تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4
از سوی رئیس بازرسی فنی و خوردگی مناطق نفت‌خیز انجام شد

تشریح چالش‌های توپکرانی هوشمند در صنعت نفت

  • کد خبر : 8875
  • 07 اسفند 1400 - 11:50
تشریح چالش‌های توپکرانی هوشمند در صنعت نفت
امید جنوب - رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مهم‌ترین چالش‌های توپكرانی هوشمند در صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از اطلاع رسانی نفتخیز،مهندس عنایت‌اله مهمی در میزگرد تخصصی توپکرانی هوشمند و چالش‌های آن در بیستمین کنگره ملی خوردگی اظهار داشت: توپک‌های هوشمند تجهیزاتی هستند که در داخل خطوط لوله حرکت کرده و با طیف متنوعی از روش‌ها داده‌هایی را از وضعیت داخلی لوله جمع‌آوری می‌کنند.

وی گفت: این داده‌ها که شامل موقعیت و محل عبور خط لوله، وضعیت خوردگی یا کاهش ضخامت لوله، آسیب‌های مکانیکی، وضعیت جوش‌ها و اتصالات و دایروی بودن مقطع لوله است  اغلب در حافظه مرکزی این تجهیزات ذخیره شده و در پایان عملیات توپکرانی قابل استخراج و تحلیل هستند.

مهندس مهمی افزود: عمده‌ترین اطلاعاتی که توپک‌های هوشمند ارایه می‌دهند خوردگی‌های داخلی و خارجی، ترک ها و موقعیت و ابعاد دقیق این عیوب می‌باشند.

وی در ادامه میزگرد به معرفی انواع توپک هوشمند پرداخت و گفت: توپک‌های نشت شار مغناطیسی، توپک‌های التراسونیک و emat از جمله توپک‌های هوشمند و رایج در صنعت نفت هستند.

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان داشت: قابلیت کارکرد توپک‌ها با هم متفاوت است و هر کدام توانایی تشخیص انواعی ازعیوب خطوط لوله، تشخیص ترک و قابلیت ارزیابی ابعاد عیوب را دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از توپک‌هادارای محدودیت‌هایی است گفت: دشواری توپکرانی خطوط لوله گاز با روش آلتراسونیک به دلیل نیاز به مایع اتصال و محدودیت توپک‌های شار مغناطیسی در یافتن ترک یا برخی کاهش ضخامت‌ها از جمله محدودیت‌های استفاده از این تجهیزات است.

مهندس مهمی افزود: در برخی از خطوط لوله نمی‌توان توپکرانی انجام داد که شامل خطوط لوله فاقد تجهیزات دریافت و ارسال توپک، خطوط لوله فاقد شیرآلاتی که کاملا باز شوند، خطوط لوله دارای قطرهای متفاوت، خطوط لوله دارای زوایای تند، فرورفتگی‌های عمیق در بدنه لوله‌ها، وجود بعضی از انشعابات یا تجمع حجم زیاد مواد زاید و وجود سنگ، شن و ماسه یا هیدروکربن‌های سنگین در خطوط لوله است. 

وی در ادامه، تنوع سایز و طول خطوط لوله در صنعت نفت و هزینه‌های بسیار بالای توپک‌رانی را از چالش‌های مربوط به عدم استقبال شرکت‌های توپک ران برشمرد.

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این میزگرد همچنین به بیان مباحث ایمنی توپک‌رانی و ضرورت رعایت الزامات، استانداردها و دستورالعمل‌های توپکرانی، صحت‌سنجی نتایج توپکرانی با ارزیابی‌های مستقیم و تجارب توپکرانی در سطح شرکت ملی نفت ایران پرداخت.

شایان ذکر است بیستمین کنگره ملی خوردگی ایران از سوی انجمن خوردگی ایران و با همکاری دانشگاه صنعت نفت روزهای ۳ لغایت ۵اسفندماه ۱۴٠ به صورت آنلاین برگزار شد.

مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از جمله سخنرانان این کنگره بود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=8875

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.