به شعر امروز، عنوان کرد: شاعران شعر خود را کجا چاپ کنند؟ بسیاری از شاعران شاید برای خودشان شعر بگویند تا برای فرداها برجای بماند اما سانسور، محدودیت‌ها و سایر مسایل باعث شده تا شاعران نتوانند اشعار خود را منتشر کنند. شاعران خوبی داریم که شاید نخواهند شعرشان را برای روزگار امروز منتشر کنند و فرداها منتشر کنند.

شاعر «غزل زندگی کنیم» افزود: این که از شاعران ایراد می‌گیرند باعث می‌شود تا شاید برخی از شاعران نخواهند شعرشان را منتشر کنند و به این دلیل نمی‌توان چندان در خصوص شعر امروز صحبت کرد اما باید گفت شعر اگر خوب باشد برای نسل‌ها باقی می‌ماند و ماندگار می‌شود، مثل شعر حافظ که قرن‌ها است ماندگار است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.