تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
4
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد

رنگ‌بندی فعلی کرونا، ظاهر قضیه است / افزایش آلودگی در هفته اخیر

  • کد خبر : 4218
  • 20 مهر 1400 - 12:16
رنگ‌بندی فعلی کرونا، ظاهر قضیه است / افزایش آلودگی در هفته اخیر
امید جنوب - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا در کشور با افزایش موارد ابتلا و مرگ در هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: با نگاه به نقشه آلودگی کشور می‌بینیم که تقریباً اغلب نقاط، آبی یا زرد هستند و در خوزستان نیز شهر قرمز یا نارنجی نداریم البته این ظاهر قضیه است.

وی افزود: بر اساس آمار اعلامی این هفته وزارت بهداشت، روز شنبه ۷ هزار و ۵۰۰ مورد آلودگی و ۱۷۵ مرگ، روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد آلودگی و ۲۲۰ مرگ و روز دوشنبه ۱۳ هزار و ۵۰۰ آلودگی و ۲۷۳ مرگ در کشور رخ داده است بنابراین زنگ خطر کرونا به صدا درآمده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد سفر چند هزار نفر به عراق برای برگزاری مراسم اربعین حسینی، بازگشت قهرمانان کشتی به کشور و تجمعات، دورهمی‌ها و عادی‌انگاری‌ها بودیم و مردم با زرد و آبی شدن شهرها فکر کردند همه چیز تمام شده است. این موضوع موجب می‌شود که در روزهای آینده مجددا شاهد افزایش موارد بیماری باشیم.

وی افزود: همه متخصصان امر پیش‌بینی می‌کنند در پاییز پیک جدیدی تجربه کنیم اما هنر ما این است که بتوانیم جلوی وقوع این پیک را بگیریم؛ با واکسیناسیون، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بیماریابی، تست، رهگیری و قرنطینه موارد جدید می‌توان از وقوع پیک جدید بیماری جلوگیری کرد.

پوشش واکسیناسیون در حدی نیست که از موج بعدی جلوگیری کند

علوی تصریح کرد: پیشگیری زمانی ارزش دارد که موارد بیماری در جامعه کم باشد مانند وضعیت کنونی؛ بنابراین اکنون بهترین زمان برای پیشگیری است. البته حتی اگر پوشش واکسیناسیون خوب باشد اما شیوه‌نامه‌ها رعایت نشود مانند بسیاری از کشورها از جمله انگلیس که مسابقات فوتبال را با تجمع زیاد و بدون ماسک برگزار کردند، موارد بیماری و مرگ افزایش می‌یابد بنابراین انجام همه این موارد با هم در پیشگیری از بیماری تاثیر دارد.

وی گفت: ما در قرنطینه خانگی بیشتر به نصیحت متکی بودیم اما کشورهایی که قرنطینه را خوب انجام دادند، نقش خوبی در پیشگیری ایفا کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع موج‌های متعدد در ایران و خوزستان، بیان کرد: همراهی مردم، آگاهی مسئولان و انجام واکسیناسیون با قدرت می‌تواند از وقوع موج‌های بعدی جلوگیری کند. اکنون سرعت واکسیناسیون در خوزستان خوب است اما پوشش در حدی نیست که از موج بعدی جلوگیری کند.

همزمانی آلرژی و کرونا

وی با اشاره به احتمال همزمانی وقوع موج بعدی کرونا با آلرژی‌ها، گفت: اکنون نمی‌توانیم هر علامت آلرژی را به آلرژی نسبت دهیم زیرا انجام این کار خطرناک است. بسیاری از متخصصان بین آلرژی و کرونا تمایز قائل می‌شوند اما این موارد دقیق نیست. اگر هر علامتی را کرونا محسوب کنیم چیزی از دست نمی‌دهیم اما اگر از یکی دو مورد غافل شویم و بیماری به خانواده منتقل شود، ممکن است چند خانواده داغدار شوند.

