تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5
افزایش 30 درصدی تولید خوراک دام با استفاده از بقایای نیشکر

خوزستان می تواند قطب تولید فرآورده های دامی کشور شود

  • کد خبر : 2561
  • 14 شهریور 1400 - 9:33
خوزستان می تواند قطب تولید فرآورده های دامی کشور شود
امید جنوب - نیشکر تنها گیاهی است که دورریز ندارد و محصولات متنوعی را در تار و پود خود نهفته دارد؛ از تولید شکر و الکل تا نئوپان و خوراک دام.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از روابط عمومی شرکت نیشکر ، شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه یکی از چندین صنایع پایین دستی صنعت بزرگ توسعه نیشکر است که در حلقه پایانی این گیاه جادویی قرار دارد و از بقایایی دورریختنی، خوراکی باارزش برای دام ها تولید می شود که چندگانه اشتغال، درآمدزایی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را به دنبال دارد.

باگاس باقیمانده فیبری ساقه نیشکر پس از استحصال شکر است که این ماده ارزشمند، صنایع زیادی را ایجاد می کند. این ماده می تواند با فعل و انفعالاتی به خمیر کاغذ، خوراک دام، کاغذ و چندین فرآورده جانبی دیگر تبدیل شود.

صرفه جویی ارزی و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با تولید خوراک دام

به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه، استفاده از بقایای نیشکر در تولید خوراک دام، علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود.

خوراک دام تولیدی شرکت تهیه و خوراک دام شعیبیه به دلیل استفاده کردن از ظرفیت های گیاه نیشکر، نقش مهمی در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دارد. ناصر ظاهرزاده در این باره می گوید: شرکت تهیه و خوراک دام شعیبیه از هدر رفت و از بین رفتن بقایای نیشکر جلوگیری کرده و آن را تبدیل به یک ماده با ارزش افزوده بالا تبدیل می کند که این امر در حفظ مراتع کشور موثر است و ماننع نابودی آن می شود.

ایران یک کشور خشک و نیمه خشک با بارش های آسمانی بسیار اندک و منابع آبی بسیار محدود است، در نتیجه تولید علوفه مورد نیاز دام ها همیشه با مشکلاتی روبرو بوده است اما تولید خوراک دام با استفاده از بقایای نیشکر، این معضل را می تواند تا حدودی برطرف نماید.

بنا بر سخنان مدیرعامل شرکت تهیه و خوراک دام شعیبیه، خوراک دام تولیدی این کارخانه، ۴۰ درصد جیره و سهمیه غذایی دام ها را می تواند تامین کند که در این صورت از چرای بی رویه دام ها و از بین رفتن مراتع جلوگیری می شود.

خوزستان می تواند قطب تولید فرآورده های دامی کشور شود

از جمله گام های شرکت تهیه و خوراک دام شعیبیه در مسیر ایجاد دامپروری صنعتی، ایجاد دامپروری هزار رأسی است که در راستای استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در صنعت توسعه نیشکر و تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان احداث شده و با توجه به سهولت دسترسی و قیمت مناسب خوراک دام، خوزستان این قابلیت را داراست که با افزایش تولید خوراک دام و ایجاد دامداری های صنعتی، به قطب تولید فرآورده های دامی کشور تبدیل شود.

به گفته ظاهرزاده، علاوه بر دامپروری هزار رأسی، طرح ایجاد دامپروی پنج هزار رأسی نیز در کشت و صنعت امام خمینی (ع) تهیه شده است که در صورت تصویب و اجرای آن، می توان در راستای صادرات گوشت قرمز به استان های دیگر به موفقیت های خوبی دست یافت.

خودکفایی و جبران کاهش نهاده های دامی با تولید خوراک دام

خودکفایی و جبران کاهش نهاده های دامی در کشور دو مولفه دیگری است که مدیرعامل شرکت تهیه و خوراک دام شعیبیه بر آن تاکید ویژه ای دارد و می گوید: در شرایط تحریم و کاهش ورود نهاده های دامی به کشور، تولید خوراک دام می تواند کمک مناسبی را به رشد دامپروری و ایجاد خودکفایی در کشور نماید.

شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) واقع شده است و ظرفیت تولید این کارخانه ۴۰ هزار تن در سال است که در سال جاری خوراک دام تولید شده در این شرکت نسبت به سال گذشته جهشی ۳۰ درصدی داشته و این امر می تواند به در رشد و شکل گیری دامپروری های صنعتی در این استان نقش بسزایی ایفا نماید.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=2561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.