تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
8

گرد و غبارهای اخیر از کجا آب می‌خورند؟

  • کد خبر : 9967
  • 22 فروردین 1401 - 11:57
گرد و غبارهای اخیر از کجا آب می‌خورند؟
امید جنوب،عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: گرد و غبارهای اخیر نشان داد که پدیده خشکسالی می‌تواند عامل مهم و موثری در وقوع این پدیده باشد؛ پروژه‌های سدسازی ترکیه باعث شده که کم آبی اتفاق بیفتد لذا ما نیز اگر در بالادست بخواهیم آب را انتقال دهیم شاهد تشدید چنین پدیده‌ای خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایسنا،کتر احمد لندی، در خصوص منشاء ریزگردهای اخیر در خوزستان و دیگر مناطق کشور، اظهار کرد: همان‌طور که اعلام شد، کانون وقوع گرد و غبار اخیر، کشورهای سوریه و عراق هستند. این ذرات بسیار ریز هستند و همین مساله باعث دوام آن‌ها می‌شود چراکه سرعت نشست آن‌ها کم است و مسافت بسیار طولانی را طی می‌کنند و دیدیم که تا استان‌های شمالی کشور نیز رسیده‌اند.

وی افزود: با توجه به منشاء خارجی این گرد و غبار، غبارهای بیابانی بعدا ممکن است بر اثر وزش بادهای کم نیز به پا خیزند بنابراین توصیه می‌شود که خیابان‌ها، درخت‌ها و بخش‌های مختلف شست‌وشو شوند. 

آیا کانون‌های داخلی در گرد و غبار اخیر نقشی داشتند؟

عضو هیات علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به اینکه آیا فعال شدن کانون‌های داخلی تاثیری در گرد و غبارهای اخیر دارد؟ گفت: تاثیر کانون‌های داخلی معمولا به صورت مقطعی است اما هم‌اکنون منشاء این گرد و غبار، خارجی است. البته ممکن است این کانون‌ها نیز در برخی مناطق با وزش باد به صورت جزئی فعال شوند.

لندی افزود: کانون‌های گرد و غبار داخلی نیز فعال شده‌اند اما تاثیر آن‌ها اکنون مشهود نیست زیرا جهت وزش باد نیز به گونه‌ای نیست که منجر به برخاستن گرد و غبار از این کانون‌ها شود و بادهایی که از بخش جنوبی و غربی می‌آیند، بادهای غالب هستند.

 تامین نشدن اعتبار کافی برای مهار و کنترل کانون‌های گرد و غبار

این زمین‌شناس با اشاره به تامین نشدن اعتبار مهار کانون‌های داخلی گفت: تامین نشدن اعتبار کافی برای مهار و کنترل کانون‌های گرد و غبار را شاهد بودیم. خشکسالی و تامین نشدن آب نیز از دیگر مسائل موثر در وقوع گرد و غبار است لذا باید نیاز آب نهال‌هایی که برای پیشگیری از فعال شدن کانوهای گرد و غبار کاشته شده‌اند، تامین شود. 

پروژه‌های سدسازی ترکیه و کم آبی

وی افزود: گرد و غبارهای اخیر نشان داد که پدیده خشکسالی می‌تواند عامل مهم و موثری در وقوع این پدیده باشد؛ پروژه‌های سدسازی ترکیه باعث شده که کم آبی اتفاق بیفتد لذا ما نیز اگر در بالادست بخواهیم آب را انتقال دهیم شاهد تشدید چنین پدیده‌ای خواهیم بود.

عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان تاکید کرد: بنابراین نمایندگان مجلس باید پیگیر باشند و جلوی انتقال آب را بگیرند تا آب کافی در رودخانه‌ها جاری شود و بتوانیم تا حدودی جلوی گرد و غبار را بگیریم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.