تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

رگ سفید رزمگاهی از جنس دفاع مقدس

  • کد خبر : 6866
  • 06 دی 1400 - 9:42
رگ سفید رزمگاهی از جنس دفاع مقدس
امید جنوب - پنجم دیماه سال 1396 پس از 58 روز تلاش بی وقفه یکی از دشوار ترین فوران‌های چاه های نفت و گاز در خشکی به دست متخصصان ایرانی مهار شد.

به گزارش امید جنوب ، با عنایات خداوند منان و تلاش شبانه روزی و همدلی مهارگران شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران، در این روز چاه سرکش رگ سفید ۱۴۷ به کنترل در آمد و ایمن سازی گردید.

حفاری که خود نیازمند برنامه ریزی مهندسی و تخصصی ویژه است یکی از پرخطر ترین عملیات میدانی در صنعت نفت جهان بشمار می آید که از آن جمله حادثه فوران چاه ها با آتش سوزی مهیب توام با خسارت سنگین به تجهیزات و گاهی تلفات انسانی است.

فوران ها بسته به فشار، دما، سیال، حجم گاز و موقعیت جغرافیائی محل چاه متفاوت و از پیچیدگی خاصی برخوردار است و برای کنترل فوران هر چاه نیاز به برنامه ریزی و بسیج امکانات و تجهیزات منحصر به همان فوران است و این در حالی است که در تعاریف شیوه مهار چاه ها مشابهت و به هم نزدیک است‌

مهار فوران چاه های نفت و گاز یکی از پیچیده ترین عملیات تخصصی در صنعت نفت جهان است که نیاز به دانش فنی و تخصصی خاص و تجارب میدانی دارد که با توجه به شرایط هر چاه باید محاسبه و منتج به اخذ تصمیمات مهندسی ویژه و اثر گذار گردد که متخصصان صنعت نفت ایران به نحو شایسته از این مهارت برخوردارند.

فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲ با توجه به فشار بالای گاز میدان نفتی رگ سفید از جمله حوادثی بود که در نوع خود منحصر به فرد و مهار آن نیازمند محاسبات فنی و مهندسی دقیق بود که متخصصان صنعت نفت در این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به خوبی توانستند در نتیجه هم افزایی و بکارگیری ظرفیت های موجود از نظر دانش فنی، عملیاتی، پشتیبانی و لجستیکی به نحو مطلوب به آن عینیت بخشند.

بستن چاه (کشتن) از سطح و مسدود کردن آن از عمق روش های بود که به موازات یکدیگر آغاز و پس از ایجاد راه های دسترسی، احداث استخرهای آب، ایجاد شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه به اجرا در امد
.
ساخت انواع استینگر، آماده سازی آتی واگن ها، و سایر تجهیزات مختص عملیات کشتن چاه از سطح (TOP KILL) و همچنین ایجاد محل استقرار دو دستگاه حفاری ۹۳ و ۹۴ فتح برای حفر چاه های امدادی و بستن چاه از عمق (BOTTOM KILL) در فرصتی بسیار کوتاه تر نسبت به عرف معمول اماده سازی و اجرایی شد که در نوع خود قابل توجه و با اهمیت تلقی می گردد.
.
بکارگیری میدانی استینگر ها در شرایط بسیار دشوار به خاطر حجم فوران و دمای بالا در شرایط ایمن کلید خورد که با وجود چندین مرحله تلاش مهارگران و تیم های عملیاتی حاضر در صحنه مهار از سطح به نتیجه نرسید و با حفر چاه امدادی عملیات مهار فوران چاه از عمق محقق و چاه سرکش به کنترل در آمد.

نشست های مستمر کارشناسان، تهیه برنامه و جدول زمانبندی، تقسیم کارها و وظایف، اتخاذ راهکارهای مهندسی و تخصصی، بازنگری تجربیات گذشته از مهار فوران ها و تلفیق با شرایط جدید از نظر فشار، دما، سیال، حجم نفت و گاز در حال سوختن و موقعیت جغرافیایی، حضور متخصصان و مهندسان مجرب و مدیران ارشد صنعت نفت، زمینه را برای اجرای عملیات منسجم و موفق فراهم و به ثمر رساند.

