تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4
کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت استان مطرح کرد

بیش از ۲ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در خوزستان

  • کد خبر : 6379
  • 24 آذر 1400 - 13:42
بیش از ۲ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در خوزستان
امید جنوب _ کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به خشکسالی پیش رو در سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ در کنار پاندمی کرونا، گفت: این مساله نگرانی‌ مردم ساکن در استان خوزستان برای رویارویی با گرد و غبار ا چندین برابر کرده است.

به گزارش امید جنوب ، فرخنده شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با اشاره به شرایط وقوع گرد و غبار و خشکسالی اقلیمی اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیم، طوفان‌های گرد و غبار به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تبدیل شده که این چالش زیست محیطی، بیشتر مناطق خشک را در بر گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت شناخت کافی پدیده‌های موثر بر گرد و غبار، افزود: یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که بر میزان گرد و غبار تاثیر می‌گذارد خشکسالی است؛ خشکسالی در اثر کاهش بارش رخ می‌دهد و موجب کاهش پوشش گیاهی و افزایش گرد و غبار می‌شود. کم بارشی نیز ناشی از تغییرات اقلیمی است و بدون شک عوامل انسانی به عنوان مهم‌ترین شاخص افزایش پدیده گرد و غبار  شناخته شده است.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان گفت: نتایج تحقیقات فراوان نشان می‌دهد که بین وقوع گرد و غبار با خشکسالی ارتباطی مستقیمی وجود دارد و در سال‌هایی که شدت خشکسالی زیاد یا کم شده، بر تعداد وقوع گرد و غبار نیز افزوده یا از آن کاسته شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته، بارش‌ها در کشور نسبتا خوب بود که این امر موجب شد در طول سال ۹۹ کمتر با طوفان‌های گرد و غبار روبه‌رو شویم اما پیش‌بینی‌ها برای امسال متاسفانه خبر از سال خشک و کم بارشی دارد که نگرانی از کاهش آورده‌های آبی و تشدید بحران گرد و غبار را در سال ۱۴۰۰ به دنبال دارد بنابراین این مساله آمادگی عموم برای مواجهه با گرد و غبار را می‌طلبد.

شفیعی گفت: این پدیده به طور مکرر در استان خوزستان اتفاق خواهد افتاد و به تبع آثار جدی روی سلامت انسان، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و حمل و نقل دارد.

وی تصریح کرد: خشکسالی پیش رو در سال ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ و در کنار پاندمی کرونا، نگرانی‌ مردم ساکن در استان خوزستان را برای رویارویی با گرد و غبار چندین برابر کرده است؛ خشکسالی شدید امسال و کاهش بارندگی، خطر منطقه غبارخیز کشورهای همسایه را برای ایران نیز تشدید می‌کند.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بخشی از معضل گرد و غبار در استان خوزستان مربوط به کانون‌های داخلی است، در خصوص راهکارهای حل این معضل بیان کرد: برای مهار کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان اقدامات محیط زیستی و زیربنایی در حوزه‌های بین بخشی از جمله جلوگیری از خشک شدن تالاب، مدیریت بهینه در حوزه آب و کشاورزی برای کنترل گرد و غبار و ریزگردها، جنگل‌کاری و تأمین آب مورد نیاز جنگل‌ها  لازم است که  بحث درباره آن در حوزه وظایف معاونت بهداشت نیست.

وی گفت: بدون شک وقوع ریزگردها علاوه بر پیامدهای اقتصادی و آسیب جدی به زیرساخت‌های عمومی، مهم‌تر از همه پیامدهای بهداشتی را دارد و در کنار بحران کرونا، نه تنها آسیب‌های جدی به بهداشت و سلامت مردم وارد می‌کند و ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی را به دنبال دارد بلکه تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا رابطه مستقیم و معنی‌داری با افزایش  ابتلا به بیماری کرونا  دارد.

شفیعی افزود: پیامدهای مختلف آلودگی هوا به خصوص آثار بهداشتی آن از جمله ایجاد بیماری‌های آلرژیک و تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی در قبال پدیده طوفان‌های گرد و غبار موجب شده که نظارت و کنترل مداوم و مستمر کیفیت هوا به خصوص در کلانشهرها به عنوان امری بسیار حائز اهمیت مورد توجه خاص قرار بگیرد.

وی گفت: طوفان‌های گرد و غبار در استان خوزستان هنگام وقوع تا طول مدت تداوم، ده‌ها نفر را دچار مشکلات تنفسی و قلبی و راهی بیمارستان می‌کند.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به گروه‌های حساس به آلودگی هوا افزود: تا پایان سال ۹۹، ۶۳ هزار و ۲۰۷ مادر باردار، ۳۵۵ هزار و ۲۱۵ کودک زیر پنج سال و ۲۳۳ هزار و ۷۲۹ فرد بالای ۶۰ سال در حوزه شهرهای دانشگاه علوم پزشکی اهواز داشته‌ایم که این افراد نسبت به آلودگی هوا حساس‌تر هستند.

وی با اشاره به مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹، گفت: در این مدت مرگ هشت کودک زیر پنج سال به علت عفونت حاد تنفسی، ۷۸ مرگ به علت انسداد مزمن ریوی، ۶۵ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۲ هزار و ۶۳ مرگ به علت بیماری قلبی و ۲۶۸ مرگ به علت سکته مغزی داشتیم که همه این موارد منتسب به آلودگی هوا هستند.

شفیعی افزود: در سال ۹۹ از نظر شاخص کیفیت هوا هیچ روز خوبی نداشتیم؛ در این مدت ۳۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳۵ روز ناسالم و ۵ روز خطرناک داشتیم.

وی با اشاره به انتقال ۴ هزار و ۶۳۰ بیمار قلبی و تنفسی از طریق ترالی اورژانس اهواز به بیمارستان‌ها در سال ۹۹، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۲۳ بیمار با عارضه قلبی، ۳۳۰ بیمار زیر ۱۶ سال با عارضه تنفسی، ۲ هزار و ۶۲۸ بیمار ۱۶ تا ۶۵ سال با عارضه تنفسی و یک هزار و ۱۴۹ بیمار بالای ۶۵ سال توسط اورژانس اهواز به بیمارستان‌ها ارجاع شدند این در حالی است که تعداد روزهای گرد و غباری در استان خوزستان کمتر از ۱۰ روز بوده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.