تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
7
شهردار در جمع خبرنگاران:

کلانشهر اهواز روی ریل توسعه قرار می‌گیرد/ خام فروشی زمین در شهرداری ممنوع است

  • کد خبر : 6187
  • 21 آذر 1400 - 13:34
کلانشهر اهواز روی ریل توسعه قرار می‌گیرد/ خام فروشی زمین در شهرداری ممنوع است
امید جنوب - شهردار اهواز گفت: دنبال این نیستم که به هر قیمتی در این سمت باقی بمانم، تا جایی که بتوانم مثمر ثمر باشم و از همه ظرفیت‌ها در مسیر بهبود شهر استفاده کنم، ادامه می‌دهم، قطعاً اگر احساس کنم که نمی‌توانم، در رفتن درنگ نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار امید جنوب ، رضا امینی شامگاه _شنبه ۲۰ آذرماه_ در جمع مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های اهواز اظهار کرد: خوزستان در دوران جنگ شرایط سختی را تحمل کرد، اما از این شرایط سربلند بیرون آمد تا جایی که امام خمینی (ره) در این باره می‌فرمایند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد؛ اما اکنون با وجود همه زیبایی‌های شهری از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و همه باید تلاش کنیم که حق خوزستان و شهر اهواز را ادا کنیم.

وی ادامه داد: قانون شهرداری‌ها در کشور به ۶۶ سال قبل بر می‌گردد، اما در این سال‌ها به قدری تغییر، ماده و تبصره به آن اضافه شده که از اصل قانون شهرداری‌ها تفاوت بسیاری کرده است؛ بعد از دوران جنگ تحمیلی بودجه‌های دولتی به شهرداری‌ها قطع و این نهاد ملزم به خودگردانی شد.

۹۰ درصد بودجه شهرداری صرف حقوق و دستمزد می‌شود

شهردار اهواز با بیان اینکه ۹۰ درصد بودجه شهرداری صرف حقوق و دستمزد می‌شود تصریح کرد: درآمد شهرداری در شش ماه نخست سال ۹۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این مقدار ۹۱۳ میلیارد تومان آن صرف حقوق کارکنان می‌شود.

امینی با بیان اینکه تحقق نیافتن بودجه عمرانی در شهر اهواز سبب عقب ماندن این شهر نسبت به سایر کلانشهرها شده است، تاکید کرد: از ابتدای حضور در اهواز با حواشی زیادی روبه‌رو شده‌ام، برخی از رد صلاحیت می‌گویند و برخی شهردار این شهر را مدیر پروازی و غیر بومی می‌دانند این در حالی است که مردم شهر اهواز تنها عمل می‌خواهند، آن‌ها نمی‌گویند مدیر بومی کار نکرد بلکه می‌گویند کاری انجام نشده است؛ خراب کردن به سرعت انجام می‌شود اما ساختن زمان‌بر است، انرژی می‌خواهد، صبر می‌طلبد و امید نیاز دارد.

وی بر نوسازی بافت فرسوده شهر اهواز تاکید و خاطرنشان کرد: برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال ۸۲ تسهیلاتی توسط شهرداری دریافت شده که باید صرف خیابان می‌شد و از میان زمین‌هایی که در این نوسازی‌ها قرار می‌گیرد باید بدهکارها (کسانی زمینشان با ارزش می‌شود) و طلبکارها (کسانی که زمینشان در حریم خیابان قرار می‌گیرد) و گروه میانی این دو مشخص شود و هزینه از افراد بدهکار دریافت و به افراد طلبکار داده شود، اما متأسفانه این کار در اهواز به صورت اشتباه و نامنظم انجام و وام دریافتی مصرف شده که منجر به ایجاد بدهی ۱۸۰ میلیاردی برای شهرداری اهواز و مسدود شدن حساب‌های شهرداری شده است.

