تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
8
رئیس سازمان جهاد کشاورزی:

خوزستان امسال تنش آبی سختی را تجربه خواهد کرد

  • کد خبر : 9951
  • 22 فروردین 1401 - 9:58
خوزستان امسال تنش آبی سختی را تجربه خواهد کرد
امید جنوب - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با ابراز نگرانی از وضعیت خشکسالی و کمبود بارندگی در استان خوزستان و حوضه‌های آبریز مناطق بالادست این استان گفت: خوزستان در تابستان سال ۱۴۰۱ تنش آبی سختی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش امید جنوب ،خدارحم امیری‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کاهش بارندگی در استان خوزستان و مناطق بالادست به ویژه حوضه آبریز کرخه، بخش کشاورزی این استان را در تابستان امسال با چالش تنش آبی شدیدی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای عبور از این بحران و تدوین الگوی کشت برای تمامی زمین‌های کشاورزی زیرپوشش سدهای خوزستان گفت: الگوی کشت براساس میزان آب قابل استحصال از سدهای خوزستان صورت گرفته تا بتوان آب مورد نیاز کشت تابستانه این استان را تامین و از تنش شدید آبی امسال عبور کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان وضعیت حوضه کرخه را به دلیل خشکسالی در این استان و کاهش محسوس بارندگی در مناطق بالادست این سد فوق بحرانی توصیف کرد و از کشاورزان استان به ویژه کشاورزانی که زمین‌های آنها زیرپوشش سد کرخه است، خواست بر ای عبور از شرایط بحرانی پیش رو نهایت همکاری را در زمینه رعایت الگوی کشت داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری کشاورزان از کشت‌های پرمصرف آب به ویژه شلتوک افزود: کشت شلتوک در حوضه کرخه ممنوع بوده و احتمالا در حوضه کارون نیز ممنوع خواهد بود.
امیری‌زاده لازمه عبور از شرایط سخت تنش آبی پیش رو را همراهی کشاورزان و رعایت الگوی کشت دانست و گفت: شورای تامین استان نیز کشت محصولات پر مصرف آب از جمله شلتوک را ممنوع کرده ولی سایر کشت‌ها براساس الگوی کشت انجام خواهند شد.

۴۶ مرکزخرید کلزا در خوزستان فعال شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در این استان گفت: برای خرید تضمینی کلزا از کشاورزان خوزستان، ۴۶ مرکز خرید آماده شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی برای خرید محصول کلزا از کشاورزان خوزستان وجود ندارد، پیش بینی کرد: امسال ۶۵ هزار تن محصول کلزا از کشاورزان خوزستان خریداری شود.
امیری‌زاده قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را ۱۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: قیمت جدید خرید تضمینی کلزا به شورای قیمت گذاری اعلام شده و منتظر پاسخ هستیم.
وی با اشاره به استقبال کشاورزان خوزستان از کشت دانه روغنی کلزا افزود: خوزستان سال گذشته ۱۰۰ هزارتن کلزا تولید کرد اما در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش سطح زیر کشت این رقم به ۶۵ هزارتن کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.