احداث راه های دسترسی به محوطه چاه، استخرهای ذخیره آب به گنجایش ۲۰۰ هزار بشکه، چهار خط انتقال آب از رودخانه زهره به موقعیت چاه به طول ۲۵۰ کیلومتر، ایجاد شبکه خنک کننده پیرامون چاه با نصب پمپ های فشار قوی و سیستم پاشش آب، ایجاد اردوگاه های اسکان کارکنان اعزامی از بخش های مختلف عملیاتی، فنی، مهندسی و پشتیبانی، استقرار تیم های پزشکی با تجهیزات لازم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با امکانات رادیویی، ماهواره ای، اینترنتی و راه اندازی شبکه مخابراتی ، سازماندهی نیروهای حراست، HSE و خدمات رفاهی و اردوگاهی و… از جمله اقداماتی بود که در راستای مهار فوران این چاه صورت گرفت.

به طور همزمان برنامه ریزی برای کنترل و مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید از سطح، ساخت دو محوطه جدید برای استقرار دو دستگاه حفاری سنگین ۹۳ و ۹۴ فتح جهت حفر دو حلقه چاه امدادی در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگی، همیاری و انسجام میان نیروهای تخصصی و پشتیبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و شتاب بخشی در اجرای کار از نظر صرف زمان به میزان حدود ۵۰ درصد نسبت به عرف معمول کار، انجام شد.

عملیات مهار این چاه به علت پرفشار و حجیم بودن گنبد گازی، سخت گذر بودن منطقه، ساختار سنگی موقعیت و فشار دو هزار و ۴۰۰ پوندی چاه در سطح، یکی از دشوارترین عملیات های مهار چاه در ۴۰ سال اخیر می باشد.

در این عملیات پیچیده فنی دکل ۹۳ فتح پس از ۳۴ روز حفاری مستمر سرانجام در عمق موردنظر از پوش سنگ عبور کرده و در نقطه هدف با چاه اصلی تلاقی پیدا کرد.

مهارگران صنعت نفت برای اجرای برنامه مهار تلفیقی سرعت و دقت را به‌کار بستند و با تمهیدات ویژه‌ای توانستند ظرف مدت ۳۴ روز از آغاز حفاری انحرافی به نقطه هدف در عمق ۲ هزار و ۳۴۲ متر برسند.

تلاشگران صنعت نفت برای تضمین موفقیت برنامه کنترل از عمق، علاوه بر تجهیزات پیشرفته حفاری انحرافی ، تیمی از برگزیده ترین متخصصان حفاری، زمین شناسی و نظارت در عملیات حفاری چاه های انحرافی به کار گرفته شدند.

حادثه فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲ در گستره عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به هنگام حفاری بوسیله دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران، هفتم آبان ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد که در جریان آن دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران شهادت گونه جان باختند و دستگاه حفاری و بخش عمده تجهیزات آن به طور کامل در آتش سوخت.

در ساعت ۲۰ شامگاه پنجم دی ماه ۱۳۹۶ با کاهش ارتفاع آتش، نخستین نشانه‌های سطح الارضی مهار چاه نمایان شد و از ساعت ٢٠ و ۴۵ دقیقه شعله چاه سرکش به طور کامل خاموش و عملیات ایمن‌سازی آغاز گردید.

این موفقیت که در سایه همدلی و انسجام نیروهای متخصص شرکت های مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری ایران بدست آمد بار دیگر توان و تخصص و تجربه کم‌نظیر مهارگران ایرانی را در کنترل فوران چاه های پرفشار به رخ کشید و برگ زرین دیگری به کارنامه درخشان صنعت نفت ایران افزود.

مهار این چاه با ویژگی ها و پیچیدگی های خاص، نشاندهنده توان و تخصص کم نظیر کارشناسان ایرانی و مصداق بارز ما می توانیم است.
ضمن بزرگداشت خاطره درگذشت شهادت گونه دو تن از همکاران عزیزمان در هنگام فوران این چاه، خانواده بزرگ صنعت حفاری هیچگاه جانفشانی فرزاد ارزانی و محمد سلیمی را از یاد نخواهد برد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.