تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
8
تامین رایگان علوفه دام عشایر در شرایط خشکسالی از سوی توسعه نیشکر؛

سرشاخه‌های نیشکر مرهمی بر رنجِ خشکسالی عشایر شد

  • کد خبر : 5488
  • 01 آذر 1400 - 11:36
سرشاخه‌های نیشکر مرهمی بر رنجِ خشکسالی عشایر شد
امید جنوب - امسال کشور با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است؛ خشکسالی که به گفته‌ی وزیر نیرو "در 52 سال گذشته" نظیر نداشته و نه تنها کشاورزی بلکه دام‌ها را نیز در مسیر نابودی کشانده است.

به گزارش امید جنوب ، هر چند شرکت توسعه نیشکر از این خشکسالی زیان فراوان دید اما با همه خسارت‌ها و خشک شدن بخشی از مزارع در بحران بی‌آبی ، همچون زمان سیلاب سال ۹۸، به میدان آمده و در کمک‌رسانی پیش‌قدم شده است و بخش از علوفه مورد نیاز دام‌ها را تامین می‌کند.

در حال حاضر بقایای حاصل از برداشت سبز نیشکر، در کشت و صنعت دعبل خزاعی در حال جمع آوری و بسته‌بندی ‌است. به گفته معاون کشاورزی شرکت دعبل خزایی “سرشاخه‌های نیشکر” منبع مهم تامین خوراک دام عشایر محسوب می‌شود.

سرشاخه نیشکر حدود ۲۵ درصد از کل تولید زراعت نیشکر را شامل می شود که دارای ارزش غذایی مناسبی است به نحوی که پروتئین خام و انرژی زایی آن نسبت به کاه غلات بالاتر است و می‌توان آن را در ردیف علوفه‌های متوسط طبقه بندی کرد.

معاون کشاورزی کشت و صنعت دعبل خزاعی تامین علوفه دام عشایر را در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت می داند و می‌گوید: در شرایط خشکسالی سال جاری، سرشاخه‌های حاصل از برداشت سبز نیشکر به صورت رایگان در اختیار اتحادیه امور عشایر قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن سرشاخه و برگ‌های نیشکر بسته‌بندی و ارسال شده و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای ارسال بخش دیگر از بقایای نیشکر اعلام آمادگی کرده است.

بقایای نیشکر شامل سرشاخه، پیت و باگاس یکی از پسماندهای باارزش کشاورزی است که می تواند بخش از نیاز صنعت دامپروری به خوراک را تامین کند. .

بخشی از این بقایای نیشکر مجدد به خاک باز می‌گردد و با توجه به خاصیت‌هایی که دارد، تاثیر بسزایی در رشد مناسب نیشکر و حاصلخیزی خاک دارد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=5488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 1
  1. Great article! We will be linking to this great post on our site. Keep up the great writing.

    https://skolicka.sk/2022/04/07/detailed-comparison-of-the-canon-550d-and-the-canon-700d/

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.