تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

زیباشهر تکه‌ فراموش شده دزفول

  • کد خبر : 11677
  • 28 خرداد 1401 - 13:48
زیباشهر تکه‌ فراموش شده دزفول
امید جنوب - زیباشهر یکی از محله‌های شهر دزفول است که ابتدا با هدف ایجاد یک محله برخوردار و با امکانات فراوان طراحی شد، اما در عمل به یک منطقه کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین تبدیل شد و در حال حاضر شهروندان ساکن در این محله با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایمنا، گاهی ناموزونی و نابرابری در زندگی شهرنشینی به چشم می‌خورد و اشاعه قابل توجهی از ثروت و از سوی دیگر اقلیت‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند را شاهد هستیم، حاشیه‌نشینی از پیامدهای توسعه ناهم‌سو در نظام شهرنشینی است. حاشیه و حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جدی در استان خوزستان است یکی از دلایل گسترش آن وجود تعداد زیاد و جمعیت بالای ساکن در روستاهای این استان است که به امید زندگی بهتر و بهره‌مندی از امکانات دیار خود را ترک و به شهر عزیمت می‌کنند، اما از آنجایی که توان اقتصادی زندگی در شهر را ندارد به حاشیه‌نشینی پناه می‌برند. در این بین دزفول یکی از شهرهای خوزستان است که به دلیل شرایط مساعد و امکانات بیشتری که به نسبت سایر شهری‌های استان دارد همواره میزبان تعداد زیادی از مهاجران به ویژه روستاهای عشایر شمال و شمال غرب استان خوزستان است.

با افزایش جمعیت و حضور مهاجران به مرور محله‌های جدید و حاشیه‌ای در دزفول ایجاد شده است و یکی از این محله‌های جدید به نام زیباشهر عمری ۳۰ ساله دارد، فلسفه نام‌گذاری و تشکیل آن ایجاد منطقه‌ای زیبا و به اصطلاح لاکچری و لوکس بود، اما بخت با این منطقه یار نبود و به مرور به علت‌های مختلف استقبالی از این محله برای سکونت در آن نشد و مالکان اولیه زمین‌های خود را به مهاجران به ویژه عشایری که از زندگی عشایری دل کنده و به یک‌جانشینی روی آورده‌اند، فروختند. در حال حاضر این منطقه با تراکم جمعیتی فراوانی روبه‌رو است و نزدیک به ۲۰ هزار نفر در آن ساکن هستند، این در حالی است که از کمترین امکانات زندگی شهری از جمله آسفالت، آب و فاضلاب، روشنایی شهری و سایر موارد محروم هستند.

زیبا شهر با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند

زهرا آدینه، عضو شورای اسلامی شهر دزفول در خصوص مشکلات محلات محروم و حاشیه شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: زیباشهر، پیام‌نور، مدرس و ولی‌آباد از جمله مناطق محروم و حاشیه‌ای دزفول هستند که با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، لذا توقع شهروندان ساکن در این مناطق ایجاد حداقل زیرساخت‌های شهری است تا در محل زندگی خود آرامش نسبی داشته باشند.

وی می‌افزاید: زیباشهر یک از محله‌های پرجمعیت دزفول با عمری نزدیک به ۳۰ سال است، در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۲۰ هزار مترمربع از معابر خاکی این محله شامل ۲۰ خیابان توسط شهرداری آسفالت شده است، پیش از آن حفاری‌ها و لوله‌گذاری‌های آب، برق و گاز کوچه‌های آسفالت شده انجام شده است تا نیاز به لکه‌گیری مجدد نباشد و رضایت شهروندان فراهم شود.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه رفع مشکلات شهروندان دغدغه مدیریت شهری است و در تلاش هستیم تا چالش‌های موجود هر چه سریع‌تر رفع شود، تصریح می‌کند: روشنایی معابر یکی دیگر از مشکلات محله زیباشهر است و شهروندان ساکن در این منطقه خواستار رفع این معضل هستند، برای پاسخ‌گویی به این مطالبه مردمی پیگیری‌های لازم از طریق سازمان برق انجام شده است و به زودی حدود یک هزار لامپ روشنایی در معابر این محله نصب خواهد شد و در مراحل بعدی نیز حدود یک هزار لامپ دیگر برای رفع مشکل نبود روشنایی در معابر زیباشهر نصب می‌شود، با توجه به وسعت زیاد این محله نصب این دو هزار لامپ تا حدودی روشنایی آن را در شب بهبود می‌بخشد.

