تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
4

بررسی نقش و رسالت روابط عمومی در 《جهاد تبیین》

  • کد خبر : 8580
  • 30 بهمن 1400 - 9:43
بررسی نقش و رسالت روابط عمومی در 《جهاد تبیین》
امید جنوب - جهاد تبیین موضوعی است که ماههای اخیر در بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب بارها مورد تاکید و اشاره قرار گرفته و ابعاد مختلف آن را توصیف نموده اند‌.

(در این جهادی که وجود دارد ،در این جنگ بی امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر،بین حق وباطل،بین روایت های دروغ و حقیقت این جنگی است بین اینها.ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم- ۱۴۰۰/۱۱/۳)
لزوم بررسی نقش روابط عمومی در جهاد تبیین با توجه به کلید واژه های : جهاد – تبیین – روایت های دروغ و حقیقت و نقش حضور بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
روابط عمومی را باید نهادی دانست که از یک طرف در نقش پلی بین ملت و دولت عمل می کند واز سوی دیگر با مردم و نهادهای غیردولتی پیوند و رابطه ای دوسویه ای را برقرار می کند و با حمایت از حقانیت و واقعیات نقش برجسته خود را ایفا می نماید.
در واقع هنر روابط عمومی آن است که طرز تلقی و دیدگاه جامعه را نسبت به هر موضوع و مسئله ای مثبت کند و جهت دهد و در واقع زمینه همکاری و مشارکت عمومی را فراهم نماید.
تاریخ پرافتخار صنعت نفت متاثر از تحولات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… با روایت ها و قرائت های متعدد و مختلفی روبروست .جنگی میان روایت های دروغ و حقیقت.
هنر روابط عمومی در درجه نخست مطلع، آگاه و باخبر کردن(اطلاع رسانی)مخاطبان و در قدم بعدی متقاعد نمودن و مطمئن ساختن (اقناع و متقاعدسازی)آنان با هدف مشارکت عمومی و انسجام اجتماعی است.
(جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کس که می تواند باید اقدام کند-۱۴۰۰/۱۱/۱۹).
در این بیان ارزشمند نیز علاوه بر قطعی بودن به فوری بودن و شیوه های تحقق جهاد تبیین اشاره شده است.
از موضوعات مهم در این زمینه تصویر سازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای کشور عزیزمان توسط دشمنان بوده است.در واقع دشمنان با پررنگ‌ نمودن نقاط ضعف در پی کتمان دستاوردها و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفت های کشور در سالهای اخیر هستند.
هم ردیف شمردن ایستادگی درمقابل تلاش دشمن در عرصه نفت گاز با بزرگترین عبادت ها در کلام مقام معظم رهبری و بوجود آمدن روحیه جهادی در بخشهای مختلف صنعت نفت از دیدگاه ریاست جمهوری ،نقش و وظیفه روابط عمومی های صنعت نفت را در تبیین این رشادت ها و دستاوردها دو چندان می نماید.
(ایستادگی در مقابل تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز از بزرگترین عبادت هاست- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فعالان اقتصادی ۱۴۰۰/۱۱/۱۰)
(امروز در بخشهای مختلف وزارت نفت،روحیه جهادی حاکم است – ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی _بهمن۱۴۰۰)
به نظر می رسد از اولویت های مهم روابط عمومی ها در صنعت پرافتخار نفت در عرصه کارزار روایت های دروغ و واقعی، تاریخ نگاری ،ثبت وقایع تاریخی و مستندسازی وقایع و رخدادهائی است که کشور و صنعت نفت تاریخ پرفراز و نشیبی را با آنها دست و پنجه نرم نموده است.
با توجه به اینکه ما در عصری زندگی می کنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده است به هر میزان که سازمان ها با مخاطبان خود و افراد پرسشگر و حساس و علاقمند به کسب اطلاعات از طریق فعالیت های روابط عمومی و بصورت دو طرفه یا دوسویه و با استفاده از ابزار و ادوات مختلف و گوناگون(شفاهی و کتبی و دیداری و شنیداری) به ارتباط بپردازد همانا تاثیر روایت ها و قرائت های دروغین کم اثر و زمینه اعتماد بخشی و انسجام اجتماعی افزایش خواهد یافت.
بی تردید تحقق این هدف زمانی ممکن است که ابتدا روابط عمومی اطلاعات مناسبی از لحاظ کمی و کیفی در اختیار مدیران و گروههای اجتماعی قرار دهد.سپس تلاش کند تا حجم اطلاعات و کیفیت آن بر اساس واقعیت و حاوی حقیقت ،شفافیت و دقت باشد تا فهم روایت ها یک فهم واقعی باشد.چنانچه این روند بدرستی انجام پذیرد می توان گفت روابط عمومی نقش خود را در زمینه جهاد تبیین ایفا کرده است‌.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=8580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.