تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3

از بین رفتن ده‌ها نخل مثمر در حمیدیه خوزستان با گازوییل

  • کد خبر : 11909
  • 05 تیر 1401 - 16:30
از بین رفتن ده‌ها نخل مثمر در حمیدیه خوزستان با گازوییل
امید جنوب - یک فعال محیط زیست حمیدیه در ۲۵ کیلومتری شمال غرب اهواز، با اشاره به از بین رفتن عمدی ده‌ها نفر نخل مثمر این شهرستان با ریختن گازوییل، خواستار ورود مراجع قضایی برای برخورد با متخلفان شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا ، ناصر منابی بیان کرد: در روزهای اخیر باخبر شدیم که تعداد زیادی از نخل‌های مثمر ۲ نخلستان در ابتدای مسیر اهواز – حمیدیه، با ریختن گازوییل خشک شده‌اند، این مساله در بازدید میدانی روز پنجشنبه از این نخلستان‌ها بررسی و تایید شد.

مدیر انجمن حامیان محیط زیست نبض کرخه افزود: مالک این نخلستان‌ها به تازگی متوجه خشک شدن و از بین رفتن نخل‌ها شده و به دادگاه شکایت کرده که این پرونده در حال رسیدگی است.

وی درباره انتشار خبر از بین رفتن یک هزار و ۲۰۰ نخل در این حادثه، توضیح داد: تعداد نخل‌هایی که با ریختن گازوییل خشک شده‌اند هنوز کاملا مشخص نیست اما به تعداد یک هزار و ۲۰۰ نفر نیست و خوشبختانه پاجوش‌ها آسیب ندیده‌اند.

منابی با بیان اینکه تخریب باغ‌ها و خشکاندن درختان را محکوم می‌کنیم، گفت: تخریب عمدی این نخلستان‌ها جرم است و با توجه به اینکه هر نخل معادل یک نفر به شمار می‌آید، این کار یک عمل غیرقانونی و غیرانسانی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط محیط زیستی خوزستان و شهرستان حمیدیه، همچنین بحران آب و کشاورزی در استان، وجود درختان و به ویژه نخلستان‌ها ارزش دوچندان دارد و می‌تواند سدی در برابر گرد و غبار باشد.

منابی، خواستار ورود مراجع قضایی برای برخورد با متخلفان و تخریب‌کنندگان این نخلستان‌ها شد و افزود: این افراد نباید به خود اجازه دهند که نخل‌ها را از بین ببرند؛ این عمل روحیه کشاورزان را متزلزل می‌کند و باعث می‌شود از سرمایه‌گذاری در کشت‌های پایدار واهمه داشته باشند.

این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به قطع درختان جنگل‌های این شهرستان در گمبوعه و خسرج، اضافه کرد: پیش از این به قطع درختان نیز اعتراض کردیم و پرونده‌های قضایی برای آن تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر چند انجمن محیط زیستی از تخریب عمدی یک هزار و ۲۰۰ نخل مثمر با تزریق گازوییل در شهرستان حمیدیه خبر داده و از دادستان این شهرستان خواستار شناسایی متخلفان و پیگیرد قانونی آنها شدند تا با مجازات این افراد، اینگونه اقدامات عادی و منجر به ادامه نابودی باغ‌ها و نخلستان‌ها نشود.

طبق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان‌های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرایم ارتکابی در این زمینه‌ها جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11909

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.