تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
9
در گفتگو با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز بررسی شد؛

التیام موقت صفیره

  • کد خبر : 5302
  • 25 آبان 1400 - 12:10
التیام موقت صفیره
امید جنوب - سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» با آتش سوزی‌های گسترده‌ای روبرو بوده که گلایه اهالی منطقه را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار امید جنوب ، سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است. دفن نشدن زباله به صورت اصولی و بر اساس شیوه نامه در این سایت زباله، شرایط را برای آتش گرفتن زباله‌ها در این سایت فراهم کرده و دود ناشی از این آتش سوزی ساکنان روستای صفیره و اغلب روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز و شرق این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

روزانه یک هزار تن زباله شهر به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود. در مدفن زباله‌های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شده و روی آنها چند لایه خاک‌ریزی شود، اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی‌های وسیع رو به رو می‌شود. برای آگاهی از شرایط و وضعیت موجود در سازمان پسماند شهرداری اهواز و وضعیت سایت صفیره با محمود ثابت قدم، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

وضعیت سایت صفیره برای انباشت زباله چگونه است؟

پیش از این مشکلات زیادی در سایت صفیره وجود داشت که انباشت فراوان زباله و دفن غیر اصولی آنها، قطع بودن برق سایت و سرقت‌های انجام شده، مطالبات پیمانکاران، ناتمام ماندن ساختمان اداری و از بین رفتن دیوار محافظتی از جمله این مشکلات است؛ در این راستا به محض ورود به سازمان پسماند رفع مشکلات موجود را در اولویت قرار دادیم به گونه‌ای که در حال حاضر هیچکدام از مشکلات گذشته وجود ندارد.

انباشت زباله به گونه‌ای بود که وارد شدن به سایت امکانپذیر نبود؛ مؤثرترین و مهمترین کاری که در سایت صفیره صورت گرفته این است که امسال با همکاری استانداری تمام زباله‌های انباشته شده جمع آوری و در سلول سنتی دفن شد به گونه‌ای که هیچ‌گونه آتش سوزی در سایت صفیره رخ نداد، این در حالی است که در سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای وجود داشت. البته مشکلات سایت صفیره به گونه‌ای است که با این اقدامات موقت حل شدنی نیست و باید اقدامات اساسی و ویژه‌ای در نظر بگیریم و به سمتی حرکت کنیم که دفن کاملاً بهداشتی داشته باشیم.

یکی از معضلات سایت نبود سلول برای دفن زباله بود، در این راستا با اختصاص دو میلیارد تومان بودجه از ردیف تملک استانداری، از ابتدای تیرماه پیمانکار آن مشخص و فعالیت خود را آغاز کرده است و تا پایان سال سلول شماره دو این سایت وارد چرخه دفن بهداشتی زباله می‌شود.

ماجرای فیلم منتشر شده و ورود زباله گردها به سایت صفیره چیست؟

۴۳ دیوار حفاظتی سایت صفیره تخریب شده بود و این امر سبب ورود زباله گردها به محوطه سایت شده، فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به چندین ماه پیش است در حال حاضر با اقدامات انجام شده اعم از ترمیم و بازسازی دیوارها، نصب دوربین‌های مدار بسته و همچنین افزایش تعداد نگهبانان با مجوز شهرداری و همکاری سپاه امکان ورود هیچ زباله گردی درون سایت نیست.

بر اساس قانون سازمان پسماند در خصوص زباله‌های عفونی چه وظایفی دارد؟

زباله‌ها به دو دسته ویژه و عادی تقسیم می‌شود و بر اساس قانون مسئولیت زباله‌های عادی بر عهده شهرداری است، اما در خصوص زباله ویژه که شامل زباله‌های صنعتی و عفونی است، بی‌خطرسازی و مسئولیت آن با تولید کننده زباله است؛ در این زمینه سازمان پسماند با اداره بهداشت اهواز تفاهمنامه‌ای امضا کرده که بر اساس آن سازمان پسماند زباله‌های بی‌خطر سازی شده عفونی را نیز جمع آوری کند و اکنون این مهم با این تصور که زباله‌ها بی خطر سازی شده‌اند، در حال انجام است.

چندی پیش دانشگاه علوم پزشکی در بیانیه اعلام کرده که متأسفانه دفن پسماندهای عفونی بسیار ناقص و نامناسب است و امکان دسترسی افراد به این پسماندها وجود دارد و دفع پسماندهای عفونی و غیر عفونی با هم و در یک محل در حال انجام است؛ در حالی که سازمان پسماند بر اساس قانون وظیفه‌ای در قبال زباله‌های عفونی ندارد و بیانیه دانشگاه علوم پزشکی فرار رو به جلو بوده چرا که وظیفه نظارت بر امحا و بی خطرسازی آنها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و مراکز بهداشت است.