علوی با اشاره به تحریم و در اختیار نبودن واکسن، بیان کرد: با توجه به این شرایط در ایران واکسیناسیون را به صورت هدفمند انجام دادیم که در موج قبلی دیدیم مرگ و میر در افرادی که واکسن تزریق کرده بودند بسیار کاهش یافته بود.

واکسیناسیون  ۶۹ درصد جمعیت شهری و ۴۶ درصد جمعیت روستایی

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶۹ درصد جمعیت شهری و ۴۶ درصد جمعیت روستایی خوزستان، حداقل یک نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند این در حالی است که  پوشش واکسیناسیون در برخی استان‌ها مانند هرمزگان ۸۸ درصد است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در خوزستان همه چیز برای واکسیناسیون آماده است و تنها استقبال مردم را می‌خواهیم و می‌توانیم روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دوز واکسن به هم‌استانی‌ها تزریق کنیم.

خوزستان در واکسیناسیون کودکان بسیار عقب است

وی افزود: در خوزستان ۳۳۶ هزار کودک ۱۲ تا ۱۷ ساله داریم که در حال حاضر ۳۲ درصد جمعیت شهری و ۳۴ درصد جمعیت روستایی آن‌ها واکسن دریافت کرده‌اند و در واکسیناسیون این گروه بسیار عقب هستیم. با توجه به بازگشایی مدارس، این گروه تنها چند روز برای تزریق واکسن وقت دارد.

علوی تصریح کرد: خانواده‌ها باید بین واکسن و سلامتی و ترس حفظ جان کودکان‌شان یکی را انتخاب کنند. با توجه به اینکه کودکان نیز به کرونا مبتلا می‌شوند، خانواده‌ها باید فکر کنند اگر کودک‌شان به کرونا مبتلا شد و جان خود را از دست داد آیا می‌توانند خود را ببخشند؟

جمعیت انبوه زنان باردار واکسن‌نزده در خوزستان

وی با بیان اینکه واکسیناسیون زنان باردار و شیرده هیچ عارضه‌ای ندارد، گفت: همه زنان باردار پس از هفته ۱۲ بارداری تا هفته ۳۹ بارداری و تا ۴۲ روز پس از زایمان می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و پس از آن نیز زن شیرده محسوب می‌شوند و می‌توانند واکسن بگیرند.

علوی تصریح کرد: در خوزستان ۳۷ هزار و ۹۸۲ زن باردار داریم که ۱۵ هزار و ۱۹۲ نفر از آن‌ها واکسن دریافت کرده‌اند یعنی ۳۲ هزار نفر دیگر هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند که این جمعیت انبوه زنان باردار واکسن‌نزده، خطرناک است.

سرماخورده‌ها کی واکسن بزنند؟

وی در خصوص زمان تزریق واکسن پس از ابتلا به کرونا، گفت: کسانی که در مدت ابتلا علامت‌دار نبوده‌اند، چهار هفته پس از گذشت دوره بیماری یعنی در مجموع شش هفته پس از بیماری می‌توانند واکسن را دریافت کنند اما کسانی که علامت‌دار بوده و بستری شده‌اند، چهار هفته پس از بهبودی کامل و گذشت دوران قرنطینه می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

وی افزود: اکنون نمی‌دانیم افرادی که سرما خورده‌اند به کرونا مبتلا هستند یا خیر، بنابراین با توجه به اینکه واکسن عملکرد هر ویروسی را تشدید می‌کند، این افراد دو هفته پس از بهبودی کامل می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کسانی که می‌خواهند جراحی الکتیو یا انتخابی انجام دهند نیز باید ابتدا واکسن را دریافت کنند و پس از گذشت دو هفته، جراحی خود را انجام دهند اما کسانی که جراحی اجباری دارند باید پس از انجام جراحی و گذشت دوره نقاهت، واکسن را دریافت کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص چگونگی دریافت کارت دیجیتال واکسن، افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir و وارد کردن مشخصات خود، کارت دیجیتال را دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4218

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.