تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز:

لزوم تامین آب خام پایدار برای تغذیه فضای سبز

  • کد خبر : 9410
  • 24 اسفند 1400 - 17:54
لزوم تامین آب خام پایدار برای تغذیه فضای سبز
امید جنوب _ سید رشید شجاعی نژاد، رییس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: این سازمان جز قدیمی ترین سازمان های مجموعه شهرداری در سراسر کشور محسوب می شود و ارتباط بسیار تنگاتنگی با مردم دارد.

به گزارش امید جنوب، سید رشید شجاعی نژاد، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: این سازمان جز قدیمی ترین سازمان های مجموعه شهرداری در سراسر کشور محسوب می شود و ارتباط بسیار تنگاتنگی با مردم دارد.

وی افزود: خوزستان یک جلگه است و همیشه باید فضای سبز داشته باشد. اقلیم جغرافیایی این منطقه بسیار خاص است. ما توانستیم در یک تابستان بسیار گرم در دمای ۷۰ درجه با صرف هزینه اندک یک پهنه سرسبز را به صورت چمن داشته باشیم.

شجاعی نژاد تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائل در حفظ و نگهداشت فضای سبز در اهواز، آبرسانی پایدار برای این موضوع است. اما متاسفانه علی رغم همه تلاش های صورت گرفته در این خصوص تامین آب خام ۱۷ درصد از فضای سبز اهواز با تانکر انجام می شود.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۱۸ هکتار سطح فضای سبز شهر است، گفت: در همین راستا ۵۶۰ هکتار از کل این رقم فضای سبز خالص است.این میزان از فضای سبز از سرانه فضای سبز شهری جداست اما باید آبخور داشته باشد. ۱۷ درصد از این میزان با تانکر آبرسانی می شود. مابقی با استقرار ایستگاه های آب خام در دو طرف ساحال آبرسانی می شوند.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر اهواز تصریح کرد: یکی از فعالیت های صورت گرفته در سال جاری این بود که تعدادی از ایستگاه های محلی آب خام را اورهال ( بازسازی ) کردیم.

وی اظهار کرد: مطالعات طرح آب برای شهر اهواز را که ۲۰ سال پیش تدوین شده بود را به روز رسانی کردیم. در همین راستا سیستم آبرسانی کمربند سبز اهواز را از شبکه آب خام شهری جدا کرده و از پساب بهره گرفتیم.

شجاعی نژاد گفت: به دنبال این هستیم در پایان سال آینده تامین آب مورد نیاز فضای سبز اهواز به صورت صد در صدی از آب خام انجام بگیرد و دیگر از آب شرب استفاده نکنیم.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر با اشاره به ۲۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی سال در اهواز عنوان کرد: البته این رقم برای سرانه استاندارد هر شهروند است که تا کنون محقق نشده است.

وی گفت: ما در این زمان ابتدا خطوط انتقال آب را احداث می کنیم و سپس پارک ها را می سازیم تا هدر رفت سرمایه نداشته باشیم.

به همین منظور در صورتی که این روند برعکس صورت بگیرد، یک پارک زیبا احداث شود اما پس از مدتی فضای سبز آن به دلیل نبود آب از بین برود. تدبیری اندیشیده شده تا در سال آینده آب خام پایدار برای تغذیه فضای سبز داشته باشیم

.وی با بیان اینکه در این زمان چهار وظیفه برای سازمان پارک ها پیش بینی شده است، گفت: پوشش صد درصدی آب خام، تنوع گیاهی مناسب با تراکم مناسب، تکمیل کمربند سبز اهواز، تامین سرانه فضای سبز در سطح شهر از جمله این فعالیت ها است.

شجاعی نژاد در خصوص تامین سرانه فضای سبز عنوان کرد: در این خصوص ۳۵ مجموعه پارک محله ای برای شهر اهواز در نظر گرفته شده که به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد.

وی افزود: یکی از موارد مقابله با ریزگردها تکمیل کمربند سبز اهواز است. این کمربند باید به صورت مرتب مورد رسیدگی قرار بگیرد. بخشی از این مسیر دارای مالکیت های شخصی است که در حال پیگیری هستیم. شهرداری اهواز توان تملک این اراضی را ندارد اما پیشنهاد تغییر مالکیت زراعی به باغات را داده ایم. به دنبال این هستیم تا پس از احداث کمربند و تامین آب مورد نیاز آن را به مکانی برای تفریح و تفرج شهروندان تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از خصوصیات مهم گیاه کنوکارپوس ریشه قوی آن است اما به دلیل اینکه در مکان های نامناسب کاشته شده تا حدودی نسبت به آن دید منفی وجود دارد، این گیاه باید به صورت پرچین و در جای مناسب کاشته شود. البته به دنبال هرس مناسب این درخت در سطح شهر هستیم.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر اهواز با اشاره به مطالعات خاکشناسی در شهر اهواز گفت: به دنبال این هستیم تا مطالعات دقیق و کارشناسی شده ای در این خصوص صورت بگیرد. این مطالعات در زمینه نوع استفاده از پوشش گیاهی مناسب هر منطقه بسیار مفید است.

شجاعی نژاد گفت: با توجه به موقعیت شهر اهواز و مشکلات زیست محیطی که دارد سهم ۲۵ متر مکعبی سرانه فضای سبز برای هر یک شهروند بسیار کم است و باید این رقم به حدود ۵۰ برسد. در همین راستا به دنبال ارتباط گیری با صنایع بزرگ مستقر در شهر اهواز هستیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.