تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
3
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

دولت بین فروش نفت و واردات کالای اساسی به داخل کشور توازن ایجاد کند

  • کد خبر : 10642
  • 10 اردیبهشت 1401 - 10:14
دولت بین فروش نفت و واردات کالای اساسی به داخل کشور توازن ایجاد کند
امید جنوب - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش فروش نفت کشور در طول ماه‌های اخیر گفت: دولت برای جلوگیری از بروز تورم وارداتی باید بین صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات کالاهای اساسی به داخل کشور توازن ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، مهدی رحیمی اظهارداشت: به واسطه جنگ اوکراین و روسیه، موجی از گرانی در بازارهای بین المللی از جمله افزایش قیمت نفت ایجاد شده است.

وی اضافه‌کرد: درصورت تحریم احتمالی نفت روسیه، پیش‌بینی می‌شود فروش نفت ایران درآینده از رشد بیشتری برخوردار شود با این وجود، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی نیز شرایط بروز تورم وارداتی را برای کشورهایی مانند ایران ایجاد کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت باید راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از تحمیل فشار تورمی ارائه دهند، گفت: دولت باید با توجه به تحولات دنیا، سیاست‌های اقتصادی خود را مورد بازنگری قرار دهد.

وی افزود: به گفته وزیر اقتصاد درآمدهای نفتی ایران به ۳۰ میلیارد دلار رسیده که این میزان درآمد، همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

رحیمی با اشاره به اینکه افزایش فروش و قیمت این محصول، رشد قیمت کالاهای اساسی وارداتی را نیز درپی داشته است، بیان کرد: در گذشته دولت برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی (با ارز ۴۲۰۰ تومانی) هفت میلیارد دلار هزینه می‌کرد اما در حال حاضر برای واردات هفت قلم کالای اساسی باید ۲۶ میلیارد دلار هزینه کرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح‌کرد: اختصاص این میزان منابع ارزی برای واردات هفت کالای اساسی به ایران، بیش از سه چهارم درآمدهای نفتی کشورمان را شامل می‌شود بنابراین ایجاد توازن بین فروش نفت و واردات کالاهای اساسی امری ضروری است.

وی افزود: با حمایت دولت باید تلاش کرد تا بهره‌وری تعیین شده در چشم اندازهای اقتصادی کشور محقق شود تا از این طریق، به مروز زمان، نیاز کشور به واردات کالاهای اساسی گران قیمت کاهش یابد.

رحیمی گفت: باتوجه به افزایش قیمت و حجم صادرات نفت کشور، دولت علاوه بر بازنگری در سیاست‌های خود باید نسبت به اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف ایجاد توازین بین فروش نفت و حجم واردات کالاهای اساسی به کشور اقدام کند.

بر اساس این گزارش، صنعت نفت ایران در تلاش برای تولید نفت پیش از زمان تحریم‌های غرب است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=10642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.