تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
12

چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی برگزار شد

  • کد خبر : 3555
  • 04 مهر 1400 - 9:59
چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی برگزار شد
امید جنوب - سروش بزاز، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از برگزاری چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه حسینی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سطح شهر اهواز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، به نقل از امور ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اهواز، سروش بزاز، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از برگزاری چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه حسینی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سطح شهر اهواز خبر داد.سروش بزاز گفت: این سوگواره به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های این معاونت در حوزه اربعین است که از یکم مهر شروع و تا پنجم مهر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طرح اولیه این سوگواره چهار سال پیش در مسیر زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه و شلمچه اتفاق افتاد که بازخورد بسیار خوبی در سطح کشور داشت؛ با طراحی این سوگواره اجرای نمایش های تعزیه فارسی و عربی به همراه نمایش های خیابانی منتخب هنرمندان برتر تئاتر کشور، در این مسیر بسته فرهنگی برای زائران حسینی تعریف شد که تا پیش ازآن وجود نداشت لذا امسال به دلیل بسته بودن مرز زمینی چذابه و شلمچه و شرایط شیوع کرونا این سوگواره در اهواز و در بیش از ۱۱ نقطه مکانی در بوستان‌ها و برخی مساجد شاخص در اهواز با حضور گروه‌های تعزیه و نمایش خیابانی اجرا شد .

این مقام مسئول افزود: در این سوگواره استان های مختلف حضور دارند که رشد چشمگیری نسبت به دو سال گذشته داشته است. در سومین دوره از این سوگواره ۱۲ اثر شرکت داشتند ولی امسال بیش از ۲۰۰ اثر نمایشی مورد تایید قرار گرفت. همچنین در بخش تعزیه ۶۰ اثر نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که ۱۲ اثر تعزیه و شبیه خوانی پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه استان های بوشهر ، لرستان ،اصفهان ،آذربایجان شرقی ، خوزستان، در بخش خیابانی این سوگواره شرکت کردند ادامه داد: در بخش نمایش‌های خیابانی ۵۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد که هشت اثر به عنوان منتخب اجرا در اهواز انتخاب شدند.

بزاز اظهار داشت: این آثار توسط ترکیبی از داوران و هنرمندان شاخص استان خوزستان و تهران ارزیابی شده‌اند. در بخش خیابانی این جشنواره سید وحید فخرموسوی ازتهران و هنرمند شاخص آقای پژمان شاکری از لرستان و بهمن تقی پور از هنرمندان خوزستان کار ارزیابی و انتخاب آثار این سوگواره را به عهده داشتند.

وی گفت: در بخش تعزیه نیز استاد محمود فرهنگ از استان تهران به همراه عبدالمحمد نعناکار از شهرستان دزفول ازپیشکسوتان عرصه تعزیه و آقای خسرو شهیدی از دشت آزادگان کار ارزیابی آثار را به عهده داشتند؛همچنین مجالس تعزیه از نسخ معتبری توسط گروه های شناخته شده استان خوزستان شامل شهرهای شوشتر، آبادان ،شوش و اهواز تهیه شده که به اجرای برنامه پرداختند .

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=3555

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.