تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
6
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد؛

دود آتش‌سوزی در هورالعظیم چهار شهرستان خوزستان را فراگرفت

  • کد خبر : 11692
  • 28 خرداد 1401 - 14:09
دود آتش‌سوزی در هورالعظیم چهار شهرستان خوزستان را فراگرفت
امید جنوب - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم در تابستان امسال هشدار داد و گفت: دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم چهار شهرستان را فراگرفته و پیش بینی می‌شود غلظت آلودگی هوا در ساعات آینده افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، محمدجواد اشرفی بیان کرد: انتشار دود در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه مربوط به آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم است که از جمعه شب (۲۷ خرداد)آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به سرعت و جهت باد انتظار داریم پراکنش دود در ساعات آینده در منطقه بیشتر شود.

اشرفی با بیان اینکه رودخانه‌های دجله و فرات منابع اصلی تامین کننده آب هورالهویزه در عراق هستند، اضافه کرد: حقابه این رودخانه‌ها به دلیل سدسازی در ترکیه داده نمی‌شود و به تبع آن حقابه هورالعظیم نیز تامین نمی‌شود؛ همزمان بی‌توجهی کشور عراق در نگهداشت تالاب باعث شده که شاهد آتش سوزی‌های گسترده در هور در فصل خشک باشیم که ضروری است عراق و ترکیه برای حفظ سلامت ساکنان اطراف هور درایت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به این تالاب باارزش می‌تواند تبعات بسیار زیانباری در جوامع حاشیه تالاب و حتی در جوامعی که در فاصله دورتری از این تالاب سکونت دارند، داشته باشد.

نگرانی از آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با تاکید بر تامین حقابه بخش ایرانی هورالعظیم، گفت: امسال به دلیل بارش کم و خالی بودن سد کرخه، امکان تامین حقابه هورالعظیم وجود ندارد و باید انتظار آتش سوزی‌ مشابه را در بخش ایرانی این تالاب داشته باشیم.

وی افزود: تمام تلاش مسوولان استانی برای تامین حداقل حقابه هورالعظیم بوده و امیدواریم با توجه به خشکسالی بتوانیم به میزانی حقابه را تامین کنیم تا تنش‌ها به حداقل برسد.

اشرفی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم بسیار کم و بیشتر ناشی از دخالت انسانی بوده که در حوضچه‌های شماره یک و ۲ تالاب رخ داده بود و به دلیل آبدار بودن این ۲ حوضچه به سایر نقاط سرایت نکرده بود.

براساس این گزارش، از جمعه شب دود غلیظی برخی مناطق اهواز را فراگرفته است. بنی‌عگبه رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا احتمال انتشار دود ناشی از آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم را تایید کرده بود.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌ است.

یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. در تابستان سال ۹۷ نیز که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور پارسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11692

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.