تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7
گفت‌وگو با مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان- بخش اول

آمادگی پتروشیمی مسجدسلیمان برای جمع‌آوری فلرهای نفتی/ کاهش نرخ بیکاری با احداث پتروپالایش

  • کد خبر : 16587
  • 08 خرداد 1402 - 18:23
آمادگی پتروشیمی مسجدسلیمان برای جمع‌آوری فلرهای نفتی/ کاهش نرخ بیکاری با احداث پتروپالایش
امید جنوب - پتروشیمی مسجدسلیمان از جمله طرح‌های مهم اشتغال‌زا در این شهرستان محسوب می‌شود که در گام بعدی؛ این پروژه احداث پتروپالایش مسجدسلیمان است که می‌تواند علاوه بر کاهش نرخ بیکاری به آبادانی و رشد اقتصادی منطقه کمک کند. ضمن اینکه پتروشیمی مسجدسلیمان همواره آمادگی دارد در زمینه جمع‌آوری فلرهای نفتی منطقه سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ” خوزستان رتبه نخست توسعه صنعتی کشور را در خود دارد و بخش قابل توجهی از صنایع سنگین کشور در این استان مستقر هستند از این رو توجه به ایجاد صنایع پاک در این استان مهم و ضروری است. بخشی از صنایع درون استان در زمره صنایع آلاینده به شمار می‌روند که در مواردی در اجرای تعهدات قانونی خود در زمینه محیط زیست کوتاهی کرده یا می‌کنند.

مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان از جمله صنایعی است که حدودا در ۲ سال گذشته کار تولید خود را آغاز کرده است. این پتروشیمی که بنا بر گفته مدیر عامل، صنعت پاکی به شمار می‌رود در شهرستان مسجدسلیمان واقع شده است و جذب سرمایه برای توسعه مجتمع‌های پتروشیمی و مشارکت و سرمایه‌گذاری تخصصی بین‌المللی در سراسر زنجیره ارزش صنعت اوره، آمونیاک و الفین‌ها در محیطی ایمن، نوآورانه و سازگار با محیط زیست به منظور تأمین پایدار ارزش‌های ذینفعان و تبدیل شدن به بازیگری فعال و اثرگذار در صنعت پتروشیمی را از ماموریت‌های مهم خود اعلام کرده است.

عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان سلیمان در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

سید احسان‌اله موسوی، مدیر عامل این مجتمع پتروشیمی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی خوزستان بر نقش این واحد صنعتی در اقتصاد منطقه ای تاکید و به ارائه برنامه های آتی این مجموعه جهت تحقق شعار رونق تولید در سال ۱۴۰۲ پاسخگوی سوالات بود.

وی با اشاره به اقدامات شرکت در زمینه رعایت مسایل محیط زیست بیان کرد: مسایل زیست محیطی جزو اولویت‌های پتروشیمی مسجدسلیمان به شمار می‌رود. پیش از حضور من، تعهدات و تکالیفی مشخص و انجام شده بود. اما من به عنوان مدیر عامل شرکت سعی کردم که شرکت پتروشیمی، جدای از تعهدات و تکالیف خود، به سمت کارهای نو و کارشناسی‌تر سوق یابد.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان تصفیه پساب شرکت، جلوگیری از آلودگی منابع آبی خاکی، توسعه فضای سبز، شناسایی گونه‌های جانوری و تشکیل کارگروه‌های محیط زیستی را از جمله اقدامات محیط زیستی شرکت خواند و گفت: در زمینه مسایل محیط زیستی با اداره کل حفاظت محیط زیست در تعامل هستیم و پروژه‌هایی را در این زمینه تعریف کردیم که امیدوارم با به نتیجه رساندن این پروژه‌ها در زمینه مباحث محیط زیستی به عنوان شرکت شاخص در استان مطرح شویم.

پتروشیمی پاک و بدون آلاینده

وی افزود: در زمینه آلودگی هوا جزو پتروشیمی ها پاک هستیم که آلایندگی هوا نداریم و اگر موردی در زمینه آلودگیی هوا در این منطقه وجود دارد مربوط به گازهای فلری است که از محدوده ما خارج است.

موسوی ادامه داد: در زمینه فلرها نیز برای استفاده از این گازها به عنوان خوراک پتروشیمی اعلام آمادگی کردیم تا از محل تولید خود روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم که لازم است به ما اجازه بدهند از این گازها استفاده کنیم.

وی افزود: سال گذشته فروش گازهای همراه به مزایده گذاشته شد. شرکتی مدعی شد با قیمت بالاتر قصد استفاده و صادرات دارد اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. ما پیشنهاد دادیم در صورت اینکه آن شرکت نتوانست کار را انجام دهد ما همچنان آمادگی داریم که از محل فروش خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. حداقل یک سال از پیشننهاد ما گذشته و گازها در حال سوختن هستند در حالی که ما می‌توانیم از آن به عنوان خوراک استفاده کنیم.