شهردار اهواز اضافه کرد: این مسدودی امکان گرفتن اوراق مشارکت برای قطار شهری، خرید اتوبوس و دریافت تسهیلات بانکی از بنیاد عمرانی را گرفته است؛ دریافت نکردن تسهیلات بانکی سبب زمین‌گیر شدن پروژه‌هایی مانند قطار شهری شده است در حالی که در سایر کلانشهرها با هزینه کمتر از هزار میلیارد تومان این پروژه انجام شده است، اکنون تکمیل خط یک مترو در اهواز ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امینی اظهار کرد: بر اساس استاندارهای جهانی در کلانشهرهای کمتر از چهار میلیون نفر احداث قطار شهری به صلاح نیست، اما در کلانشهرهای ایران چون قطار شهری را نماد توسعه قرار داده‌اند برای تبلیغات چنین طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند، در حالی که اگر هزینه قطار شهری در اتوبوسرانی صرف شود، بسیار به مفیدتر خواهد بود.، یک تصور اشتباه دیگر در میان برخی مدیران شهری وجود دارد که تقاطع‌های غیر همسطح را نشان از توسعه می‌دانند این در حالی که است که ما باید کاری ماندگار و صحیح انجام دهیم و در همه امور خدا را در نظر بگیریم.

اگر احساس کنم نمی‌توانم مفید باشم در رفتن درنگ نمی‌کنم

وی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان نیاز دارید تا مشخص شود که در اهواز می‌توانید کار کنید یا خیر گفت: دنبال این نیستم که به هر قیمتی در این سمت باقی بمانم، تا جایی که بتوانم مثمر ثمر باشم و از همه ظرفیت‌ها در مسیر بهبود شهر استفاده کنم، ادامه می‌دهم، قطعاً اگر احساس کنم که نمی‌توانم، خواهم رفت؛ اما اگر این احساس را داشته باشم که می‌توانم کاری انجام بدهم با همه سختی‌ها و ناملایمتی‌ها مبارزه خواهم کرد. برای انجام کار در اهواز به زمان نیاز است زیرا درصدد هستیم قطار توسعه شهر اهواز روی ریل قرار گیرد.

شهردار اهواز اضافه کرد: از آنجایی که در اهواز کارهای زیادی صورت نگرفته مردم این شهر بسیار کم توقع شده‌اند در حالی که توقع‌های آن‌ها نیاز ابتدایی زندگی شهری است؛ آسفالت، نظافت و فضای سبز حداقل‌های زندگی شهری است، اگر به حواشی توجه نشود این اقدامات انجام خواهد شد.

امینی تاکید کرد: عدم تغییرات و وابستگی‌های قومی و سیاسی سمی مهلک است و اثر آن اتفاقات ۱۲ سال اخیر شده است، برای همه مدیران قبلی کار وجود دارد، اما امکان به‌کارگیری همه آنها با توجه به کمبود فضا و نیروی انسانی وجود ندارد.

وی در خصوص نیروهای مازاد واحد اجراییات گفت: طبق قرارداد تعداد نیروها مشخص شده است، اما برخی با فشار تعدادی نیرو به آن اضافه کرده‌اند، بنابراین در مجموع ۶۹ نیرو مازاد وجود دارد. پرداخت حقوق این افراد منجر به پر شدن سقف دریافتی و عقب افتادن حقوق سایر کارمندان شده است به طوری که نه پولی برای پرداخت وجود داشت و نه قانون اجازه پرداخت می‌داد و این امر سبب اعتراض کارگران شد.

شهردار اهواز تصریح کرد: این نیروهای مازاد به جای اینکه در خدمت پیمانکار باشند در سطوح اداری مورد استفاده قرار گرفته و از آنجایی که حقوق آنها را پیمانکار پرداخت می‌کرد سبب فشار پیمانکار بر شهرداری می‌شد؛ از ۱۷ سازمان حقوق کارکنان ۱۴ سازمان را شهرداری مرکزی پرداخت می‌کند و این در حالی است که در کلانشهرها سازمان‌هایی مانند عمران و نوسازی و بهسازی بازوی کمکی شهرداری بوده اما در اهواز علاوه بر حقوق کارکنانشان، بدهی‌های آنها را نیز شهرداری پرداخت می‌کند.

