تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
4

ضرورت مدیریت مصرف آب در خوزستان

  • کد خبر : 10694
  • 11 اردیبهشت 1401 - 11:33
ضرورت مدیریت مصرف آب در خوزستان
امید جنوب - معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید دنبال کنیم این است که مصرف بهینه آب نداریم و راندمان آبیاری در استان نصف کشوری است.

آقارضا فتوحی گفت: خوزستان ۴.۶ میلیون هکتار وسعت دارد و فقط ۱.۳ میلیون هکتار از آن کشت می‌شود و حدود ۴۰ درصد از منابع آب کشور در استان است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید دنبال کنیم این است که مصرف بهینه آب را نداریم و راندمان آبیاری در استان نصف کشوری است. یعنی کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد است، اما استان  حدود ۲۴ درصد و حدودا نصف است.

به گفته فتوحی در اولین اقدام، باید راندمان آبیاری را بالا ببریم، چون مسئله آب برای خوزستان بسیار مهم است و آب و هوای گرمی دارد و گرمای تابستان استان با جا‌های دیگر قابل قیاس نیست و، چون نقشی هم در امنیت غذایی دارد ما باید راهکاری را برای مدیریت این مساله لحاظ کنیم تا بتوانیم اثرگذاری مناسبی را داشته باشیم.

او می گوید: مهمترین راهکاری توجه به معیشت کشاورزان، روستاییان، تولیدکنندگان و مراکز تولید ما است که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و مجموعه عوامل دولت در حال پیگیری هستند که بتوانند کمک کنند و اثر گذاری لازم را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: دومین راهکار، رعایت حق آبه در پایین دست و بالادست است و همه این‌ها را از سازمان آب و برق می‌خواهیم. مثل استان‌های دیگر مانند استان ایلام، لرستان و چهار محال و بختیاری در بحث حق آبه باید کاری کنیم که بتوانیم اثر گذاری لازم را داشته باشیم.

این مقام مسئول می گوید: قبل از اینکه به بخش کشاورزی توجه کنیم اولین فاکتور ما آب شرب روستاییان ما است و آب شرب در اولویت قرار دارد و در بحث آب دام، دامپروری، گاومیش و احشامی که داریم در جلسه جهاد کشاورزی مطرح کردیم که اصولی مسایل را پیگیری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: بحث سوم شامل کشت‌هایی هستند که به آب کمتری نیاز دارند. اگر در منطقه کرخه مشکل داریم و در حوضه کارون کمتر یا اصلا مشکلی نداریم، بنابراین باید توجه کنیم و این موضوع را پیگیری و کشت‌هایی که کم آب هستند را جایگزین کنیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=10694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.