تاریخ : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳ 17 ذو الحجة 1445 Sunday, 23 June , 2024
2
گامی نو برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها؛

برای نخستین‌بار «غلاف پلی‌اتیلن» در صنعت نیشکر ساخته شد

  • کد خبر : 17309
  • 24 اردیبهشت 1403 - 0:09
برای نخستین‌بار «غلاف پلی‌اتیلن» در صنعت نیشکر ساخته شد
امیدجنوب- برای نخستین‌بار در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی «غلاف تمام پلی‌اتیلن» توسط متخصصان نیشکری طراحی و در ایستگاه زهکش کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی به بهره‌برداری رسید.

برای نخستین‌بار در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی «غلاف تمام پلی‌اتیلن» توسط متخصصان نیشکری طراحی و در ایستگاه زهکش کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، غلاف‌های تمام پلی‌اتیلن نسبت به نوع فلزی خود مزایای متعددی دارند. مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، عدم نیاز به تعمیرات و نگهداری و سهولت نصب از جمله این مزایاست. علاوه بر این، استفاده از این غلاف‌ها به کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر الکتروپمپ‌ها نیز کمک می‌کند.

حرکت نیشکر در مسیر دانش برای افزایش بهره‌وری

صنعت نیشکر در این سال‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای بهبود راندمان و کاهش هزینه‌ها بوده است. جایگزینی غلاف تمام پلی‌اتیلن به‌جای غلاف تمام‌فلزی گامی نوین در این راستا محسوب می‌شود.

حرکت در مسیر دانش برای دستیابی به این هدف، راهبُردی است که مدیرعامل توسعه نیشکر همواره بر آن تأکید دارد و آن را مسیری مهم برای تحقّق امنیت غذایی کشور می‌داند. به گفته دکتر ناصری، این شرکت هم در حوزه فناوری‌های نوین و هم در زمینه استفاده از نیروهای متخصّص، گام‌های خوبی برداشته و پیوندی بین دانش و صنعت نیشکر برقرار کرده که به پایداری و رشد تولید منجر شده است.

وی افزود: در واقع، تولید دانش‌بنیان، متّکی به دانش و خلاقیت، چراغ راه صنعت نیشکر است و بر همین مبنا، این شرکت، برای توسعه کمّی و کیفی محصولاتش، از توان نخبگان و پژوهشگران بهره برده و توانسته به دستاوردهای مختلفی باتکیه‌بر متخصصان داخلی برسد.

غلاف تمام پلی‌اتیلن نیز محصول همین تحقیق و تلاش متخصصان داخلی این صنعت است. این غلاف‌ها با ایده محققین فارابی و توسط آبان‌بسپار توسعه از شرکت‌های زیرمجموعه توسعه نیشکر ساخته شده است.

توان داخلی متخصصان نیشکری راهی برای جلوگیری از خروج سرمایه

مدیرعامل نیشکر حکیم فارابی به این همکاری درون‌سازمانی اشاره کرد و مهم‌ترین نکته این طرح را استفاده از توان داخلی متخصّصین، تکمیل زنجیره تأمین صنعت نیشکر و همچنین گردش سرمایه در واحدهای نیشکری و جلوگیری از خروج سرمایه دانست.

جمال سعودی با بیان اینکه نیشکر در خط مقدّم استفاده از روش‌های نوین قرار دارد، بیان کرد که در سایه این همدلی و تعامل درون‌سازمانی، دستاوردهای زیادی چه در عرصه تولید و چه در عرصه نوآوری و ساخت قطعات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با نیشکر، حاصل شده و در سال مزیّن به «جهش تولید»، این روند شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

چرا غلاف تمام پلی‌اتیلن جایگزین غلاف تمام‌فلزی شد؟

غلاف تمام پلی‌اتیلن نسبت به غلاف تمام‌فلزی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث شده نگاه متخصصان نیشکری به ساخت آن معطوف شود. رئیس اداره تأمین و توزیع آب نیشکر حکیم فارابی دراین‌خصوص به چالش‌های غلاف تمام‌فلزی اشاره کرد و گفت که الکتروپمپ‌های مستغرق درون یک غلاف فلزی نصب می‌شوند که به‌عنوان مسیر جریان آب باید خروجی پمپ را هدایت کنند؛ پس از مشاهد ایجاد مشکل در چند ایستگاه زهکشی، مجبور به خارج کردن الکتروپمپ‌ها و سلول مربوطه شدم.

آرش عادلی به بررسی وضعیت سلول الکتروپمپ‌ها پس از خروج پرداخت و بیان کرد: بررسی‌ها نشان داد که سلول‌ها به دلیل تماس مستقیم فولاد با آب شور دچار پوسیدگی شدید شدند و غیرقابل‌ترمیم هستند؛ به همین خاطر طرح جایگزینی غلاف تمام پلی‌اتیلن به‌جای غلاف تمام‌فلزی مطرح شد.

مقاومت ۱۰۰ درصدی غلاف تمام پلی‌اتیلن در مقابل آب شور، سهولت ترمیم نسبت به غلاف‌های فلزی، هزینه پایین ساخت و همچنین عدم نیاز به تعمیر و نگهداری آن از نکاتی است که به گفته رئیس اداره تأمین و توزیع آب نیشکر حکیم فارابی موجب شد طرح ساخت غلاف تمام پلی‌اتیلن ارائه و در نهایت نیز توسط شرکت آبان‌بسپار توسعه ساخته شود.

وی در ادامه به روند نصب این غلاف‌ها اشاره کرد و گفت: کارشناسان اداره تأمین و توزیع آب کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان با همکاری شرکت آبان‌بسپار توسعه این طرح را با کمک نیروهای متخصص داخلی و البته با نظارت و مشاوره صورت گرفته جهت بررسی تست سلامت و مقاومت غلاف‌های پلی‌اتیلن، در یکی از ایستگاه‌های زهکشی این واحد به بهره‌برداری رساندند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=17309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.