تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
5
مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب:‏

حذف گازسوزی و پیشروی ساخت‌‌و‌سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی، دغدغه‌های مهم ما هستند

  • کد خبر : 4656
  • 07 آبان 1400 - 9:25
حذف گازسوزی و پیشروی ساخت‌‌و‌سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی، دغدغه‌های مهم ما هستند
امید جنوب - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، حذف گازسوزی و پیشروی ساخت و سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی را ازجمله مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های این شرکت برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از پرتال اطلاع‌رسانی نفتخیز به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور از تاسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در منطقه نفتی کریت کمپ اهواز گفت: در مناطق نفتخیز جنوب طرح‌­های متفاوت برای جمع‌­آوری گازهای همراه با نفت داریم که یکی از این طرح‌­های مهم، طرح آماک است.

علیرضا دانشی با بیان اینکه مطالعات و اجرای این طرح از سال ۸۰ شروع و در سال ۹۵ پایان یافت ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که با پیمانکار ایجاد شد و کمبود نقدینگی هنوز این طرح کامل نشده است.

وی گفت: ظرفیت تولید نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز است که مناطق نفتخیز جنوب سه میلیون بشکه نفت را تولید می­کند که از این حجم تولید نفت، حجم گاز زیادی تولید می­‌شود.

دانشی ادامه داد: در کنار مساله سوزاندن گازهای همراه با نفت، دغدغه دیگر شرکت نفت، همجواری مناطق مسکونی و پیشروی ساخت‌و‌سازها به نزدیکی مخازن و تاسیسات نفتی است که خطرات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: این گازهای همراه با نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی‌ها هستند و می‌­توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متاسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از سوی دولت وقت و تامین نکردن اعتبار لازم باعث شد تا طرح آماک به طور کامل اجرا نشود.

دانشی گفت:با توجه به فرسودگی تاسیسات نفتی امکان فعالیت مدام در طول ۲۴ ساعت وجود ندارد و به دلیل توقف­‌هایی که انجام می‌شود و یا قطع برق، گاز سوزی نیز رخ می‌دهد؛ اگر این تاسیسات به روز شوند هدر رفت منابع نفتی و گاز نیز بسیار کاهش می­یابد.

وی افزود: بیشترین تلاش­‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در اهواز صورت می‌گیرد اما در شهرستان‌­های دیگر همچون رامهرمز، رامشیر و آغاجاری با مشکل فلرهای نفتی روبه رو هستیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: پارسال ۲۶ طرح در آغاجاری، گچساران و رامشیر برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت انجام گرفت و هشت طرح نیز در اهواز در دست اقدام است که باید تا سال ۱۴۰۱ به پایان برسند اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی، این طرح‌ها در موعد مقرر به پایان نخواهند رسید.

وی افزود: برای جمع‌­آوری فلرهای نفتی در سطح اهواز و خوزستان تقاضای تامین منابع را داریم؛ متاسفانه جمع‌­آوری این گازها برای بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای آن، هیچ جذابیتی وجود ندارد که در این امر ورود کند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4656

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.