تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4

مواظب باشید؛ در اهواز گله‌های سگ‌ پرسه می‌زنند

  • کد خبر : 8311
  • 16 بهمن 1400 - 11:04
مواظب باشید؛ در اهواز گله‌های سگ‌ پرسه می‌زنند
امید جنوب- پرسه زدن سگ‌های بلاصاحب به صورت گله‌ای در محلات اهواز یکی از معضلاتی است که در سال‌های اخیر به انبوه مشکلات شهری اهواز افزوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، وضعیت وجود گله‌های سگ‌های بلاصاحب در اهواز به گونه‌ای است که بارها شهروندان و به ویژه کودکان مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته‌اند و این حمله‌های ناگهانی، موجب وحشت مردم شده است.  

علاوه بر ترس و نگرانی ناشی از حمله سگ‌ها، خطر حیوان‌گزیدگی سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند. برخی از سگ‌های بلاصاحب به بیماری هاری مبتلا هستند؛ هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. در صورت ابتلا به هاری، مرگ تقریبا قطعی است.

هفته گذشته دکتر مریم جوادپور، عضو هیات علمی جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز پس از مواجهه با گله‌ای از سگ‌ها، در تلاش برای فرار از سگ‌ها با یک خودروی عبوری تصادف کرد و جان خود را از دست داد.

پس از آن، دکتر سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در نشستی گفت که محلات اهواز محل جولان سگ‌های بلاصاحب شده‌اند و در مواردی شاهد لت و پار شدن این کودکان و سقط جنین زن باردار در پی حمله این سگ‌ها بوده‌ایم.

وی تعداد موارد حیوان‌گزیدگی در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال جاری را  ۵ هزار و ۳۲۷ مورد عنوان کرد که ۴ هزار و ۶۱۵ مورد آن مربوط به گازگرفتگی سگ بوده است.

علوی همچنین از هزینه‌کرد ۳ تا ۴ میلیون تومانی برای هر مورد حیوان‌گزیدگی خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان به شکایت علیه شهرداری اهواز در زمینه موارد مختلف از جمله سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب، اشاره کرده و وظیفه بهداشت در این زمینه را نظارتی عنوان کرده است.

مرگ استاد دانشگاه آزاد اهواز به دلیل حمله سگ‌ها، منجر به واکنش‌های زیادی شد. این در حالی است که بارها شهروندان خواستار جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از شهر شده‌اند و رسانه‌ها نیز نسبت به عواقب ناشی از وجود این سگ‌ها هشدار داده‌اند.

پیش از وقوع این حادثه، رضا امینی شهردار اهواز از زنده‌گیری و انتقال ۵۰۰ تا ۶۰۰ سگ‌ به محل نگهداری سگ‌ها خبر داده بود؛ این گفته شهردار در حالی بود که چند هزار سگ بلاصاحب در اهواز وجود دارد.

در پی این ماجرا، سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز اقدامات شهرداری در زمینه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را بدون تداوم دانست و تاکید کرد که شهرداری‌های مناطق، سازمان مدیریت پسماند و فرمانداری یک بار برای همیشه سگ‌های بلاصاحب را جمع‌آوری کنند تا سلامت به زندگی مردم برگردد.

همچنین حسن مرادی معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در خیابان و معابر عمومی را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که بهداشت و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و از ورود دادستانی به این امر خبر داده است.

بنا به گفته وی در هفته‌های آینده، طرح ضربتی جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۲ هزار سگ بلاصاحب از سطح معابر اهواز کلید می‌خورد و به زودی این سگ‌ها از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند.

چنین اقدامی پس از مرگ  یک شهروند، نوش دارو پس از مرگ سهراب محسوب می‌شود. سوال اینجا است که چرا پیش از وقوع چنین حادثه‌ای اقدام موثری در این زمینه انجام نشده بود؟

هر چند آمار دقیقی از سگ‌های بلاصاحب در اهواز وجود ندارد اما بنا به گفته محمود ثابت‌قدم مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز، پیش از این تعداد این سگ‌ها ۴ هزار قلاده عنوان شده است که در صورت ادامه دسترسی این حیوانات به غذا در مرکز شهر ممکن است تعداد آن‌ها به ۱۰ هزار قلاده افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، بنابراین به نظر می‌رسد در صورت جمع‌آوری ۲ هزار سگ نیز باز هم تعداد سگ‌های بلاصاحب در اهواز زیاد باشد و شاید تنها از افزوده شدن تعداد این سگ‌ها در شهر جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=8311

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.