تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
8

از هشدار علوم پزشکی تا هرس کنوکارپوس‌ها؛ “تنگی نفس” اهوازی‌ها در راه است

  • کد خبر : 4409
  • 26 مهر 1400 - 9:57
از هشدار علوم پزشکی تا هرس کنوکارپوس‌ها؛ “تنگی نفس” اهوازی‌ها در راه است
امید جنوب - چند سالی است که نفس اهوازی‌ها با اولین بارش پاییز تنگ می‌شود و انبوهی از مردم اهواز راهی بیمارستان‌ها می‌شوند تا اکسیژن بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، از آلودگی صنعتی گرفته تا حساسیت گیاهی، فرضیه‌های مختلفی هستند که به عنوان دلیل بروز عارضه “تنگی نفس پاییزی” یا “حملات تنفسی پاییزی” اهوازی‌ها مطرح شده‌اند؛ مساله‌ای که در بحبوحه شیوع کرونا و مشابهت علائم دو بیماری، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در پی اعلام نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز مبنی بر تاثیر درختان کنوکارپوس به عنوان یکی از عوامل حملات تنفسی خوزستانی‌ها، شهرداری‌ها باید هر ساله پیش از آغاز نخستین بارندگی، درختان کنوکارپوس که بیش از هر گیاه دیگر در اهواز کشت شده‌اند را هرس کنند و با وجود اینکه همچنان در خصوص تاثیر این گیاه در بروز تنگی نفس، اختلاف نظر وجود دارد اما مصوبه شورای سلامت استان خوزستان، شهرداری‌ها را ملزم به هرس درختان کنوکارپوس کرده است.

 بابک محمدی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص آخرین وضعیت هرس درختان کنوکارپوس شهر اهواز در آستانه بارندگی‌های پاییزی اظهار کرد: تاکنون ۷۳ درصد درختان کنوکارپوس اهواز هرس شده‌اند و تا پنجم آبان‌ماه و قبل از آغاز بارندگی‌ها این کار به اتمام می‌رسد.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی در خصوص مطرح شدن تاثیر کنوکارپوس در حملات تنفسی، افزود: بروز بیماری تنفسی یا موضوعی که دانشگاه علوم پزشکی اهواز (درباره تاثیر کنوکارپوس‌ها بر حملات تنفسی) مطرح می‌کند، این گونه نیست؛ تنها ادعایی شده و هنوز رسمیت علمی ندارد و حتی داده علمی به شهرداری ارائه نشده است.

از سوی دیگر، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به سهل‌انگاری در خصوص اجرای این مصوبه هشدار داد و اظهار کرد: هرس درختان کنوکارپوس، مصوبه شورای سلامت خوزستان است. حتی اگر کسی با این مصوبه مخالفت دارد، با توجه به لازم‌الاجرا بودن این مصوبه باید نسبت به اجرای آن اقدام کند.

وی افزود: مسئولیت هر اتفاقی که در پی گرده‌افشانی و بحران تنفسی رخ دهد، متوجه افرادی می‌شود که به این مصوبه احترام نمی‌گذارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: تا زمانی که اتفاقی نیفتاده، باید این هشدار را جدی بگیرند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.