تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
6
به دلیل پیش بینی افزایش دما؛

احتمال خاموشی خارج از برنامه در خوزستان در یک هفته آینده

  • کد خبر : 1357
  • 18 مرداد 1400 - 19:56
احتمال خاموشی خارج از برنامه در خوزستان در یک هفته آینده
امید جنوب - سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور گفت: شبکه برق خوزستان به دلیل پیش بینی افزایش دما، یک هفته بحرانی را پیش‌رو دارد که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف خانگی احتمال خاموشی خارج ازبرنامه مشترکان در این مدت وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، کیومرث زمانی روز دوشنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگاران بیان کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی این هفته و اوایل هفته آینده برخی مناطق خوزستان دمای  ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد که همین عامل باعث افزایش بار مصرف مشترکان خانگی خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش بار مصرف برق با توجه به کمبود برق در شبکه، امکان خاموشی سراسری خارج از برنامه را به همراه دارد، لذا از تمام شهروندان درخواست داریم برای حفظ و پایداری شبکه برق همکاری لازم را با شرکت برق خوزستان داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور افزود: لازمه موفقیت در اجرای هر برنامه فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف و مشارکت مردم و نیز استفاده از ظرفیت شهروندان برای رسیدن به این هدف است.

زمانی بیان کرد: در صورت رعایت الگوی مصرف در سراسر کشور در زمان افزایش متوسط دمای هوای استان‌ها حدود ۳۷.۶ درجه سانتیگراد، کاهش بار بین یک‌ هزار تا ۲ هزار مگاوات در کشور را به همراه خواهد داشت که رقم تاثیرگذاری در پایداری شبکه برق است.

وی با درخواست از مشترکان خانگی برای خودداری استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت گرم روز، ادامه داد:در صورتی که مشترکان این موارد را رعایت کنند، شاهد کاهش چهار هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود و از منطقه قرمز مصرف خارج‌ می‌شویم.

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور گفت: اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافی را خاموش کند هزار مگاوات، و اگر دمای کولرهای گازی روی درجه ۲۵ و کولرهای آبی روی دور کند قرار داده شود، بیش از سه هزار مگاوات کاهش مصرف برق خواهیم داشت.

بحران برق شدیدتر از بحران آب

وی با بیان اینکه بحران برق در خوزستان خیلی شدیدتر از بحران آب است، ادامه داد: بحران کم آبی در سدهای خوزستان بسیار شدت گرفته است؛ سطح آب دریاچه سد کارون چهار، کارون سه و نیروگاه دوم سد شهید عباسپور از دریچه‌های تولید برق پاینتر آمده و تنها نیروگاه سد گتوند است در خوزستان برق تولید می‌کند.

زمانی، کمبود برق نیروگاه‌های برقابی در خوزستان را جدی دانست و گفت: وضعیت آب سد دز و کرخه بسیار بحرانی است و اگر با همین روند رهاسازی آب داشته باشیم ممکن است در شهریور امسال با کمبود جدی آب در پشت سد و رودخانه کرخه روبه‌رو شویم.

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور با بیان اینکه برای جبران کمبود برق از نیروگاه‌های کوچک درخواست کمک کرده‌ایم ، ادامه داد: نیروگاه شرکت فجر انرژی خلیج فارس در منطقه ویژه بندر امام و ماهشهر ۵۲۰ مگاوات، نیروگاه غرب کارون شرکت مپنا به میزان ۲۶۰ مگاوات و نیروگاه پالایشگاه آبادان حدود ۲۰ مگاوات از توان تولیدی خود را به شبکه سراسری و محلی تزریق می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل رفع کامل خاموشی برنامه ریزی شده در خوزستان در خرداد امسال، اضافه شدن این ظرفیت‌های تولیدی به شبکه بوده است.

زمانی گفت:هم اکنون با کاهش بیش از پیش ذخیره برقابی و محدودیت در تولید این نیروگاه‌ها، و با وجود مدیریت مصرف در صنعت و کاهش ساعت کاری ادارات، نیاز به واردات حدود چهار هزار مگاوات دیگر از شبکه برق سراسری حتی در ساعات غیر پیک است که بیش از سه هزار مگاوات آن معمولا از شبکه سراسری تامین و بقیه به صورت افزایش محدودیت به صنعت و تا حدی محدودیت شهری اعمال می‌شود.

صنایع خوزستان باید برق خود را به زیر ۲۰ درصد برسانند

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور با بیان اینکه صنایع خوزستان باید مصرف خود را به زیر ۲۰ درصد برسانند، افزود: به تمامی صنایع کوچک و بزرگ ابلاغ شده تا مصرف خود را درحد مصرف سرمایشی و پایش و … برسانند که اگر این اتفاق بیفتد برای مدیریت مصرف خانگی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مصرف را شامل می‌شود مشکل جدی روبه‌رو نخواهیم شد. 

زمانی، با اشاره به یک هفته چالشی در صنعت برق کشور گفت: چنانچه شهروندان در یک هفته پیش رو  الگوی مصرف را رعایت کنند، در اواخر مرداد دمای میانگین هوای سایر استان‌ها روند کاهشی پیدا می‌کند، به همین دلیل می‌توانیم واردات برق را از شبکه سراسری برای جبران کمبود برق داشته باشیم.

وی بار سرمایشی مصرف برق خوزستان را ۶ هزار مگاوات بیان کرد و افزود : چنانچه شهروندان در ۲۴ ساعت تنها ۶ ساعت یکی از کولرهای گازی خود را خاموش کنند می‌توانیم یک هزارو ۵۰۰ مگاوات برق را صرفه‌جویی کنیم که دیگر با کمبود برق روبه‌رو نخواهیم شد

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور بابیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر ساعات اداری در خوزستان ۲۰۰ مگاوات کاهش بار به همراه داشته است، گفت: شبکه برق خوزستان بیش از هشت هزار مگاوات بار مصرفی دارد که ۶ هزارمگاوات آن بار سرمایشی است و تغییر ساعات اداری کمک کرده که بیش از سه درصد این بار سرمایشی کاهش پیدا کند؛ این میزان تقریبا یک تا ۲ درصد کمتر از رشد بار سالانه است.

وی از مشترکان زیرپوشش شبکه برق خوزستان در ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان تقاضا کرد با مدیریت مصرف ضمن کاهش هزینه برق مصرفی خود، تلاشگران صنعت برق را در خدمات رسانی بهتر و کاهش محدودیت و پایدار نگه داشتن شبکه یاری رسانند.

بر اساس این گزارش، ظرفیت منصوبه تولید نیروی برق خوزستان در بخش انتقال برابر با ۱۳ هزار و ۱۹۶ مگاوات بوده که از این مقدار ظرفیت منصوبه بخش آبی هشت هزار و ۱۶۹ مگاوات و بخش حرارتی پنج هزار و ۲۷ مگاوات است. ظرفیت منصوبه بخش DG (تولید پراکنده) نیز ۱۳۹ مگاوات است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=1357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.