پایداری تولید

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان تلاش‌ در جهت فراهم کردن زمینه پایدار در تولید را از جمله اهداف خود از ابتدای سال جاری خواند و گفت: شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان از ۲ سال پیش شروع به تولید کرده است. در این مدت مسیر پر فراز و نشیبی که با چالش‌های تولید، کارگری، ذخیرسازی و… مواجه بوده را پشت سرگذاشته است.

وی گفت: ظرفیت اسمی تولید در این شرکت، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اوره در سال است که این رقم در مجموع تولید بیش از ۶ میلیون تن سالیانه اوره کشور است. در واقع پتروشیمی مسجدسلیمان حدود ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی خود را به تولید می‌رساند.

نقش مهم مسجدسلیمان در تامین ارز کشور

موسوی گفت: براساس تعهد شرکت ۲۰ درصد از تولیدات برای خدمات کشاورزی و حمایت از کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و مابقی از طریق مزایده به فروش می‌رسد که عمدتا صادر می‌شود و به صورت ارز وارد کشور می‌شود از این رو منطقه مسجدسلیمان نقش مهمی در تامین ارز کشور ایفا می‌کند.

وی در خصوص ورود این پتروشیمی به عرصه بورس بیان کرد: با وجود اینکه الزامی برای فروش در بورس نداریم اما از ابتدای امسال اقدامات لازم برای انجام فرآیندهای عرضه در بورس را شروع کردیم. علاقمندیم به منظور شفاف‌سازی بیشتر بتوانیم محصولات پتروشیمی مسجدسلیمان را در بورس عرضه کنیم؛ اما در مجموع محصولات تولیدی به صورت مزایده در حال عرضه است.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه با اعلان عمومی در وبسایت رسمی شرکت، همه شرکت‌های خریدار داخلی و خارجی می‌توانند در مزایده‌ها شرکت کنند گفت: بخش عمده صادرات شرکت به ترکیه، عمان، هند، چین و کشورها اروپایی صورت می‌گیرد. در ماه جاری با معاون وزیر کشاورزی مکزیک و معاون وزیرکشاورزی برزیل مذاکره صورت گرفت که طرف‌های مقابل علاقمند به انعقاد تفاهمنامه با شرکت برای تامین نیازهای اوره کشورشان بودند. اگر این موضوع به سرانجام برسد می‌توانیم بدون وجود شرکت‌های واسطه‌ای، به صورت مستقیم و با سود بهتری، محصولات خود را برای مشتریان هدف ارسال کنیم.

وی تنوع بخشی به نحوه عرضه محصولات را از دیگر اقدات شرکت در سال جاری برشمرد و گفت: مشتری‌های هدف در برخی کشورها را شناسایی کردیم. ترجیح بر این است که عملیات کیسه‌گیری و عرضه به صورت فراسرزمینی انجام شود.

توجه دولت سیزدهم به تولید

موسوی با اینکه سهامدار عمده این پتروشیمی هلدینگ های زیرمجموعه وزارت رفاه هستند گفت: در سفر رییس جمهور به استان پیرامون رفع مسایل و مشکلات شرکت دیدارهایی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت و مسایل شرکت تحلیل شد که خوشبختانه توجه خوبی نسبت به موضوع صورت گرفت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تمام قد در کنار شرکت ایستاده است که همین مطلب دلگرمی بسیاری برای کارگران و شرکت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: رفع مشکل ما با شرکت گاز از دیگر نتایج توجه مدیران دولت به شرکت در سفر اخیر به خوزستان بود که طی این دیدارها موفق شدیم برای طلب‌های شرکت به شرکت گاز به سازوکاری مناسب برسیم در زمینه پرداخت اقساط بانکی که به مشکلی برای این شرکت ایجاد شده بود طی گفتگو با وزیر اقتصاد نیز اقدامات خوبی صورت گرفت که موجب رونق تولید در شرکت شد.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان یادآور شد: پتروشیمی مسجدسلیمان مجموعه‌ای نوپا است که اگر در راستای ثبات و افزایش توان در روند تولید مورد حمایت قرار گیرد به مجموعه‌ای پایدار و قابل اتکا در کشور تبدیل می‌شود. تاکنون مسئولان، مدیران و وزرای دولت این مطلب را به خوبی درک کرده‌اند و حمایت بسیار خوبی داشتند. امیدوارم بتوانیم از این فرصت‌ها به خوبی در جهت افزایش تولید و کمک به کشور بهره‌ببریم.

پتروشیمی مسجدسلیمان با همه توان از کسب و کارهای منطقه حمایت می کند

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت نیرو بومی در شرکت گفت: براساس آمار نرخ بیکاری در مسجدسلیمان بزرگ حدود ۴۳ درصد گزارش شده که آمار تکان دهنده‌ای محسوب می‌شود این در حالی‌ست که مسجدسلیمان از پتانسیل بالای در زمینه جوانان مستعد و تحصیل‌کرده برخوردار است. نرخ سواد آموزی و تحصیلات عالی در این منطقه بالا است اما مساله مورد توجه این است که پتروشیمی مسجدسلیمان به تنهایی و با توجه به نرخ بیکاری پاسخگوی همه نیازها نیست.

