تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

خوزستان عاری از آبله میمونی

  • کد خبر : 11110
  • 02 خرداد 1401 - 13:32
خوزستان عاری از آبله میمونی
امید جنوب-رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: موردی از ابتلا به آبله میمون در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، سیدمحمد علوی گفت: آبله میمون یک بیماری ویروسی مشترک انسان و حیوان است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد و در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر ابتلای افراد به این ویروس در سایر کشور‌ها گزارش می‌شود.

او  به تشکیل نشست اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که این بیماری جدید و نوظهور نیست و سابقه آن به ۵۰ سال قبل برمی گردد، بطوریکه اولین مورد ابتلا در یک کودک ۹ ماهه کشور آفریقایی کنگو مشاهده شد.

به گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان،   از سال ۲۰۰۳ مواردی از آن در آمریکا و میان افرادیکه با سگ‌های خانگی تماس داشتند گزارش شده است همچنین از سال ۲۰۱۸ میلادی نیز مواردی در انگستان گزارش شد، این در حالی است که در روز‌های اخیر افراد زیادی در کشور‌های اروپایی، آمریکایی، کانادا، فلسطین و استرالیا به آبله میمون مبتلا شده اند.

این مقام مسئول می‌گوید: این بیماری شدید نیست و بیشتر در جمعیت میمون ها، جوندگان و به ویژه سنجاب‌ها وجود دارد و از آن‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود و با وجود اینکه بیماری نادری است، خودمحدود شونده است، به این معنا که  خودی به خود بهبود می‌یابد.

آقای علوی گفت: آبله میمون در موارد شدید مرگ و میر ۳ تا ۶ درصد دارد و  از طریق تماس پوستی با زخم و ترشحات پوستی بیماران، تنفس و قطر‌های تنفسی، مصرف گوشت نیمه پخته یا خام حیوان آلوده منتقل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مرحله اول یا مقدماتی علائم بیماری پس از حدود یک هفته نهفتگی شامل؛ تب، سردرد، درد‌های عضلانی و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شوند، سپس مرحله دوم با استقرار ضایعات پوستی تاولی بروز می‌کند که حدود ۹۵ درصد ضایعات در صورت، ۷۵ درصد در دستها، ۷۰ درصد در مخاط دهان و ۳۰ درصد در ناحیه تناسلی قابل مشاهده است.

این مقام مسئول آموزش بهداشت و افزایش آگاهی مردم درخصوص این بیماری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی را  موثر دانست.

سید محمد علوی  مراقبت سندرمیک و شناسایی و مراقبت از بیماران مبتلا را از دیگر راهکار‌های موثر برشمرد و گفت: تردد‌ها در مرز‌ها باید مدیریت شده و از ورود افراد و حیوانات آلوده به کشور جلوگیری شود، ضمن اینکه باید از تماس با حیوانات خودداری کرده و آن‌ها را از محل زیست دور کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان واکسیناسیون را آخرین مرحله برای مقابله و جلوگیری از شیوع آبله میمون عنوان کرد و گفت: فعلا تزریق واکسن در کشور ما ضرورت ندارد و در کشور‌های درگیر برای افرادی که با بیماران و حیوانات آلوده در تماس هستند، ضروری شده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11110

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.