چرا در اهواز تفکیک زباله از مبدا صورت نمی‌گیرد؟

در سنوات گذشته تلاش‌هایی برای اجرا شدن این طرح انجام شد؛ حتی قرارداد هم منعقد شد، اما به دلایل مختلفی این طرح اجرا نشد، برنامه سازمان مدیریت پسماند در حال حاضر پیرامون فرهنگ سازی در این زمینه است. در حال پیگیری از طریق بخش خصوصی هستیم تا زباله‌های خشک از مبدا تحویل گرفته شود و زباله خشکی وارد سطل‌ها نشود و دسترسی زباله گردها قطع شود. عمده برنامه ما این است از طریق اپلیکیشن موبایلی دریافت زباله خشک از مبدا توسط بخش خصوصی صورت گیرد تا نظافت شهر و سلامت مردم در خطر نباشد.

یکی از مشکلات جمع آوری زباله‌ها و بروز پدیده زباله‌گردی این است که شهروندان زباله‌ها را در ساعت مقرر بیرون نمی‌آورند بارها دیده شده که زباله‌ها را صبح زود درب منزل رها می‌کنند در حالی که ساعت ۲۳ کار جمع آوری و رفت و روب زباله آغاز می‌شود. در بسیاری از شهرها به این نتیجه رسیده‌اند که سطل‌های زباله تنها باید در خیابان‌های اصلی باشد چرا که وجود سطل ها در کوچه و خیابان‌های فرعی سبب می‌شود در هر ساعتی از روز شهروندان زباله بیرون بیاورند که باز هم با مشکل زباله گردها روبرو می‌شویم، شهرداری اهواز نیز در تلاش است در همین راستا حرکت کند و اگر فرهنگ سازی شود که زباله رأس ساعت مقرر در محل گذاشته شود، بهداشت شهر وضعیت بهتری خواهد داشت و هزینه کمتری صرف جمع آوری می‌شود چرا که با شرایط موجود در اهواز به صورت سه شیفت زباله‌ها جمع آوری می‌شود.

سرانه زباله به ازای هر نفر چقدر است؟

سرانه تولید زباله در کشور به ازای هر نفر ۷۰۰ گرم است، این سرانه در اهواز بیشتر از میانگین کشوری به ازای هر نفر است. طبق آخرین آمار اعلام شده میزان جمع آوری زباله در ۲۴ ساعت نزدیک ۸۰۰ تن بوده که با وجود زباله گردها و جمع آوری زباله‌های خشک توسط آنها این میزان کمتر شده است. طرحی برای ساماندهی زباله گردها در شهرداری اهواز اجرا شد تا بتوانیم آمار صحیح از میزان زباله گردی داشته باشیم و بتوانیم آنها را ساماندهی کنیم.

آیا این صحت دارد که شهرداری از زباله گردها عوارض دریافت می‌کند؟

این موضوع که بیان می‌شود شهرداری هزینه‌ای از زباله گردها دریافت می‌کند صحت ندارد، حتی در قرارداد منعقد شده با پیمانکار این امر ذکر شده بود، تنها برای ساماندهی آنها این طرح اجرا شد و اگر پولی دریافت شده تخلف شخصی افراد ذی‌ربط بوده، در این راستا شهرداری تذکرات لازم را به پیمانکاران داده است.

سازمان پسماند برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب چه اقداماتی کرده است؟

برای این کار به صورت موقت و آزمایشی به مدت دو ماه ۸۰۰ قلاده از سگ‌های بلا صاحب زنده گیری شد، اما به علت مشکلاتی که ایجاد شد نیمه تمام ماند، در حال حاضر هیچ سگ بلا صاحبی در برومی، صفیره و شهروند نیست، اما از هفته آینده با رفع مشکلات و عقد قرارداد عملیات زنده گیری سگ‌ها انجام می‌شود. در همین راستا با همکاری شرکت نفت و توسعه نیشکر در حال احداث یک پناهگاه در پارک شهروند هستیم. همچنین در حال تجهیز مرکز عقیم سازی هستیم تا با عقد قرارداد عقیم سازی نیز در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

اکنون یک دوگانگی در خصوص برخورد با سگ‌های بلا صاحب در جامعه وجود داد برخی موافق جمع آوری هستند و برخی نیز با این امر مخالفت می‌کنند، به اعتقاد بنده باید از قانون تبعیت و مطابق آن با این معضل برخورد کنیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=5302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.