موسوی افزود: از سوی دیگر تنوع تحصیلات تکمیلی و تنوع دانش جوانان منطقه به گونه‌ای است که بخشی از آن‌ها با فعالیت پتروشیمی ارتباطی ندارد اما همه تلاش ما این بوده که جذب نیرو از منطقه صورت گیرد. به اعتقاد من زمانی امکان جذب نیرو خارج از منطقه وجود دارد که تخصص مورد نظر شرکت در آن منطقه وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: البته در مراحل ساخت، با توجه به تعهد شرکت ساخت برای نصب، راه اندازی و تحویل، ممکن بود شرکت‌های سازنده نیازمند حضور کارکنان و کارشناسان خود باشند اما پس از آن و در بخش بهره‌برداری اصل بر این است که افراد بومی هم به لحاظ اینکه اولویت جذب با بومی‌ها است و هم این که دلسوزی افراد بومی و ساکنان منطقه بیشتر از جاهای دیگر است در اولویت است.

موسوی با تاکید بر اینکه این شرکت آمادگی دارد در زمینه های مختلف خدماتی از کسب و کارهایی که در منطقه ایجاد شده حمایت کند ادامه داد: پتروشیمی آمادگی دارد تا به صورت تضمینی از کسب و کارهایی که در منطقه فعالیت دارند خدمات دریافت کند تا از این طریق ضمن حمایت از فعالان اقتصادی به رونق و توسعه همه جانبه منطقه کمک کند.

۷۰ درصد کارکنان بومی هستند

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان بیان کرد: در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۵۰ نفر از کارکنان پتروشیمی مسجدسلیمان به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند که ۷۰ درصد آن‌ها بومی منطقه‌اند و در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند. کارکنانی که با آن‌ها سروکار داریم اغلب متخصص و تحصیل کرده هستند. بخش دیگر کارکنان غیرتحصیل کرده از طریق شرکت‌های پیمانکاری جذب شده‌اند که تعداد آن‌ها بیش از سه هزار نفر به صورت همکار است.

وی ادامه داد: پتروشیمی مسجدسلیمان را می‌توان به عنوان گام اول در زمینه افزایش اشتغال‌زایی در منطقه مسجدسلیمان عنوان کرد. پتانسیل در مسجدسلیمان فوق العاده بالا است و به یاری خداوند به زودی مجموعه‌های دیگر مثل پتروپالایش مسجدسلیمان در آن منطقه شکل می‌گیرند که هر کدام با میزان اشتغال‌زایی بالایی که در خود دارند گام رو به جلویی در آبادانی منطقه و رفع محرومیت خواهد بود.

نرخ پایین حوادث کارگری

موسوی با اشاره به نرخ ایمنی کارگران بیان کرد: نرخ حوادث در این شرکت بسیار پایین است. از زمان حضور من تاکنون حادثه منجر به جراحت خاصی در شرکت نبوده است و گروه ایمنی شرکت(HSE) از دقت بالایی برخوردار است. به صورت مستمر مانورهای مختلف به ویژه در حوزه آتشنشانی به منظور بررسی میزان آمادگی واحد آتشنشانی برگزار و الزامات ایمنی در شرکت به خوبی رعایت می‌شود.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان

وی در زمینه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان استفاده از توانمندی‌های داخلی بوده که تاکنون نیز بسیار اثربخش بوده است. به عنوان مثال یک شرکت فعال در حوزه کاتالیز که قبلا کسی حاضر به تعامل با آن نبود پس از اعتماد و همکاری شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان، الان به یکی از تولیدکنندگان کاتالیز کشور تبدیل شده است.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان با بیان این که بخش زیادی از عملیات‌ شرکت‌ها و صنایع از طریق شرکت‌های داخلی انجام می‌شود گفت: پتروشیمی صنعتی است که تخصص و تکنولوژی آن بطور مستمر بروز می شود. زمانی کسی فکر نمی‌کرد جوانان ما بتوانند در زمینه تولید محصول پتروشیمی روی پای خود بایستند اما امروز شاهد هستیم بخش‌هایی مثل کاتالیز که یکی از نقاط اساسی و کلیدی در مجموعه پتروشیمی هستند با رشد شرکت‌های دانش بنیان دیگر آنقدر حساسیت‌زا و غیر قابل حل نیستند بلکه مجموعه‌های داخلی متنوعی در این زمینه ایجاد شده است.

وی گفت: شرکت‌هایی پتروشیمی و دیگر صنایع باید به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنند. به آن‌ها جایگاه بدهند چراکه با رشد این شرکت‌ها در اینده نه چندان دور در زمره کشورهای صاحب تکنولوزی و صاحب دانش فنی خوبی خواهیم بود. شرکت‌های دانش بنیان خوبی را در منطقه شناسایی کرده‌ایم و این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=16587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.