تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

بارش رحمت الهی در خوزستان

  • کد خبر : 6505
  • 27 آذر 1400 - 10:19
بارش رحمت الهی در خوزستان
امید جنوب - بارش رحمت الهی که از جمعه شب در بیشتر نقاط استان خوزستان شروع شده باعث خرسندی مردم استان به خصوص کشاورزان و دامداران شد.

به گزارش امید جنوب ، بارش ها که در نقاط سردسیر و مرتفع شمال شرق خوزستان به صورت برف گزارش شده بنابر پیش بینی هواشناسی تا روز سه شنبه با شدت و ضعف در استان ادامه خواهد داشت.
موج جدید بارندگی در خوزستان که ناشی از ورود یک سامانه فعال و بسیار قوی از غرب و جنوب غرب کشور است کشاورزان و دامداران خوزستانی که از ماهها قبل چشم به آسمان دوخته بودند  مسرور و شادمان کرد.
بارش رحمت الهی در حالی در خوزستان آغاز شده است که بیشتر نقاط خوزستان حدود ۱۱ ماه است هیچ بارش موثر و فراگیری را شاهد نبودند.
بنا به گفته برخی کشاورزان تاثیر این بارندگی به قدری زیاد و تعیین کننده است که می تواند “بود و نبود “کشت پاییزی تلقی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی درسال زراعی جاری همچون چغندر قند و گندم در استان به علت نبود آب و کاهش شدید آب ذخایر سدها کشت نشد و اگر این رحمت الهی نازل نمی شد بسیاری از گندمزارهای آبی و دیم استان به شدت خسارت می دیدند.
تورج نوروزی گفت:بارش دیرهنگام پاییزی در خوزستان که هواشناسی نیز پیش بینی کرده بود باعث شد که کشاورزان و دامداران خوزستانی در وضعیت بسیار سخت و نگران کننده ای قرار گیرند چرا که همه چیز کشاورزی استان به بارش های پیش رو بستگی دارد.
وی با بیان اینکه بیشتر زمین های کشاورزی استان به علت خشکسالی که در ۵۳سال گذشته بی سابقه بوده است خشک و بدون رطوبت است  افزود: بارش های موثر چند روز آینده تا حدود زیادی می تواند نقصان کم بارشی در فصل پاییز را جبران کند.
وی گفت: تداوم خشکسالی و نبود بارش می توانست به ناآرامی های اجتماعی و اعتراض های کشاورزان که به شدت به آبیاری مزارع نیاز داشتند منجر شود که به لطف الهی این چنین نشد.
از سوی دیگر بسیاری از کشاورزان خوزستانی که در زمین های خود بذر پاشیده بودند و در انتظار بارش باران بودند از نزول مانده آسمانی دست به دعا بردند و شکرگزار این رحمت الهی شدند.
بارش باران آسمان غبار گرفته بسیاری از شهرهای استان از جمله کلانشهر اهواز ، ماهشهر و آبادان که در هفته های اخیر در وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروه های حساس بودند شست و هوایی پاک و با طراوات در صبح شنبه نصیب شهروندان کرد.
دغدغه و نگرانی عمیق عشایر کوچ رو که از اوایل پاییز از هشت استان کشور راهی مناطق قشلاقی خوزستان شده بودند و زندگی آنان با مراتع و دام گره خورده است از بارندگی هرچند دیرهنگام روح تازه ای در کالبد آنان دمیده شد.
عشایر زحمت کش علاوه بر اینکه با عدم رویش مراتع به علت نبود بارش رو به رو بودند به لحاظ آب بر ای احشام نیز در مضیقه بودند و آب مورد نیاز آنان از طریق تانکرهای سیار آّب تامین می شد.
در ماههای اخیر نماز طلب باران در مساجد و مناطق روستایی استان و خارج از محدوده شهری برگزار شد و برخی از امامان جمعه نیز در نماز باران شرکت کردند.
بنا به پیش بینی سازمان آب و برق خوزستان بارندگی های چند روز آینده تا حدودی می تواند ذخایر آب پشت سدهای استان به خصوص دز ، کرخه ، کارون سه ، شهید عباسپور ، گتوند و مارون را بهبود بخشد.
ذخابر آب این سدها به پایین ترین حد خود در نیم قرن اخیر رسیده بودند چرا که بارش ها در استان و مناطق بالادست از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون تا ۸۰درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته بود.
کاهش بارندگی ها و متعاقب آب پایین آمدن سطح آب سدهای استان ، سبب شد سازمان آب و برق قادر نباشد آب کشت تابستانه را در بخش زیادی از زمین های کشاورزی تامین کند و حتی تامین آب احشام در مناطق غربی استان با چالش رو به رو شود.
بنا به اعلام هواشناسی خوزستان بارش های فراگیر و موثر تا روز سه شنبه با تقویت سامانه بارشی و ورود یک سامانه جدید ادامه خواهد داشت و احتمال طغیان رودخانه های فصلی و آبگرفتگی در برخی شهرهای استان نیز وجود دارد.
پیش بینی شده کمبود آب تالاب های استان به خصوص تالاب هورالعظیم و شادگان در وضعیت اکولوژیکی ناهنجاری قرار دارند با بارش های پیش رو تا حدودی از وضعیت بحرانی و نگران کننده خارج شوند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.