تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
37
سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند:

دوگانگی حاکمیتی علت اجرا نشدن قوانین مناطق آزاد در آبادان و خرمشهر است

  • کد خبر : 2850
  • 20 شهریور 1400 - 11:09
دوگانگی حاکمیتی علت اجرا نشدن قوانین مناطق آزاد در آبادان و خرمشهر است
امید جنوب - سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند گفت:دوگانگی حاکمیتی و اعمال نشدن ماده ۶۵ احکام دائم باعث نقض و اجرا نشدن قوانین مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند شده است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، حسین گروسی جمعه شب در یک برنامه تلویزیونی مرکز آبادان اظهار داشت:  طبق ماده ۶۵ احکام دائم مناطق آزاد ،کلیه اختیارات، وظایف و هر مسئولیتی که نیازمند تصمیم‌گیری صریح و سریع است، به جز دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین ارگان‌های زیر نظر مقام معظم رهبری ، باید در حیطه اختیار مدیران عامل مناطق آزاد باشد.

وی همچنین گفت: در طول سال‌های گذشته در منطقه آزاد اروند به مراکز توجه شده و سعی در توسعه‌ آنها شده اما به مناطق پیرامونی توجه نشده است که این موضوع باعث مهاجرت‌هو رشد منفی جمعیت در این منطقه شده است.

گروسی افزود:منطقه آزاد اروند بنا به درخواست گمرک برای انتقال نیروهای خود به مبادی ورودی و خروجی منطقه، به مدت ۲ سال تجهیزات و حقوق ١٣٠ نیروس مستقر در گیت‌های ورودی این منطقه آزاد  را تقبل کرده است و این موضوع مدت پنج سال است همچنان ادامه دارد اما هنوز گمرک در این مبادی مستقر نشده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:با توجه به عدم تمکین گمرک مبنی بر استقرار در گیت‌های ورودی، این پرسش پیش می‌آید که اگر قرار نبود آنها در این مبادی مستقر شوند، چرا ١٣٠ نیرو را به ما تحمیل کردند در حالی که سالانه ٢۰٠ میلیارد ریال بابت این موضوع هزینه می شود.

وی افزود:انتظار ما از دولت جدید و به خصوص از وزیر اقتصاد این است که در خصوص استقرار گمرک در گیت‌های ورودی منطقه آزاد اروند سریع و صریح تصمیم گیری کند و قانون اجرا شود.

گروسی اظهار داشت:طبق قانون، مناطق آزاد خارج از قلمرو گمرکی هستند و در این مناطق خرید و فروش کالا بدون عوارض گمرکی انجام می شود و از آنجا که منطقه آزاد اروند دارای چهار حمل و نقل ترکیبی است لذا اجرای این قانون باعث رونق اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد شد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=2850

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.