تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7
رئیس علوم پزشکی آبادان عنوان کرد

هشدار غالب شدن اُمیکرون در خوزستان

  • کد خبر : 7271
  • 14 دی 1400 - 11:03
هشدار غالب شدن اُمیکرون در خوزستان
امید جنوب- رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به شناسایی نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون در این منطقه، گفت: به نظر می‌رسد موارد ابتلا در استان خوزستان وجود دارد، بنابراین مردم باید هوشیار باشند و فرض کنند اُمیکرون در جای جای استان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، +

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به شناسایی نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون در آبادان اظهار کرد: این فرد سفری به تهران داشت و پس از بازگشت از سفر، علامت‌دار شده است. به صورت رندم، از هر ۱۰ نمونه یک مورد برای بررسی سویه اُمیکرون به تهران ارسال می‌شود و از ۱۱ نمونه ارسال‌شده به تهران، نمونه این فرد مثبت اعلام شد.

قرنطینه فرد مبتلا به اُمیکرون در منزل

وی افزود: موارد تماس این فرد پیگیری شده و خوشبختانه مورد ابتلایی وجود نداشته است. در حال حاضر این بیمار در منزل قرنطینه است و حال عمومی خوبی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با توجه به اینکه به صورت رندم تست گرفته می‌شود، احتمالا این سویه در جامعه وجود دارد و در صورت عدم مراقبت، مانند کشورهای دیگر احتمال ابتلای عمومی وجود دارد.

وی بیان کرد: سرعت انتشار سویه اُمیکرون بسیار زیاد است و هر فرد مبتلا به این سوش می‌تواند ۱۰ نفر دیگر را درگیر کند بنابراین موارد ابتلا در دو سه روز دو برابر می‌شوند.

احتمال انتقال اُمیکرون در فضای آزاد

سلمان‌زاده گفت: سرایت‌پذیری اُمیکرون نیز بسیار زیاد است و احتمال انتقال آن حتی در فضای آزاد وجود دارد.

وی با تاکید بر پرهیز از عادی‌انگاری افزود: ما تجربه مواجهه با سوش‌های قبلی را داریم؛ معمولا زمانی که ویروسی وارد کشور می‌شود، دیر یا زود کل استان‌ها درگیر می‌شوند. اکنون به نظر می‌رسد موارد ابتلا در استان خوزستان وجود دارد بنابراین مردم باید هوشیار باشند و فرض کنند اُمیکرون در جای جای استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در صورت افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون، این سوش می‌تواند در استان خوزستان غالب شود. سازمان بهداشت جهانی نسبت به اپیدمی همزمان دلتا و اُمیکرون نیز هشدار داده است زیرا چرخش همزمان این دو سویه می‌تواند موارد ابتلا و مرگ را بیشتر کند و کار سخت‌تر شود.

وی گفت: اکنون بهترین و کم هزینه‌ترین راه پیشگیری از ابتلا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و تزریق واکسن است.

سلمان‌زاده افزود: در جاهایی که اُمیکرون انتشار یافته، ثابت شده افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند در برابر این سویه ایمنی بالایی دارند و در صورت ابتلا، به نوع خفیف بیماری مبتلا شده‌اند.

وی گفت: دریافت سه دوز واکسن تا ۸۰ درصد ایمنی در برابر اُمیکرون ایجاد می‌کند. طبیعتا دوزهای کمتر، ایمنی کمتری ایجاد می‌کنند بنابراین افراد باید واکسیناسیون خود را کامل کنند. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دریافت واکسن به ویژه سه دوز واکسن، در پیشگیری از بیماری بسیار تاثیر دارد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=7271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.