سایت صفیره ساماندهی می‌شود

امینی ادامه داد: برای بهبود وضعیت سایت صفیره از طریق بخش خصوصی سه مشارکت کننده اعلام آمادگی کرده‌اند تا طرح‌هایی که در کشور انجام شده را در اهواز نیز اجرا کنند، همچنین تسهیلات ۴۰ میلیاردتومانی نیز از طریق محیط زیست قرار است دریافت شود تا سایت صفیره از این وضعیت خارج شود.

وی با بیان اینکه دفن زباله در دنیا منسوخ شده است، افزود: زباله‌های عفونی طبق قانون باید توسط تولیدکننده بی‌خطرساز شود، البته شهرداری با دریافت درصد ناچیزی امحا و بی خطر سازی زباله‌ها را انجام می‌دهد، اما اکنون زباله گردها با ورود به سایت صفیره و جمع‌آوری قطعه‌های ارزشمند این زباله‌ها منجر به ایجاد حواشی شده‌اند.

شهردار اهواز توضیح داد: در سایت صفیره قرار است با استفاده از تجربیات سایر کلانشهرها و مشارکت بخش خصوصی بخش زباله سوزی و تولید کود کمپوست برای کشاورزی راه اندازی شود.

امینی در خصوص سازماندهی نخاله‌های ساختمانی نیز گفت: یک بخش از ساماندهی نخاله‌های ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی از طریق احداث کارخانه و خرید نخاله‌ها از مردم صورت می‌گیرد و در بخش دیگر باید تدبیری اندیشیده شود که خودروهایی که نخاله‌ها را در محیط‌های غیر از مکان‌های تعیین شده تخلیه می‌کنند، شناسایی و از طریق پلیس راهنمایی جریمه شوند، انجام این کار سبب کاهش تخلیه نخاله در مکان‌های شهری می‌شود.

وی در خصوص همکاری با آبفا در زمینه مجوز حفاری گفت: برای حفاری‌هایی که در خیابان صورت می‌گیرد مجوز ۱۵ روزه داده می‌شود تا سازمان آبفا بتواند نسبت به ایجاد شبکه اقدام کند، بعد از آن آبفا موظف است خیابان را ترمیم کند، البته در صورت نیاز مجدد مجوز تمدید می‌شود. در ایام بارندگی به سازمان آبفا اعلام شد که شهرداری همکاری لازم را خواهد داشت اما به محض خارج شدن از فصل بارش به هیچ وجه مجوز حفاری داده نمی‌شود مگر اینکه بدهی‌های قبلی جبران شود.

عملیات ضربتی آسفالت به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود

شهردار اهواز تصریح کرد: هزینه یک متر مربع آسفالت نزدیک به یک میلیون تومان است، در این راستا در قرارگاه محرومیت زدایی مقرر شد که لکه‌گیری و آسفالت به صورت منطقه‌ای طی دو روز آینده از منطقه مهدیس آغاز و بر اساس اولویت بندی در مناطق دیگر نیز انجام شود.

امینی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به عملیات تقاطع شهید چمران سندهای تهاتر شده به نام قرارگاه خاتم انتقال یافت و به شهرداری کارون نیز اعلام شد که در صورت بدهکار بودن معادل آن پرداخت خواهد شد، سرعت عمل و تسریع در پایان یافتن این پروژه با توجه به موقعیت مکانی آن بسیار اهمیت دارد.

خام فروشی زمین در شهرداری اهواز ممنوع است

وی اظهار کرد: تهاتر ملک و معامله کالا به کالا یکی از بهترین توافقاتی است که می‌توان برای پیش‌ برد شهر انجام داد اما به شرطی که ملک به صورت خام واگذار نشود، چرا که این امر ظلم به شهر است، املاک باید ارزشمند سازی شود به طور مثال به صورت شراکتی آپارتمان سازی صورت گیرد و پس از آن تهاتر انجام شود، این امر موجب سود بردن شهرداری می‌شود به همین دلیل در شهرداری واگذاری زمین به صورت خام را ممنوع کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.