تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
7

تاثیر بارندگی‌ها بر محصولات کشاورزی خوزستان

  • کد خبر : 8331
  • 16 بهمن 1400 - 12:55
تاثیر بارندگی‌ها بر محصولات کشاورزی خوزستان
امید جنوب- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به بارندگی‌ها در استان گفت: در حاشیه زاگرس و در مناطق شرق استان با وجود اینکه بارندگی‌ها با تاخیر آغاز شد، بارندگی‌ها خوب بوده است اما در مناطق جنوبی و جنوب ‌غرب استان با مشکل کاهش بارندگی برای اراضی کشاورزی کشت‌شده مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، تورج نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر روی اراضی دیم استان، اظهار کرد: بارندگی‌های سال گذشته از نظر زمان، زودتر اتفاق افتاد. در سال گذشته از ۲۴ آبان‌ماه بارندگی مؤثر داشتیم و در آذرماه نیز بارندگی خوب بوده است و با وجود اینکه به دلیل کاهش بارندگی مؤثر در اواخر سال، دچار مشکلاتی شدیم اما کاشت محصول به موقع انجام شد.

وی افزود: امسال به جهت اینکه تا ۲۷ آذرماه بارندگی مؤثری نداشته‌ایم، تاریخ کاشت محصول به خصوص در اراضی دیم که تابع بارندگی است، به تاخیر افتاد. تا زمانی که بارش باران صورت نگیرد امکان کشت محصول دیم وجود نخواهد داشت و به این دلیل رشد محصول نسبت به سال گذشته عقب افتاد.

نوروزی تصریح کرد: اگر در اسفندماه که برای دیم تعیین کننده دیم است، بارندگی داشته باشیم، به دلیل افزایش دما، حداکثر رشد سبزینگی گیاه، شروع مرحله‌ خوشه‌دهی و زایشی گیاه را در اسفندماه خواهیم داشت؛ اسفندماه حساس‌ترین مرحله و زمان برای رشد محصول است و به این جهت عمده‌ترین مشکل ما در اسفندماه خواهد بود.

وی عنوان کرد: در بهمن‌ماه به دلیل اینکه دمای هوا پایین است و تبخیر به حداقل می‌رسد در نتیجه مشکل حادی در این ماه نخواهیم داشت و اگر در اسفندماه شرایط فراهم باشد پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته در کشت دیم بهتر باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص بارندگی‌های اخیر گفت: میزان بارندگی‌های اخیر در حاشیه زاگرس حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر بوده است که در بعضی شهرستان‌ها شرایط خوب و در بعضی شهرستان‌ها بارندگی مؤثر وجود نداشته است و نتوانسته نیاز آبی محصول را به طور کامل تامین کند.

نوروزی افزود: بارندگی‌هایی موثر هستند که از نظر مقداری ۲۰ میلی‌متر باشند و مهم‌ترین شاخص بارندگی‌های موثر این است که پراکنش مناسبی داشته باشد. مثلا ممکن است ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی فقط در یک مرحله نیاز آبی محصول را تامین کند و یا ممکن است ۱۰۰ میلی‌متر در سه مرحله نیاز آبی محصول را تامین کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در حاشیه زاگرس و در مناطق شرق استان با وجود اینکه بارندگی‌ها با تاخیر آغاز شد، بارندگی‌ها خوب بوده است اما در مناطق جنوبی و جنوب ‌غرب استان با مشکل کاهش بارندگی برای اراضی کشاورزی کشت‌شده مواجه هستیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=8331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.