مرهمی بر زخم‌های زیباشهر گذاشته نشد

مهدی حاجی‌جعفرنمازی، عضو شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به مشکلات محله‌های محروم و کم برخوردار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از ابتدای شروع به کار شورای ششم تاکنون دو بوستان محلی در زیباشهر احداث شده است که ایده‌آل و قابل دفاع نیست، چرا که تنها فضای سبز و مسیر پیاده‌روی آنها تکمیل شده و هیچ‌گونه وسایل ورزشی و بازی‌های کودکانه در آن جاگذاری نشده است، رفع معضلات زیباشهر باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد تا بر زخم‌های پیدا و پنهان مردم این منطقه مرهمی گذاشته شود.

وی در خصوص لزوم توجه به سلامت شهروندان به ویژه در محلات کم‌برخوردار شهر، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه محله زیبا شهر مرکز جامع بهداشت و سلامت ندارد با پیگیری‌های انجام شده زمینی برای این کار پیش‌بینی و حصارکشی آن انجام شده است، در حال پیگیری برای تأمین اعتبارات آن هستیم تا احداث این مرکز جامع بهداشت و سلامت عملیاتی شود.

زیباشهر در جدال با معضلات

عضو شورای اسلامی شهر دزفول تصریح می‌کند: برای رفع مشکل آب آشامیدی زیباشهر دو حلقه چاه موجود در این محله به مدار انتقال آب آشامیدنی دزفول اضافه شده که در تأمین آب در این محله تأثیرگذار است، هر چند شهروندان با وجود تراکم بالای جمعیتی در این محله همچنان نیازمند نصب پمپ آب هستند تا بتوانند آب شرب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی تاکید می‌کند: مشکل فاضلاب زیباشهر همچون سایر مناطق حاشیه و محروم دزفول همچنان پابرجا است، چرا که تنها حدود ۵۰ درصد از عملیات تکمیلی فاضلاب شهر دزفول انجام شده که آن هم مربوط به بخش مرکزی شهر است و در سایر مناطق تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است، برای تکمیل فاضلاب دزفول اعتباری به میزان ۲,۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.

حاجی‌جعفرنمازی اضافه می‌کند: تخلیه فاضلاب خانگی در کانال‌های کوچک خیابان که برای هدایت آب‌های سطحی احداث شده به معضل بزرگی برای زیبا شهر تبدیل شده است، از آنجایی که این کانال‌ها کم‌عمق است، فاضلاب سرریز شده از آنها وارد منازل شهروندان می‌شود، تا زمانی که مشکل فاضلاب زیباشهر رفع نشود و مردم چاه فاضلاب حفر نکنند این مشکل همچنان وجود خواهد داشت. اگر این معضل رفع نشود شاهد بروز مشکلات جدی در این منطقه هستیم، لذا می‌طلبد هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

فاضلاب زیباشهر وارد رودخانه دزفول می‌شود

وی می‌افزاید: از آنجایی که زیباشهر سیستم فاضلاب ندارد، تمام فاضلاب آن وارد رودخانه دزفول می‌شود و این موضوع زمینه‌ساز بروز مشکلات زیست‌محیطی فراوانی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر دزفول ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌های اولیه برای محله زیباشهر حاکی از نقشه‌ها و طرح‌هایی برای ایجاد یک منطقه برخوردار شهری بود، لذا زمین‌های آن در قطعه‌های ۲۴۰ متری تقسیم‌بندی شد، اما به دلیل توسعه نیافتن آن مالکان اولیه اقدام به تقسیم‌بندی جدید و فروش زمین‌های خود در قطعه‌های ۶۰ و ۱۲۰ متری کردند و زمین‌های زیباشهر به مهاجرانی که توان تهیه مسکن در شهر را نداشتند، فروخته شد، در حال حاضر امکان تفکیک سند اولیه نیز وجود ندارد و شهروندان با مشکلات فراوانی در این خصوص مواجه هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: با وجود شرایط ایجاد شده شورای اسلامی شهر طرحی برای رفع مشکل سند مسکن شهروندان ساکن زیباشهر ارائه داده است که بر اساس آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای کاهش جریمه مالکان برنامه‌ریزی شده است تا مشکل تفکیک سند رفع شود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=11677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.